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상담자 성고정관념이 내담자에 대한 평가에 미치는 영향

Title
상담자 성고정관념이 내담자에 대한 평가에 미치는 영향
Authors
최은영
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 사회학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
상담자의 내담자에 대한 평가가 상담자의 성고정관념에 의해 영향을 받는지의 여부를 고찰하였다. 가설은 다음과 같다: 전통적 성고정관념을 가진 상담자는 비(非)전통적인 성역할을 가진 내담자보다 전통적인 성역할을 가진 내담자를 더 긍정적으로 평가할 것이며, 비(非)전통적 성고정관념을 가진 상담자는 전통적인 성역할을 가진 내담자보다 비(非)전통적인 성역할을 가진 내담자를 더 긍정적으로 평가할 것이다. 227명의 상담자에게 성역할 검사를 실시하고, 약 2주 후에 같은 상담자에게 내담자의 호소문제가 적힌 상담신청서를 제시하고 그 내담자에 대한 임상적 견해를 표시하게 하였다. 내담자는 성역할에 관계된 요소들을 제외한 다른 요소들은 모두 동일한 가상의 두 여성 내담자로서, 한 내담자는 호소문제의 진술에 있어서 주로 전통적인 여성성을 나타내는 호소문제를, 다른 내담자는 주로 비전통적인 호소문제를 기술했다. 각 상담자들은 무작위적으로 이 중 한 내담자에 대한 호소문제를 읽고 그에 대한 견해를 표시하였다. 성역할검사 결과를 토대로 상담자를 전통적인 상담자와 비전통적인 상담자로 나누고, 상담자의 성고정관념에 따라 내담자의 평가가 달라지는가를 살펴보기 위해 변량분석을 실시해 본 결과 의미있는 차이가 나타나지 않았다. 이는 내담자요인의 영향이 상담자의 성고정관념의 영향보다 커서 나타난 결과라고 생각된다. 부가적으로 상담자의 성역할을 성별, 나이, 상담경력별로 유형을 분석해 본 결과, 전체적으로는 양성적, 여성적, 남성적, 미분화 유형이 크게 차이나지 않았고 성별에 따라서도 의미있는 차이가 없었으나, 나이와 상담경력이 증가할수록 양성적 유형이 의미있게 증가했다. 이는 상담훈련과 상담을 해 나가는 과정 중에 양성성이 증가하며, 양성성이 상담의 효과에 중요함을 시사해 준다. 이 연구는 양성성이 상담을 효과적으로 촉진시킬 수 있는 자질이라고 보는 이전 연구들을 확인하였으며, 앞으로 상담자의 성고정관념이 내담자 평가에 미치는 보다 분명한 영향에 대해 연구를 진행시키는 데 도움이 될 것으로 생각된다. ; The present research considered the influence of the counselor s gender stereotype on the ratings of the client. The hypothesis is as follows: The counselors of the traditional gender stereotype will evaluate the clients who have traditional gender role more positively than the clients who have non-traditional gender role, and the counselors of the non-traditional gender stereotype will evaluate the clients who have non-traditional gender role more positively than the clients who have traditional gender role. Korean sex role inventory(KSRI) was administered to 227 counselors, and about 2 weeks later the same counselors were given a counseling application form including client s statement about her problems and were asked to indicate their ratings of the client. The clients in this study were two hypothetical female clients having identical characters except for features related to gender role. One client s statement mainly expressed issues associated with traditional femininity, and the other client s statement mainly expressed non-traditional issues. Each counselor was randomly given one statement of these and was to indicate his/her assessment of the given client s statement. According to the results of the KSRI, the counselors were categorized as either traditional counselors or non-traditional counselors. And then the rating scores of clients were analyzed by means of two-way analysis of variance, but there was no significant differences. It seems that the effect of client factor was greater than that of counselor s gender stereotype. Additionally, the gender role of the counselors was analyzed according to sex, age, and counseling career. In results, the more increased the age and counseling career, the more increased the proportion of androgynous type, but there was no significant difference in sex. This implied that androgyny increased through the course of counseling training, and therefore also implied that androgyny acts as an important factor in producing positive counseling effects. This study validated the prior research that androgyny promotes effectiveness in counseling. It is expected that this study will be the basis of the future researches concerning the clearer effects of the counselor s gender stereotype on the ratings of the client.
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