View : 427 Download: 0

李海植流 피리散調 '호드기' 硏究分析

Title
李海植流 피리散調 '호드기' 硏究分析
Authors
최명화
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 음악학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 1984년 이해식의 피리 독주곡 중 이해식류 피리산조<호드기>의 음악적 구조를 고찰하여 그 작품속에 내재된 연주법과 선율구조를 밝히고자 함을 목적으로 한다. 피리산조<호드기>의 출현음과 음계, 리듬, 장식음 선율의 구성 형식을 악장별로 살펴보아 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 제1악장 ♩= 96 의 Tempo로 전체는 6/4박자를 가지며 7/4박자와 5/4박자로 잠깐씩 변박된다. 음계는 南(C)을 중심으로 하는 (C)-黃(Eb)-太(F)-姑(G)-仲(Ab)-林(Bb)의 6음 음계이다. 리듬은 한마디를 단위로 하고 점 2분음표 (□)를 여러 형태로 분할한 리듬형과 4분음표 (♩)를 기준하였을 때 3박자와 2박자 계통의 리듬이 섞인 혼합 박자로 이루어져 있다. 장식음은 모두 제음 앞에 장식음이 오는 앞꾸밈 장식음이 사용되었으며 홑장식음에서는 한음위 장식음이 여러 음에서 사용되었으며 겹장식에서는 세음위-두음위 장식음이 많이 사용되었다. 선율 형식은 크게 A-B-A 3부분으로 나뉘며 7개의 악절로 나누었다. 1악장에서는 동기 1. 2. 3과 음형 1. 2. 3으로 나타나며 동기와 음형이 1악장 전체에 리듬확대 축소되어 반복해서 사용되었다. 2. 제2악장 ♩= 116 의 Tempo로 박자의 변화없이 4/4박자를 가지며 16분음 리듬이 중심을 이루는 빠른 Tempo의 곡이다. (Db)이 출현하는 (C). (Db). 黃(Eb). 太(F). 姑(G). 仲(Ab). 林(Bb)의 7음계로 구성되어 있다. 리듬은 한마디를 단위로 하여 26종류의 리듬형태가 나타나며 16분음표로 분할된 리듬이 많이 사용되었다. 장식음은 홑장식음이 주로 사용 되었으며 1악장과 같이 한음위 장식음이 가장 많이 사용되었다. 선율 구성 형식은 A-B-A -A -C-A 6개 부분으로 이루어져 있다. 1악장의 동기 3의 완전 4도 도약음정과 16분음 리듬의 음형 3이 많이 사용 되었으며 악장의 처음에 제시된 동기 및 음형들의 변형으로 곡 전체가 구성됨으로써 통일성을 가진다. 3. 제3악장 <호드기> <호드기>는 박자의 기보없이 연주되는 무정형 선율이다. 음계는 南음을 기음으로 하는 (C). 黃(Eb). 太(F). 姑(G). 仲(Ab). 林(Bb) 6음 음계이다. 10마디로 구성된 악장으로 반복하는 형식으로 되어있다. 한마디를 기준으로 하여 나타난 리듬 형태는 9종류이다. 4분음표를 기준하여 4박( ㅇ )의 온음표가 많이 사용 되었다. 장식음은 완전 4도. 완전 5도의 넓어진 음정 관계를 가지는 장식음이 나타났으며 선율진행은 林(b^b)음과 南(C)음을 중심으로 아치형 구조로 이루어져 있다. ; This study has a purpose to identify the performing method and melody structure of the piece by examining Lee Hae-sik s pipe solo in1984. The results of studying the notes, musical scales, rhythm and grace note melody structure in each movement are as follows. 1. The first movement With ♩= 96 tempo, this movement shows 6/4 beat as a whole, and is changed into 7/4 and 5/4 briefly. The musical scale is composed of six notes, C-Eb-F-G-Ab-Bb mainly with C. Rhythm has a phrase as a unit, and it is composed of mixed beat with binary and triple times. A grace note is used in front of all notes, and a single grace note is used for several notes which are one note higher. Also, dual grace notes are often used for the notes two or three note higher. Melody structure is generally divided into three parts A-B-A , and it is also divided into 7 passages. Musical form and motive are reduced and repeated in the general rhythm of the first movement. 2. The second movement With ♩= 116 tempo, this movement has 4/4 beat without change, and it is fast tempo piece mainly with a sixteenth note rhythm. The musical scale is composed of 7 notes, C-Db-Eb-F-G-Ab-Bb with Db appearing. Rhythm shows 26 kinds, and divided rhythm by a sixteenth note is often used. For a grace note, a single grace is often used, and a grace note that is noe note higher is most often used as in the first movement. Melody us composed of A-B-A -A -C-C . A sixteenth note is often used, and the transformation of the motif and note form presented first in the movement in the whole piece makes it balanced and united. 3. The third movement < Hodki> is non-form melody without a musical note. It is composed of six notes, C-Eb-F-G-Ab-Bb. Composed of 10 phrases, this movement has a repeating form. Rhythm form has nine kinds, and a whole note of 4 beat with ♩ as a standard is most often used. A grace note appears with complete 4 and 5 degree, and melody progress is arch-formed mainly with Bb and C. As written above, Lee Hae-sik s pipe solo uses new performing method and a dissonance, escaping typical solo s rhythm and structure. Also, Hodki adds new technology, but is based on traditional music.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE