View : 37 Download: 0

文樣 모티브에 의한 회화 공간 연구 : 본인 작품을 중심으로

Title
文樣 모티브에 의한 회화 공간 연구 : 본인 작품을 중심으로
Authors
김새미
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 서양화과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
It is noted that the paintings are on the plane which awakens the imaginative sense of the human beings. The variation in the planes helps the people experience a variety of aesthetic parts of their natures, where we can ascertain the power of the painting. The essential power of the paintings lies in the communication with the viewers and the true communication between the paintings and the viewers can offer the chances of discovering the long-forgotten value and understanding the new experiences as well as the aesthetic pleasure and the emotional relaxation. Shapes and colors which are the essential parts of the paintings may be responsible for the pleasures in the visual art. The empty planes such as papers, walls and wooden boards strongly initiate people to create something on them, in other words, the longing for shaping something is revealed. Humans have fulfilled their desires by the artistic creation since the prehistoric age either from the need basis or not. Hence, this thesis consists of the theoretical and methodological study and the analysis of the author s works. This thesis focuses on the role of the shapes in the visual art. The shapes are the bases of the art and can range over almost infinite imagination. The shapes are the intersection of the space and the image, and we don t stop imagining even at the small spot or dim lines. So it is important how the image from the shapes and the resulting spaces are formed. Here this thesis describes the historical waysthe shapes are included in the paintings and analyzes the recent situation of the shapes with the study of the patterns. For the theoretical approach, this thesis deals with the variation and development in the very deocorative motive of patterns under the historical view of art. Also, the study of the status of the patterns in the modernd arts is adopted in the analysis of the author s works. The synthetic study of patterns are followed by the author s works about patterns, which aim at an answer to the above-stated question. From the previous study of patterns, the author intends to find how the pattenrs can be analyzed in its works. And the presentation of the progress in the author s works shows the direction after which the future works should go and raises the chances of examining the basic aesthetic sense of the human beings. ; 회화는 인간에게 상상을 불러일으키는 평면이다. 그 평면이 여러 다양한 기법을 통해서 변주되면서 인간에게 심미적인 요소나 이성과 감성을 아우르는 다양한 요소들을 경험케 하는 데 에서 우리는 회화의 힘을 발견할 수 있다. 회화의 진정한 힘은 관람자와의 소통에서 이루어지며 소통에서 생겨나는 미적인 즐거움과 안식은 관람자에게 오늘날 잃어버린 가치들이나 새로운 체험들을 이해하고 느낄 수 있도록 한다. 시각 예술에서 미적인 즐거움과 안식을 얻을 수 있다면, 그것은 회화의 본질적인 요소인 형태와 색에서 일 것이다. 하얗고 넓은, 말끔한 벽이나 종이 또는 나무 판자에서 인간은ㅇ 그리고 싶은 욕구, 다시 말하자면 형태를 만들어 내고자 하는 욕구를 드러낼 수밖에 없는 것이다. 생각해 보면 이미 역사 이전부터 인간은 필요에 의해서건 아니건 간에 어떠한 형태를 만들어 내고 성취감을 이루었다. 따라서 시각 예술에서 형태라는 것이 어떤 방식으로 해결되고 있느냐를 생각해보는 것이 본 연구의 중요한 관점이 된다. 미술의 가장 기본이 되는 형태는 무궁한 상상력의 장이다. 형태를 통하여 공간과 이미지가 만나며 작은 얼룩이나 희미한 선 자국에서도 우리는 상상하기를 멈추지 않는다. 그렇기 때문에 형태가 만드는 이미지와 그것의 공간이 어떻게 형성되는가는 중요한 문제이다. 여기서 본인은 역사를 통하여 회화가 형태라는 요소를 어떠한 방식으로 해결해 왔고 또 현재의 상황에서 어떻게 회화 공간과 만날 수 있는가에 대한 연구를 文樣 이라는 모티브를 통하여 해석해 보고자 한다. 본인의 작품 제작에 있어서 회화 공간 안에서 문양을 모티브로 한 이미지들을 형과 색으로 나타내고 현대 사회의 시각세계에 대한 근본적인 물음을 제기하고 있다. 이에, 미술사적인 배경 하에서 文樣이라는 지극히 장식적인 모티브가 어떠한 과정을 통해서 변화 발전되어 왔으며, 현대 회화에서 나타나는 패턴 앤 데코레이션(Pattern and Decoration) 회화나 그 밖의 패턴 페인팅에서 보여지는 문양 모티브가 어떤 회화적 시각세계를 추구하고 있는지에 관한 연구를 통하여 본인 작품의 분석에 도움을 주고자 한다. 본 논문은 작품제작 연구 논문으로 내용적·방법적인 측면의 연구와 본인 작품 분석으로 구성되어 있다. 내용적 연구를 통하여 문양의 장식적 특성 및 기본질서, 회화로서 기능하는 문양 이미지와 그러한 문양에 의해서 회화 공간이 어떻게 표현될 수 있는가에 대하여 연구하였으며, 방법적 연구를 통하여서는 회화 공간 내에서 선과 형태에 의한 문양의 평면적 특성과 그것이 바탕 공간과 어떻게 연결되어 표현되는지에 관하여 연구하였다. 끝으로 본인의 작품을제시, 분석함으로써 작업에 대한 개관적인 소통가능성을 모색하고 아울러 더 나아가야 할 방향을 설정하여 인간의 기본적인 미의식을 탐구하는 기회로 삼고자 하였다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE