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지식근로자 팀 효과성의 예측변수에 관한 연구

Title
지식근로자 팀 효과성의 예측변수에 관한 연구
Authors
권준화
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 경영학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
오늘날 세계경제는 지식이 노동, 자본, 토지 등의 전통적인 생산요소보다 더 중요한 생산요소가 되고, 지식근로자가 경제활동의 가장 중요한 자산으로 인식되는 지식경제(Knowledge-based economy)로 이행중이다. 지식사회가 도래함에 따라 지식근로자의 역할이 중요하게 된 것이다. 지식근로자들에 대한 수요가 최근 가장 빠르게 증가하고 있고, 팀의 형태로 업무가 수행되고 있는 경우가 많음에도 불구하고, 지식근로자들을 대상으로 한 팀 연구는 거의 이루어지지 않고 있다. 따라서 본 연구에서는 지식근로자 팀 효과성에 대한 예측변수를 규명해보고자 하였다. 구체적으로, 지식근로자 팀 효과성에 영향을 미치는 예측변수로 인지적 관점이 보완된 팀 설계요인(T자형 스킬, 팀 자율성)과 팀 프로세스요인(기술적 역량에 대한 신뢰, 협력적 학습정도)을 통해 살펴보았다. 먼저 기존의 연구들을 비교 검토하여 본 연구의 이론적 근거를 마련하고 이에 따른 모형과 가설을 설정한 후, 42개 기업의 65개 컴퓨터 소프트웨어 개발 팀(49개 웹 프로그램 개발 팀, 16개 멀티미디어 게임 개발 팀)을 대상으로 실증분석을 수행하였다. 연구결과는 다음과 같이 요약할 수 있다. 첫째, T자형 스킬이 팀 성과에 미치는 영향에 대해 분석해 본 결과, 팀원들의 T자형 스킬 수준이 높을수록 팀 성과는 높아지는 것으로 나타났다. 둘째, 팀 자율성이 지식근로자 팀 효과성의 두 차원, 즉 성과차원과 태도차원에 미치는 영향에 대해 분석하였다. 팀 자율성이 팀 성과에 미치는 영향에 대해 분석해 본 결과, 팀 자율성이 높을수록 팀 성과는 높아지는 것으로 나타났다. 또한 팀 자율성이 팀 몰입 및 만족에 미치는 영향에 대해 분석해 본 결과, 팀 자율성이 높을수록 팀 몰입 및 만족은 높아지는 것으로 나타났다. 그리고 팀 자율성이 팀 혁신행동성향에 미치는 영향에 대해 분석해 본 결과, 팀 자율성이 높을수록 팀 혁신행동성향은 높아지는 것으로 나타났다. 셋째, 팀원들간의 기술적 역량에 대한 신뢰가 팀 성과에 미치는 영향에 대해 분석해본 결과, 팀원들간의 기술적 역량에 대한 신뢰수준은 지식창출과 관련된 팀 성과에 영향을 미치지 못하는 것으로 밝혀졌다. 넷째, 협력적 학습정도가 팀 성과에 미치는 영향에 대해 분석해 본 결과, 협력적 학습정도는 팀 성과에 영향을 미치지 못하는 것으로 밝혀졌다. 협력적 학습정도가 높을수록, 팀 몰입 및 만족은 높아지는 것으로 나타났다. 그리고 협력적 학습정도가 높을수록 팀 혁신행동성향은 높아지는 것으로 나타났다. 위의 연구 결과를 토대로 다음과 같은 논의점을 제시할 수 있다. 첫째, 팀원들의 인지적 능력이 지식근로자 팀 성과를 높이기 위한 필수조건이 됨을 알 수 있다. 즉 지식근로자 팀 성과의 본질 자체가 지식창출이라는 인지적인 속성을 가지고 있기 때문에 인지적인 설계요인인 팀원들의 T자형 스킬수준은 지식근로자 팀 효과성의 태도차원보다는 성과차원에 중요한 영향을 미친다고 판단된다. 따라서 지식근로자 팀 관리자는 팀원들의 인지적 능력이 지식창출과 관련된 팀 성과에 결정적인 영향을 미친다는 점을 간과해서는 안된다. 즉 지식근로자 팀원들을 선발하는 과정에서 T자형 스킬이 하나의 준거치가 될 수 있음을 보여준다. 둘째, 팀 자율성이 지식근로자 팀 효과성을 높이는 가장 기본적인 설계요인임을 알 수 있다. 지식근로자 팀 대부분이 자유로운 업무패턴을 가지고 팀원들 개개인의 능력을 중시하는 분위기이기 때문에, 팀원들의 자율성 지각은 지식근로자 팀 효과성의 성과차원과 태도차원에 모두 영향을 미치는 것이다. 따라서 지식근로자 팀 관리자는 팀 자율성을 가장 기본적인 설계요인으로 파악하고, 적절한 팀 자율성 수준을 창출·유지하는 방안을 강구해야한다. 셋째, 기술적 역량에 대한 신뢰가 지식근로자 팀 효과성의 성과차원에 영향을 미치지 않았지만, 팀 혁신행동성향의 다중회귀분석결과 기술적 역량에 대한 신뢰가 팀 혁신행동성향과 유의한 관계를 가진다는 새로운 사실을 발견하였다. 즉 인지적 프로세스요인인 기술적 역량에 대한 신뢰는 단순히 팀원들을 신뢰하는 것이 아니라, 팀원들의 역량에 대해 신뢰를 하는 것이기 때문에 새로운 아이디어를 내고 실행하는 팀 혁신행동성향에 영향을 미치는 것으로 판단된다. 따라서 관리자는 기술적 역량에 대한 신뢰가 팀 성과에 직접적으로 영향을 미치지 못하지만, 창의성을 요하는 지식근로자 팀에서 중요한 인지적 프로세스요인임을 파악해야 한다. 넷째, 협력적 학습정도는 팀원들간의 원활한 인간관계를 의미하기 때문에 지식근로자 팀 효과성의 성과차원보다는 태도차원에 영향을 미치는 것으로 판단된다. 지식근로자 팀 관리자는 협력적 학습정도가 팀 성과에 궁극적으로 영향을 미치지 못하지만, 팀 몰입 및 만족과 팀 혁신행동성향에 중요한 역할을 하고 있음을 인식하여 팀원간의 아이디어 및 정보공유를 강조해야 할 것이다. 본 연구의 의의는 다음과 같이 요약할 수 있다. 첫째, 본 연구에서는 지식근로자 팀 효과성에 대한 예측변수들을 규명하고자 하였다. 특히 기존에 간과되어 왔던 인지적인 설계요인과 인지적인 프로세스요인을 포함시켜 지식근로자 팀 효과성을 살펴보았다. 둘째, 기존 문헌의 이론적 배경을 토대로 탐색적인 실증연구를 시도하였다. 인지적 설계요인인 T자형 스킬과 인지적 프로세스요인인 기술적 역량에 대한 신뢰의 경우, 이론적인 논의가 일부에서 진행되긴 하였으나 그동안 실증연구는 이루어지지 않았다. 셋째, 지식근로자 팀 효과성의 새로운 태도차원으로 팀 혁신행동성향을 살펴보았다. 기존의 팀 연구에서는 팀 혁신행동성향을 팀 프로세스요인으로 다루었지만, 본 연구에서는 지식창출과 관련하여 새로운 아이디어를 내고 실행하는 팀원들의 성향이 팀 효과성의 새로운 태도 차원이 될 수 있다고 판단하였다. 본 연구는 다음과 같은 한계점을 갖는다. 첫째, 연구결과의 일반화 문제이다. 본 연구는 IT산업의 컴퓨터 소프트웨어 개발 팀을 대상으로 하여 연구결과를 일반화하는데 한계가 있다. 향후 연구에서는 다른 유형의 지식근로자 팀을 대상으로 연구가 이루어질 필요가 있다. 둘째, 본 연구의 결과변수인 지식근로자 팀 효과성의 성과차원을 팀원들의 주관적인 팀 성과에 의존하였다. 팀 성과를 측정하는 객관적인 척도를 보완할 필요가 있다. 셋째, 설문지를 통해 팀 설계요인과 팀 프로세스요인을 조사했기 때문에 설문지가 갖는 근본적인 한계점을 피할 수 없었다. 따라서 심층면접이나 관찰 등을 통해 설문지를 이용한 방법들을 보완할 필요가 있다. 넷째, 지식근로자 팀 효과성의 성과차원을 측정하면서 자기보고(self-report) 방식을 취했기 때문에 제 3자가 보고하는 경우에 비해 그 결과가 과장될 가능성이 있다. 자기보고식 평가는 제3자가 평가한 결과와 비교해 볼 때 과장되어 있는 경우가 일반적이다 본 연구와 관련된 향후 연구방향을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 지식근로자 팀 효과성의 예측변수들로 팀 설계요인, 팀 프로세스요인이라는 팀 내부요인에 초점을 맞추었다. 향후 연구에서는 제도적인 지원 및 조직문화와 같은 팀 외부요인도 함께 고려할 필요가 있다. 둘째, 본 연구는 지식근로자 팀 효과성을 증대시키는 예측변수들을 다루었으나, 향후 연구에서는 지식근로자 팀 효과성을 저해시키는 요인들을 규명할 필요가 있다. 셋째, 본 연구는 지식근로자 팀 효과성의 예측변수로 T자형 스킬과 같은 팀원들의 인지적인 역량에 초점을 맞추었으나, 향후 연구에서는 A자형 스킬과 같은 팀 리더의 인지적 역량에 초점을 맞춘 연구가 필요하다. 넷째, 본 연구에서 개발한 T자형 스킬 척도를 계기로, 향후 연구에서는 정교한 방법에 의해 신뢰도가 높은 좋은 척도를 개발할 필요가 있다. ; Under an uncertain economic structure, Knowledge has been surely the main source to maintain the superiority in competition. The companies have to keep up with both updating technologies and applying them to their products right away. Then they have a better chance to be successful at the competition under the circumstances of rapid change of market, quick spread of technology, rapid increase of competitors and having a brand-new product everyday. Since Knowledge society was introduced to the World, the role of Knowledge Worker has become pretty important. The demand for Knowledge Worker has been increased dramatically these days. Although there are many of business work performed as team-research, there are little studies of Knowledge Worker by team-research. Therefore, I tend to examine the predictors for team effectiveness Knowledge Worker. In a concrete way, I look into two influential factors of predictors for team effectiveness of Knowledge Worker. The two factors are team design variables(T-shaped skill, team autonomy) and team process variables(trust in technical competence, cooperative learning) with complementary standpoint of human knowledge. First of all, I have set up the theoretical basis of this research after comparing and contrasting then reviewing the existing researches. Then I have established a model and a hypothesis. Here are the examining model and the hypothesis of this research. ◁그림 삽입▷(원문을 참조하세요) (Hypothesis 1) The T-shaped skill level of team will have influence positively upon Team performance of Knowledge Worker (Hypothesis 2) The team autonomy will have influence positively upon two spheres, performance level and attitude level, of team effectiveness of Knowledge Worker. Hypothesis 2-1. The team autonomy will have influence positively upon team performance. Hypothesis 2-2. The team autonomy will have influence positively upon team commitment. Hypothesis 2-3. The team autonomy will have influence positively upon team satisfaction. Hypothesis 2-4. The team autonomy will have influence positively upon team innovative behavior. (Hypothesis 3) The degree of trust in technical competence will have influence positively upon Knowledge Worker team performance. (Hypothesis 4) The cooperative learning of team will have influence positively upon Knowledge Worker team effectiveness both performance level and attitude level. Hypothesis 4-1. The cooperative learning of team will have influence upon team performance. Hypothesis 4-2. The cooperative learning of team will have influence positively upon team commitment. Hypothesis 4-3. The cooperative learning of team will have influence positively upon team satisfaction. Hypothesis 4-4. The cooperative learning of team will have influence positively upon team innovative behavior. In this research, in order to verify the hypothesis, corroborative and positive analysis was performed among 65 PC software development teams of 42 corporations. They are 49 of Web program development teams and 16 multi-media and game-software development teams. It is possible to summarize the results of the research as following; First, the impact of the T-shaped skill on the effect of the team can be analyzed as a result, which shows that the high standard of the T-shaped skill of the team members brings a high quality of the performance by the team. Second, I also analyzed the effect from the independence of the team on the two different levels, the performance level, and the attitude level. The result from the analysis shows that the better performance is produced as team autonomy gets higher. And also the result of the analysis on the effect of the team autonomy can be known as the higher team autonomy brings the better commitment and satisfaction of the team. And the analysis of effect from the team s independence on the innovative behavior shows that the higher team autonomy produces the higher propensity of the innovative behavior. Third, trust in technical competence among team members can be analyzed as a result that shows the standard of the reliance on the technical ability is not effective on the result of the team, which is connected to the knowledge performance. Forth, from the analysis on the level of the cooperative learning, the result shows that the level of the cooperative learning is not effective on the performance of the team. But the higher level of the cooperative learning increases the commitment and the satisfaction of the team. And also it brings the higher propensity of the innovative behavior. Based on the result of the research above, I can bring up this argument. The argument goes as following; First of all, it is clearly known that recognizable ability of the members is a mandatory condition to raise up the team performance of Knowledge Worker. In other words, creation of Knowledge is an essence of the team performance of Knowledge Worker, which is its recognizable character. Therefore T-shaped skill of team members as recognizable design variable has a very important effect on team performance. Also, the manager of Knowledge Worker team should understand that the recognizable capability of the members has a very decisive and clinching effect on team performance. Moreover, it shows that T-shaped skill can be used as a reference for the selection of Knowledge Worker team members. Second of all, it is also know that team autonomy is a basic and fundamental variable to improve the Knowledge Worker team effectiveness. It affects on both performance level and attitude level of Knowledge Worker team effectiveness, because most of Knowledge worker team has a very flexible work pattern and ability of individual is considered very seriously. Therefore, the Knowledge Worker team manager should understand that team autonomy is a very fundamental design variable so that he must deliberate the way of creating the most appropriate level of team autonomy and maintaining it. Next, trust in technical competence does not really have influence on the performance of team effectiveness. As a result of multi-regression analysis on team innovative behavior, I found out one new fact that trust in technical competence has got a significant relationship with team innovative behavior. That is to say, technical competence, a part of recognizable process variables, is not just about trust the team members. It is more about trust in their ability and capability. That is why this has an effect on producing new ideas and performing of team innovative behavior. Therefore, the manager should acknowledge that trust in technical competence is an important factor for the recognizable process variables of Knowledge Worker team, who are always urged to have the originality, even though, it does not have influence directly upon team outcome. Lastly, cooperative learning simply represents a very fine relationship among the members of a team. Therefore, in my opinion, cooperative learning has more influence on attitudinal approach than performance level approach. Knowledge Worker team manager should emphasize on communizing ideas and information among the members of a team, because cooperative learning is important for team commitment and satisfaction and innovative behavior, even though it does not take a huge role for team performance. This research has got the meaning as follows. First, I tend to look into the predictors about Knowledge Worker team effectiveness. Especially, I took a close look into Knowledge Worker team effectiveness with recognizable design variables and recognizable process variables, which used to be not recognized. . Secondly, there was a experiment of corroborative research based on theoretical background of existing documents. There was no corroborative research on trust in technical competence and T-shaped skill until now, even though, there were some of theoretical discussion about it; T-shaped skill is a recognizable design variable and trust in technical competence is a recognizable process variable. Thirdly, this research looked at team innovative behavior as a new attitudinal approach of Knowledge Worker team effectiveness. In the previous existing team researches, they dealt with team innovative behavior only as team process variable. However in this research, it has been re-defined, as the propensity of team members can be a new approach of team effectiveness; in other words, their propensity enables to produce new ideas and perform them in a way of creation of knowledge. This research has got the several limits as follow; First, that is the problem of generalization on the result of the research. This research was based on the team in the developing department of the IT industry. There is a need to study on the different types of the knowledge worker teams after this. Second, the different levels of an performance by Knowledge Worker team effectiveness that is a fluent of the performance, are only depended on the performance from the members of the subjective team. The objective standard is needed to measure the effect of the team. Third, it was impossible to avoid the fundamental limit of the questionnaire because the variable to design the team and the process of the team are inquired by one. Therefore it is necessary to supply the limit of the questionnaire by the interview in depth or the observation. Forth, there is a possibility that result might be overstated from the one that is reported by a third person, because the level of the effect from the effectiveness of the knowledge worker was measured by the self reports. It is common that the evaluation from the self reports to be exaggerated when it s compared to the one, which was measured by the third person. The direction of the study that follows and is connected to this research can be presented as following; First, this study was focused on the internal causes like the process of the team, the reasons to design the team, to be predictors. The research after this will be needed to consider the external causes that are like a systematic support or the culture of a society. Second, this is researched about the expected variables to increase the effectiveness of the knowledge worker team, but the next research is necessary to study about the causes of the lowering of effectiveness from the knowledge worker team. Third, this research is focused on the recognizable capability that is like T-shaped skill as an predictor, but the next one will need to investigate about the A-shaped skill that is also known as one of the predictors. Forth, the next study based on this research that also developed the T-shaped skill standard, is expected to develop the fine, and reliable criterion by an elaborate method.
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