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사용자 감성에 따른 web site색채 구현에 대한 연구

Title
사용자 감성에 따른 web site색채 구현에 대한 연구
Authors
강은정
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 정보디자인과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
인터넷(Internet)과 멀티미디어(Multimedia)의 사용이 일반화되면서 많은 멀티미디어 상품들이 출현하고 있다. 멀티미디어 제작에 대한 관심이 높아짐에 따라 관련 연구 또한 활발하게 진행되고 있다. 그러나 그 대부분이 멀티미디어 하드웨어(Hardware), 소프트웨어(Software)기술에 관한 공학적 연구에 치우치고 있어 멀티미디어를 사용하는 소비자들의 반응에 대한 연구는 미비한 상태이다. 이러한 문제점을 인식하여 멀티미디어, 그 중에서 웹 사이트(Web Site)를 중심으로, 제작의 출발점을 그것을 사용하는 소비자(사용자)로부터 시작하여 사용자의 감성을 Web Site 색채계획에 반영시키고자 한다. 본 연구에서는 Web을 사용하는 실제 소비자(사용자)로부터 출발하여 소비자(사용자)들이 선호하는 전반적인 Web Site 색채 이미지를 추출하여 Web Site를 제작해 보았다. 얻을수 있었던 결과는 다음과 같다. 1. 실제 구현되어진 Web Site의 색채 현황을 알아볼 수 있었다. 여러 가지 기준에 의해 Web Site를 분류 할 수 있겠지만 본 연구에서는 Site의 내용을 중심으로 분류하여 그 중에서 온라인(On-line)교육 Site, 요리관련 Site, 여성 Potal Site를 중심으로 색채 현황을 살펴보았다. 2. 온라인교육 Site와 요리관련 Site에서는 주로 사용되는 색채들을 추출할 수 있었다. 이러한 색채들이 Web Site의 내용에 부합하는지 설문조사를 통해 사용자들의 반응을 살펴볼 수 있었다. 3. 여성Potal Site의 색채 현황에서는 뚜렷한 주조 색을 찾을 수 없어 인지도 순위로 Site들을 추출하여 사용자들을 대상으로 감성평가를 실시하였다. 사용자 감성평가의 결과로 인간의 공통된 심리적 감각을 정량적으로 측정하고 평가하여 과학적인 색채계획을 할 수 있도록 계량화 하였다. 4. 인구통계학적으로 시장 세분화(Market segmentation)하여 각 성분이 선호하는 색채를 사용하여 Web Site를 제작할 수 있었다. 사용자들이 막연하게 지니고 있는 감성을 정량적으로 측정하고 평가한 구체적인 방법으로 Web Site 색채 계획에 적용시킬 수 있었다. 감성을 적용할 수 있는 범위는 Web Site 전반에 대입시킬 수 있겠으나, 본 연구에서는 색채에 유용한 것으로 한정한다. 결론적으로, 감성을 Web Site 색채 계획에 적용시키는 완벽한 방법론이 존재하지는 않을 것이다. 그러나, 정보의 양적 확대에 따라 질적으로도 커다란 변화가 일어나는 감성정보화 사회의 시장형성이 이루어지고 있으며 이러한 시대적 흐름에 따라 향후 연구에서는 사용자들이 막연하게 지니고 있는 감성을 정량적으로 측정하고 평가할 수 있는 구체적인 방법론이 보다 더 심도 있게 연구되어야 할 것이다. ; The use of Internet & Multimedia is more and more popular. With this sequence, the portion of Multimedia related products market is increasing, also, research related to making Multimedia moves briskly. But, unfortunately, most of the research is conducted toward Engineering side. Contraversely speaking, research to the reaction of the people who use the Multimedia is feeble. This thesis starts the Multimedia research - mainly Web Site - from the consumer who actually use the Multimedia and put the consumers color sensibility to Web Site color design process. There are lots of consumers color tendency survey results, but the information of that survey results are insufficient for Web Designer. And then, I m going to make a Web Site with the general consumers color preference. Finally, following result could be extracted from this survey. 1. Web Site color could be classified from its color composition tendency in several categories by its color composition. Three kindes of Web Site are chosen in this survey of Web Site Color composition-the On-Line Education Site, Cooking Site and Women Potal Site in Web Site. 2. Main color composition sample could be extracted in On-Line Education Site and Cooking Site. With these samples, user survey were conduted in orderr to check whether that color samples are correspondent to that Web Site or not. 3. In women Potal Site, color composition is so various that can not possible to extract the Color sample. Thus the most popular women Potal Sites color sample were chosen . The color sensibility survey result gives the detail information about the scientific coloring composition by quantitative measuring and calculating the common psychological sense of people. 4. One Web Site could be made with the survey result of participants-different age of Market segmentation. This sensibility can be adapted in overall the Web Site design. But, this data is used only color composition plan in making Web Site. In conclusion, there may be no perfect method to measure the user sensibility. The world of Web in terms of the volume is more and more and larger. Thus, in order to develop Web Site one step further, we have to improve the parameter of measuring the Web Site users sensibility in scientific way.
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