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문자문양에 의한 현대자수 작품연구 : 수복(壽福)문양을 중심으로

Title
문자문양에 의한 현대자수 작품연구 : 수복(壽福)문양을 중심으로
Authors
박희주
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 섬유예술학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
인간사회에서 문자는 인간의 약속에 의해 사물이나 사건을 대신하여 이루어진 하나의 기호로서 의사 소통을 보다 원활히 하며 발전된 사회를 이루어 가는데 있어 중요한 역할을 한다. 따라서 문자는 직접적이고 추상적인 성격을 지니고 있으며 지시성을 지니는 평면적인 존재이다. 각 민족의 사상과 역사, 문화의 총체적 집합의 반영물인 문자는 민족마다 각기 다른 독자성과 구조를 가지고 있다. 시간이 지나고 그들의 가치관이 변하면서 문자의 형태와 기능이 변모해 왔으며 한편으로는 의미를 지닌 문양으로 사용되기도 하였다. 한자문화권에 속해 있는 우리민족은 길상(吉相)의 의미를 지닌 한자를 변형하여 문양으로 만들었는데 그 중 수복문양(壽福紋樣)은 인간내면의 욕구인 장수(長壽)와 다복(多福)의 바램을 의미하기 때문에 계층을 불문하고 많이 사용되어 그 문양의 형태가 다양하다. 본 연구의 목적은 장수와 다복이라는 의미를 지니고 있는 문자문양인 수복문양을 고찰하고 그 문양의 특성을 연구 분석하여 현대자수 작품으로 표현하는데 그 목적이 있다. 이론적 배경으로는 첫째, 문자의 역사와 조형성에 대하여 살펴보고, 둘째, 문자를 변형하여 문양화시킨 수복문양이 지니는 의미와 특성을 고찰하였으며, 셋째, 예술로서 표현된 문자문양을 분류·분석하여 살펴보았다. 작품제작에 있어서는 문자문양에서 보여지는 수복문양의 서체(書體)를 변형하여 재구성하였고, 장수와 다복의 의미를 지니고 있는 십장생, 박쥐, 모란 등의 문양을 수복문양과 함께 표현하였다. 영원성을 상징하는 회(回)자 모양으로 작품을 구성하여 장수와 다복의 영원함을 나타내었고, 인간 내면의 욕구인 장수와 다복을 바라는 염원을 암시하기 위해서 투명한 폴리우레탄(polyuretane)과 불투명한 천을 서로 겹치게 배열함으로써 문양의 형태가 직접 드러나 보이지 않도록 하였다. 작품재료로는 수직실크, 노방, 폴리우레탄, 폴리에스테르(polyester), 필름(film)지 등을 바탕으로 사용하고, 실은 견사와 금·은사강약과 굵기를 달리하여 변화를 주었으며, 면사와 모노 필라멘트(mono-fiament)사를 사용하여 질감에 차이를 주었다. 자수기법으로는 주로 평수를 사용하고, 올수, 자련수, 자릿수, 사슬수 등과 문양에 입체감을 표현하기 위하여 속수를 이용하였다. 변형된 문자문양인 수복문양을 분석하고, 서체를 이용한 문자문양의 간결함과 상형화 되어진 문양의 회화성을 현대자수 작품으로 표현함으로써 다음과 같은 결론을 내릴 수 있었다. 첫째, 문자의 변형인 수복문양의 특성 중 기호체계가 가지는 직접적인 메시지 전달 효과를 이용하여 과거의 우리조상들의 삶에 대한 자세를 현대에 보여 주고, 인간의 근본적인 바램을 시각적으로 표현하였다. 둘째, 문자의 구조를 파악하여 수복문양을 상형화 되어진 전서(篆書), 정자(正字)체의 해서(楷書), 흘림체의 초서(草書)로 분류하고, 이를 현대감각에 맞게 서체를 그래픽(Graphic)적으로 바꿔 디자인하였다. 셋째, 현대미술의 대부분이 문자의 의미전달의 기능과 미적인 기능 중 한가지 기능만을 보여주는 점에 반하여, 뚜렷하게 상징하는 의미가 있는 수복문양을 작품에 차용하여 문자의 두 가지 기능을 모두 지닌 작품을 제작할 수 있었다. 넷째, 폴리우레탄에 앞·뒷면에서 볼 수 있는 양면수를 놓았으며, 천에 밀착되지 않는 모노필라멘트사로 평수를 놓음으로써 속수를 놓지 않고도 문양에 입체감을 줄 수 있었고, 폴리우레탄의 투명성을 살려 중첩되게 배치함으로써 공간감에서 오는 입체효과를 얻을 수 있었다. 이와 같이 수복문양의 의미전달의 기능과 형태에서 오는 단순하고 간결한 특징을 이용해서 변형한 서체를 변형하여 현대자수로 표현함으로써, 작품을 통한 메시지 전달과 문자의 변형으로 얻어지는 조형성을 동시에 보여줄 수 있는 표현방법을 제시해 보고자 했다. ; Characters are the basis of communication in human society, replacing objects. These characters have been playing an important role in making a developed society by smoothing communication. They are an plane being that are direct, abstract and instructive, and the reflections of each nation s thoughts, history and culture. Also, characters have their unique structure for each nation, and their shape and function have been changing according to the change of time and thoughts, and they were sometimes used as patterns that have a symbolic meaning. Hereby, this study has a purpose to examine the characteristics of longevity and happiness [壽福] patterns that contain our thoughts and custom through modern embroidery work. As a theoretical background, this study looks at the history and modeling character of longevity and happiness [壽福] pattern, second, the meaning and characteristics of longevity and happiness [壽福] pattern, third, the characters shown in modern art and longevity and happiness [壽福] pattern presented in modern fiber art, and I apply hem to modern embroidery work. As an expression method, this study transforms characteristics by analysing longevity and happiness [壽福] pattern, and composes them with ten creatures that symbolize longevity, bats and butterflies that have the same meaning with longevity and happiness [壽福] patterns. By composing the form of my work with whoi [回] that represents eternality, I express the eternality of longevity and happiness, and internally existing human desires by overlapping transparent of semi-transparent materials. For materials of this work, I use vertical silk, polyester, polyurethane and film, and for embroidery, I use cotton, gold and silver thread and mono-filament. As embroidery skills, Pypingsu(plain broidery)is mainly used as well as Olsu, Jaryunsu, Jaritsu and Seselsu and Soksu for cubic image. By analyzing transformed character patterns(〔壽福〕longevity and happiness) and expressing the painting characteristics of simplified characters into modern embroidery work, I came to a conslusion as follows. First, using the effect of direct messaging among the characteristics of 壽福(longevity and happiness)patterns, I tried to show our ancestors attitude toward life to modern people, and visualized human basic desires. Second, I classified 壽福(longevity and happiness) patterns into cursive charactes, and designed it graphically for modern senses. Third, while most of modern arts show only one between the two functions of characters-carrying the meaning of characters and aesthetic aspects, the application of 壽福(longevity and happiness) patterns enabled this work to have both two functions. Fourth, I made a cubic effect by embroidering both on the back and front of poly-urethane, and overlapping it. As mentioned above, I d like to suggest expression methods that can show modeling characteristics made by messaging and transforming characters by using the simple characteristics that come from the communication function and shape of 壽福(longevity and happiness).
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