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Strategic positioning in E-commerce

Title
Strategic positioning in E-commerce
Authors
이양숙
Issue Date
2001
Department/Major
국제대학원 국제학과
Publisher
이화여자대학교 국제대학원
Degree
Master
Abstract
With the introduction of Internet in particular, e-commerce got accelerated and emerged as a new way of business. It impacts every day of life and every business of activity. In particular, its influences on business arena are so huge that nobody can afford to disregard them. It gives rise to both opportunities and challenges to companies and necessitates reshaping their competitive forces. Because the impacts of e-commerce changes fundamental infrastructure of industry, companies have no choice but to understand this new environment and equip them with their own competitive strategy. To generate yet more importantly to sustain the competitive strategy, first, firm has to focus on profitability based on its long-term plan. Second, it has to reconfigure competitive forces in its industrial infrastructure to offer a unique value. Third, it has to deploy rapid and tailored Internet technology to its particular fit so that others can’t imitate it with ease. More importantly, it has to embrace discipline on its own. ; 인터넷의 출현은 경제환경의 형태를 바꾸어 놓고 있다. 기업의 활동이 지역적이거나 국제적이건 혹은 기업이 소기업이나 대기업이던 인터넷은 세계전체에 일어나고 있는 모든 경제 변화에 주요인으로 작용하고 있다. 이 새로운 환경은 특이할만한 특성을 내포하고 있다. 거래비용은 거의 제로에 가깝고 소비자와 생산자들은 실시간 소통을 통해 더욱 가까워졌다. 따라서 이 두 그룹간의 생겨났던 정보의 불일치도 해소되었으며 소비자의 정보에 대한 권한은 그 만큼 늘어났다. 또한 소비자의 만족도는 상승했으며 그들의 가치도 늘어났다. 더욱이 주목할만한 일은 전자상거래가 활성화되어 경제 각 전반으로 그 범위를 넓혔다. 전자상 거래는 상품을 사고파는 새로운 채널로 부상했다. 산업시대출현 후, 생산자와 소비자들은 유연성 없는 경직된 관계로 엮어 있었는데 이는 모든 생산라인을 갖추어 비용을 낮추고 효율성을 높이기 위함이었다. 그러나, 인터넷의 사용으로 모든 필요한 생산 라인을 소유할 필요는 없어졌고 오히려 인터넷을 기업활동에 포함하여 생산성과 효율성을 높이려는 노력이 늘어났다. 왜냐면 인터넷 기술은 필요한 생산라인 접근을 용이 기업의 활동을 빠르고 유용성 있게 할 수 있기 때문이다. 이 새로운 환경의 전사상거래는 기회와 도전을 제시하면서 전체적인 기업내외구조에 큰 영향을 끼쳤다. 새로워진 기업환경에 전사상거래는 기업의 전략적 경쟁요인의 새 정비를 방불케 했으며 경쟁우위를 확보하기위해서는 기업들은 이전의 경쟁요인과 전략들을 새롭게 다져야 됐다. 이에 논문은 전자상 거래에서 기업들이 갖추어야 할 경쟁전략을 제시할 것을 목표로 하여 먼저 전자상거래의 특이할만한 특성을 살펴 새로운 환경의 이해를 돕고 다음 Porter의 경쟁모형을 도입, 전사상거래의 영향으로 달라진 각 경쟁요소 들을 살피고 끝으로 가능한 경쟁전략과 전술을 제시하도록 한다.
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