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드로잉적의 현대적 解釋

Title
드로잉적의 현대적 解釋
Authors
염혜진
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 미술학부한국화전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
인류가 시작됨과 동시에 인간은 자신의 감정과 생각, 욕구 등을 여러 가지 방법으로 표현하여 왔다. 인류 문명의 초기 단계에서 선(線)은 당초 인간의 의지에 의하여 선택된 것이 아니라 미술의 발생상에서 볼 수 있는 바와 같이 자연적으로 발생한 현상이라 할 수 있으며 선(線)의 드로잉적 표현은 예술의 여러 요소 중에서 가장 기본적인 조형 언어가 될 수 있었다. 특히 자연을 주로 다루는 동양화에 있어 드로잉적 요소는 표현의 근간이며 가장 중요한 의미를 가지고 있다. 동양화의 옛 그림들은 필선으로 이루어졌으며 線의 정신성과 品格이 아름다움의 평가 대상이 되어왔음을 부인할 수 없을 것이다. 동양화사에 나타나는 초기의 선은 면과 거의 일치하는 윤곽선 역할만 하였지만 점차 시간을 거치면서 화풍의 유입과 화론의 발전으로 급진전하여 고도의 格을 갖추게 되고 또 회화자체의 여러 요소 즉 정신성, 상징성, 기호성 등이 수렴 발전되어 동양화가 가지고 있는 드로잉적인 요소는 후대까지 중요한 위치를 차지하게 된다. 본인이 생각하는 진정한 예술이란 모든 장르를 넘어서 순수한 감성과 내면을 꾸밈없이 나타낼 때 의미가 있다고 생각하며, 이러한 작가의 감정과 신체리듬을 가장 직접적으로 나타내주는 드로잉적 요소를 바탕으로 동양화의 기본적 정신성과 현대적 감각을 가미하여 시도한 본인의 작품을 분석해 보고자 한다. 이를 위해 먼저 이론적으로 드로잉의 개념변화를 살펴보고, 동양의 선(線)과 서예를 바탕으로 동양화가 갖는 드로잉적 요소를 고찰해보고자 한다. 또한 이러한 동양화가 서양화 선(Drawing)에 미친 영향을 마크토비, 안토니 따삐에스 등을 중심으로 살펴보고 이러한 이론적 연구의 실천으로 동양화의 드로잉적 요소를 강조하여 감성을 표현하는 작업과정에 있어서 방법적 요소들을 재료적 측면 즉, 모필과 목탄의 표현, 여백의 의미를 통하여 살펴보고 자율적인 선을 사용하여 자연의 氣韻生動함을 표현하는 본인의 작품들을 통해 드로잉의 의미와 조형성을 분석해봄으로써 앞으로 본인이 작품활동을 하는데 있어 도움을 받고자 한다. ; As mankind appeared, human beings have expressed their emotions, thoughts and desires in several means. In the initial step of human civilization, originally line was not selected by human beings intention but occurred naturally according to the origination of art. And, the drawing expression of line was the most fundamental formative language among several elements of art. Specially, the drawing element is a ground for expression and has the most critical meaning in Oriental paintings, which mainly express nature. Old Oriental paintings are composed of lines of a brush, and spirituality and dignity of lines must have been standards in evaluating their beauty. The initial line in Oriental painting history was a kind of outline, which nearly agrees with a face, but as time has gone by, has advanced rapidly and had high dignity by introduction of various drawing styles and development of drawing theories. Also, the drawing element in Oriental paintings takes an important position toward the next generation as several elements of painting itself including spirituality and symbolism have been reflected and developed. The author thinks true art is meaningful when it expresses human being s pure emotion and inside freely without limitation in all genres. On the basis of the drawing element, which shows the most directly the author s emotion and bio-rhythm, this study made an attempt to analyze the author s works, in which basic spirituality and modern sense of Oriental painting were tried. For this, changes in concepts of drawing were examined theoretically, and then the drawing element in oriental paintings was examined on the basis of lines and calligraphy. Also, effects of Oriental paintings on Western paintings were examined focusing on Mark Tobey and Anthony Tapies. The author was to gain helps for her future works by investigating methodical elements in work process to express emotion with emphasis on the drawing element of Oriental paintings in the aspects of materials - expression of a brush and charcoal - and meanings of margin, and by analyzing the meaning and formativeness of drawing from the author s works expressing grace, elegance and vividness of nature by using free lines, as a part of practice of the theoretical study.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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