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SCM 성장단계모형 개발에 관한 연구

Title
SCM 성장단계모형 개발에 관한 연구
Authors
정혜경
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 경영학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Supply Chain Management (SCM) system is one of the leading business process re-engineering, cost saving and revenue enhancement strategies in use today. The goal of the research is to discover any possibilities of evolution in this SCM system to the next level, and to develop an optimized SCM stage model, which is for helping companies to adapt and get used to this innovated SCM system successfully. In order to develop the SCM growth stage model, SCM growth stages were defined through SCM integrated viewpoint and the framework of SCM growth phased model was developed as it referred to the SCOR model of the SCC. SCM s growth stages were distinguished as [baseline-functional integration-internal integration-external integration] and its major boundaries used in this research were [system structure - management strategy -Plan-Source-Make-Delivery]. In addition, preceding researches were used to develop this SCM growth stage model. The SCM stage model was verified through two-phase process. First of all; Delphi method was used as a pre-verification method, Secondly; actual-proof analysis was used to verify the SCM stage model. Total 38 SCM adapting enterprises were participated in this process and the SCM stage model was verified through the actual-proof statistical analysis to the companies. Due to competition to develop new products and services at lower costs, the importance of Supply Chain Management (SCM) System has been increased. By implementing a networked and integrated Supply Chain Management system, companies can reduce costs, increase revenues, improve service, speed time to market, and use their assets more effectively. Nevertheless, many enterprises have not adapted this innovative business strategy, the SCM system, yet. The SCM growth stage model is a proven research model of SCM system in reality. I expect that the SCM growth stage model would be used as guidance for enterprises to establish more effective economic strategies in terms of efficiency and profitability. ; 본 연구는 Supply Chain Management system이라는 혁신을 수용하는데 있어 기업이 어떤 단계를 거쳐 도입하고 활용하는가를 살펴보고, SCM을 성공적으로 도입하기 위해서는 무엇을 잘 해야 하고, 이들 중 단계별로 어떤 요인들을 잘 관리 하여야 다음 단계로의 진화가 가능한가를 분석해 보고자 한다. 이를 바탕으로 SCM의 성장단계모델을 제시하여 조직이 보다 성공적으로 환경에 적응하면서 진화할 수 있는 방향성을 제공하는 도구로써 그 목적이 있다. 연구방법으로는 연역적 연구를 통하여 도출된 SCM 성장단계모형을 2단계 절차를 거쳐 검증한다. 먼저 사전 검증으로 델파이 기법을 이용하여 연역적으로 도출된 SCM성장단계모형의 단계별, 영역별, 적합성과 단계의 영역별 벤치마크의 적합성을 검증한다. 사전검증 결과를 바탕으로 실증 분석을 위한 설문지를 개발하고, SCM을 도입한 국내 37개 기업의 SCM부서, 구매·물류부서, 생산부서등 SCM을 활용하는 부서에 설문조사를 실시하였다. 측정항목은 조직구조3문항, 경영전략혁신 2문항, 계획 프로세스 4문항, 조달 프로세스 8문항, 제조 프로세스 4문항, 출하 및 배송 프로세스 5문항으로 구성하였으며 각 항목당 5점 척도로 평가하였으며 자료분석은 SPSS WIN 10.0을 사용하였다. 실증분석은 먼저 변수들의 타당성과 신뢰성을 분석하였다. 대체적으로 변수들은 이론적 연구들과 일치하는 것으로 나타났으며, 신뢰성은 상당히 높게 나타났으며, 몇 개의 요인을 제외한 타당성도 높은 것으로 나타났다. 요인분석에서 조달 영역의 아웃소싱과 관련한 항목이 계획의 영역으로 포함되는 결과가 나왔는데, 기존 이론적 연구들에서는 조달에 포함되어 있었으나, 실증 결과 실제로 아웃소싱에 관한 의사결정은 계획단계에서 고려되어 지고 있었다. 이를 바탕으로 교차분석을 실시한 결과 SCM도입 기업의 기존 연구에서와 같이 경영전략혁신, 계획, 조달, 제조, 출하/배송 프로세스와 SCM단계는 상호 관련성이 매우 높게 나타나, 조직구조를 제외한 모든 가설을 채택하였다. 또한 교차 분석을 통하여 각 영역과 단계에 관한 상호 관련성을 실증하고, 각 영역별 벤치마크들이 각 단계를 설명하고 있다는 결론을 내릴 수 있다. 본 연구와 관련하여 앞으로의 연구방향은 SCM을 도입한 기업들에 관한 성장단계에 대한 보다 설득력 있는 결과를 도출하기 위한 표본수의 증대가 이루어져야 하겠다. 또한 본 연구는 SCM도입 기업의 성장단계에 관한 일반적 모형을 제시하고 있으므로 SCM도입 기업들의 산업별 특성과 제품별 특성에 따른 세부적인 연구의 필요성이 있겠다.
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일반대학원 > 경영학과 > Theses_Master
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