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남북한 통신통합과 북한의 IMT-2000사업성 분석

Title
남북한 통신통합과 북한의 IMT-2000사업성 분석
Authors
강지연
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 경제학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
통신은 개인간의 의사소통을 자유롭게 함으로써 개방적인 사회체제와 폐쇄적인 사회체제로 분리되어 이질화되어 온 남북한 민족의 동질성을 회복하는 데 가장 효과적인 수단이며 상호통행이 불가능한 상태에서도 양측 통신망의 연결만으로 교류가 가능하기 때문에 남북한간의 통신교류는 궁극적으로 통신을 통해 상대방의 체제에 대한 이해를 증진하고 신뢰감의 회복 및 긴장완화에 기여할 수 있다. 또한 경제, 사회 문화 등 여타 분야에서의 교류를 위한 수단으로 유용하게 활용됨으로써 전반적인 교류확대에도 기여하게 될 것이다. 따라서 통일전후 이질화된 민족의 동질성을 되찾고 이질적인 경제, 사회체제를 통합하기 위해서는 통신부문의 통합이 여타부문에 앞서서 이루어져야 할 것이다. 그러나 남한과 북한의 현 통신상황은 많은 차이가 있다. 따라서, 만약 남한과 북한이 통일이 된다면 다른 분야도 마찬가지겠지만 통신분야에서 많은 이질감이 있을 것이고, 그에 따른 많은 비용이 생길 것이다. 통신은 남북한의 이질감을 없앨 수 있는 가장 중요한 수단임에도 불구하고 통신분야에서 많은 차이가 난다면 다른 분야의 격차를 좁히는데 더 많은 시간과 비용이 들것이 확실하다. 따라서 통일 후 가능한 빠른 시간 안에 통신산업의 격차를 줄이기 위해 통일전부터 철저한 사전적인 준비가 필요하다. 본 논문은 통일 전후에 통신망이 연결되고 북한에 통신망 증축이 이루어질 것을 예상하고 통신요금과 접속료에 대한 이론을 살펴보고 북한에 적용할 수 있는 이론들을 제안함으로써, 남북한 통신통합에 일조 하도록 할 것이며, 현재 세계적으로 통신 시장에 이슈가 되고 있는 IMT-2000사업을 북한에서 시행한다고 가정할 때 수요예측을 통한 사업성 분석과 사업 추진을 위한 자금조달방안을 살펴봄으로써 북한의 통신 사업의 전망을 살펴볼 것이다 . 통일 전(남북한간 자유로운 교류가 이루어진다는 전제) 또는 통일 후 통신통합의 정책수립은 물론이고, 북한의 통신산업의 활성화를 위해서 북한의 통신산업에 기업 진출을 유도해야 하는데, 이를 위해 사전적으로 사업성 분석이 선행되어야 한다. 만약 사업성이 없다면 북한 통신산업에 기업의 진출동기가 떨어질 것이고 북한 통신산업에 진출하려는 기업이 없을 것이기 때문이다. 그러므로 우선적으로 사업성분석을 해본 후 만약 사업성이 없다면, 동기부여를 위한 여러 가지 대안을 고려해야할 것이다. 결론적으로는 북한에서 이동통신, 특히 IMT-2000의 사업성을 구체적으로 분석한 결과 비용이 수익을 상회하여 북한의 IMT-2000의 경우 수익성이 매우 낮은 것으로 나왔다. 이는 독점을 가정하고 계산하였음에도 불구하고 수익성이 없는 것으로 나왔기 때문에 경쟁의 경우에는 더욱 수익성이 낮을 것으로 보여진다. 따라서 처음 북한의 통신시장은 정부의 보조 하에 독점기업으로 운영해야 할 것으로 보인다. 재원조달방안으로는 통신요금의 인상, 국제금융시장을 통한 자금조달, 특별부가세(설비비)부가, 장비 및 단말기 제조업체로부터 보조, 접속료를 통한 재원조달 등을 살펴볼 수 있다. 결국은 위의 어느 한 방법에 의존하여 북한의 전기통신시설 개선에 소요되는 자금을 마련하기는 어려우며, 모든 방법을 적절히 결합하여야 할 것이다. ; Different social systems between South and North Korea, open and closed ones respectively, have made their people different ever since its division after the Korean War. Communication is the most effective medium to enhance the same equality of North and South Korean people by making individual communications active and widespread. Even under the circumstance that the mutual transit is prohibited, both sides can be communicated only by installing communication network. By doing so, both sides can understand each other s social system and restore the mutual trust on the other party, which can eventually contribute to diminishing the tension between the two. Therefore, integrating communication sector of South and North Korea needs to be done ahead of any other sectors in order to improve the same equality of the South and North Korean people and to integrate economic and social systems in times of future reunification on Korean peninsula. But, there is a big difference in current situation on South and North Koreas communication sectors. If South and North Koreas are reunified into one, both Koreas will, most probably, find a big gap in each other s communication sector along with many other differences in other sectors, which will cause a great deal of costs. As mentioned before, communication sector is the most effective medium to diminish the differences in two Koreas. That is why it must take more time and cost more money to lessen the differences in other sectors if there are more differences than expected in communication sector. For this reason, we need to be perfectly prepared for it even before the reunification, if we want to diminish the communication gap between the two as soon as possible in time of reunification. This paper contributes to the integration of South and North communications by examining the theories on communications fare and access charge under the assumption that communication networks will be connected and extended around the unification of South and North Korea and suggesting theories that can be applied to North Korea, and examines the prospects of North Korea s communications business by analyzing the feasibility through demand forecast of IMT-2000, which is a global issue in the communications market when enforced in North Korea, and its plans to supply financial assistance for launching the business. A concrete analysis on the feasibility of communications, especially of IMT-2000 in North Korea, showed that the cost exceeds the profits, and therefore IMT-2000 in North Korea will be low in profitability. It turned out that profitability is very low even as a monopoly, therefore competitively, the profitability will be much lower. Therefore, at first North Korea s communications market will have to be controlled as a monopolistic enterprise with the assistance of the government. An increase in communications fare, supply of funds through the international finance market, addition of special value added tax (installation cost), assistance from manufacturing industries of equipment and terminals, financial assistance through access charge are possible plans to supply financial assistance. In the end, it is difficult to provide funds to improve telecommunications in North Korea depending on any one of the above methods, and all the above methods need to be combined appropriately.
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