View : 13 Download: 0

L. v. Beethoven의 초기 violin sonata에 관한 연구 : op.12, no.1을 중심으로

Title
L. v. Beethoven의 초기 violin sonata에 관한 연구 : op.12, no.1을 중심으로
Authors
이승진
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 음악학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 Ludwig van Beethoven의 바이올린 소나타 Op. 12, No. 1을 중심으로 그의 초기 바이올린 소나타에 관해 연구한 것으로 음악적 특징과 작품 분석을 통해 연주에 도움을 얻고자 한다. 그의 바이올린 소나타는 모두 10곡으로 이 작품은 그의 창작 시기중 초기에 속하는 것으로 소나타 형식에 서로 다른 음색을 가진 피아노와 바이올린 두 악기를 긴밀하게 결합하였다. 초기의 바이올린 소나타는 하이든과 모차르트의 영향 하에 3악장 구성의 형식을 갖고 있고 피아노에 더 많은 음악적 비중을 두었기 때문에 <바이올린 반주가 붙는 피아노 소나타>라는 표제가 붙어 있었다. 전반적인 음악적 특징은 규칙적인 프레이즈(phrase)의 주제를 명확한 리듬과 I, IV, V중심의 기본적 화성 진행으로 전개하며 대조적인 강약을 강조함으로써 이 전 시대의 전통에 혁신적이고 예술적인 음악양식을 가미하였다. 본 논문에서 분석하고자 하는 Op. 12, No. 1은 1799년 작곡되었고 주제적 동기의 발전이 축소, 확대, 모방 등의 대위법적 작곡기법, 동형진행에 의해 다양하게 전개된다. 또한 각 악장 사이의 주제가 순환되어 연관성을 가지며 부속화음과 3도 관계의 전조를 사용하며 cresc.와 decresc., fp, sf, ff등 피아노를 위한 자세한 강약과 뚜렷하고 빠른 f와 p의 교대 등의 음악적 특징을 갖는다. 제1악장은 소나타 형식, 제2악장은 변주곡 형식, 제3악장은 론도형식으로 빠름-느림-빠름 순서의 템포를 가진 악곡으로 제2악장에 채택한 변주곡 형식은 베토벤 특유의 주제 발전 기법을 개성적으로 표현한 예로 볼 수 있다. 그 외에 비교적 긴 경과구, 반음계, 액센트, 계류음, 경과음, 당김음 리듬 등의 음악적 특징을 찾아보도록 한다 ; This thesis is a thing which studied some initial violin sonatas of Ludwig van Beethoven, centered on his and is intended to help a musical performance through analyzing the musical characteristics and the work. His violin sonatas consist of 10 pieces and this piece is one of the works of the initial age in terms of his creating times and closely combined a sonata form with 2 musical instruments, piano and violin which have different tone colors each other. Because the initial-age sonata, influenced by Haydn and Mozart, had 3-movement form and placed more weight on piano than other musical instruments, it was entitled . The general characteristic of this music is that it added an innovative and artistic music beauty to the tradition of the former age by unfolding a theme of a systematic phrase with a definite rhythm and a basic harmonic progression centered on I, IV, V and emphasizing contrastive dynamics. The which will be analyzed in this thesis was composed in 1799 and its development of the thematic motive is unfolded in a wide variety by composition techniques of counterpoint, which consist of diminishment, augmentation and imitation, and so forth, and by sequential progression. Futhermore, the theme of each movement rotates to have some relation to each other, and secondary dominant and 3-degree modulation are used, and detailed dynamics for piano like cresc., decresc., fp, sf, ff, etc. and remarkable and quick alternation of f and p are also its musical characteristics. The first movement is a sonata form, the second one a variation form, the third one a rondo form, and this piece has a tempo of an order of fast-slow-fast and the variation form adopted in the second movement can be shown as an example which expresses Beethoven s unique theme-developing technique. In addition, the more musical characteristics are comparatively long bridge, chromatic melody, accent, suspension, passing tone, syncopation rhythm, and so on.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE