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우리나라 광고음악의 연구와 고찰 : 제작 방법을 중심으로

Title
우리나라 광고음악의 연구와 고찰 : 제작 방법을 중심으로
Authors
이은미
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 실용음악학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
광고는 시대의 생각을 대중과 함께 호흡한다는 점에서 그 시대를 짧은 시간 안에 요약해 내는 가장 효과적인 매체이다. 그런 이유로 광고에 쓰인 음악은 광고의 내용을 전달할 뿐 아니라 동시에 한 시대의 음악적 개성을 표현하는 또 하나의 기능을 가지고 있다. 본 논문은 현재 TV에 방송되고 있는 광고물을 통해 실제로 광고음악이 어떻게 사용되고 있는지 살펴보고 광고음악의 분류를 체계화 시킴으로써 효율적인 제작 단계를 구축하는데 주안점을 두었다. 본 논문에서 광고음악 형태에 대해서 연구에 사용한 분류는 다음과 같다. 기존의 있는 음악을 차용해서 BGM으로 사용한 형식, 창작 CM송인 징글(Jingle), 기존의 음악을 재작업한 Cover Version, 광고의 마지막에 붙는 로고송, 그리고 음향효과와 성우의 멘트이다. 2000년 6월부터 12월까지 방영된 TV광고 중 음악 효과로서 제품을 부곽시킨 135개의 광고를 7가지 제품부류로 나누었고 음악 형태 분류에 따라 광고음악을 분석해 보았다. 현 광고음악은 기존의 곡을 차용해서 사용한 경우가 135개 중 91개로 가장 많았고 독창적인 징글이 24개가 사용되었다. 대부분의 음악들이 이미지로서 광고의 영상에 표현이 되었고 현재 TV광고에는 특히 음향효과의 사용이 많았다. 광고 제작실태 면에선 현실적으로 급박한 제작완료 시간에 쫓기고 화면의 많은 수정으로 인해 광고의 음악적 완성도와 질이 떨어지는 점이 문제로 발견되었다. 광고음악은 음악만으로 존재하는 것이 아니라 영상과 공존해야 되기 때문에 제작자와 기획사와의 많은 대화 및 검토가 있어야 한다. 광고가 거의 완성되기 전 충분한 검토를 거쳐 장면 장면에 대한 음악 및 음향처리 등이 결정되고 작품 자체의 완성도를 중시하는 풍토가 갖춰질 때 광고음악의 건전한 창작 문화 여건을 가질 수 있다고 본다. 이제 광고음악에 종사하는 사람들이 보다 다각적인 입장에서 연구, 협조, 제도개선 등으로 국제화, 세계화로 급변하는 TV광고의 효과 증진과 질의 향상을 위해서 힘을 합쳐 매진함으로 또 다른 역사를 구축해야 할 것이다. ; Advertizing is the most effective medium that summarizes its era in a short time in that it shares breath and opinions with the general public. For that reason, music used in commercials is a supplementary device and has a function to express musical individuality. This paper examines how commercial music are actually being used through commercials on TV, and it focuses on establishing effective producing steps by systemizing the categories of commercial music. Categories used for studying on the types of commercial music are as follows. In general, commercial music is divided into the BMG type that borrows the existing music, creative CM song Jingle, Cover Version that remakes the existing music, logo song that comes at the end of a commercial, and a voice actor s narration. Also, 135 episodes of TV commercials are divided into 7 product categories, and commercial music is analyzed through the examples of making products stand out by the effect of music. The current commercial music shows the majority of examples in borrowed music (91 out of 135), and 24 pieces of creative jingle is used. I analyzed the examples of advertisement that effectively publicized a product, and most of them express music as an image. Especially, TV commercials often use sound effects. Quality of music including universality and completeness is somewhat to be desired because of music is made in a short production time. Since commercial music should co-exist with images, so there should be enough discussions between an advertiser and an advertising agency. I believe the sound condition of creative culture can be made when thorough inspection of music is conducted before the completion of a commercial. All the people in the advertizing business should keep working for the improvement of TV commercial effects and its quality also, which constantly changes with internationalization, by studying, cooperating and improving systems in more various perspectives.
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일반대학원 > 실용음악학과 > Theses_Master
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