View : 560 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author오경미-
dc.creator오경미-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:17Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:17Z-
dc.date.issued2003-
dc.identifier.otherOAK-000000003623-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/194701-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000003623-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 유치원에 다니는 유아의 스트레스 행동은 어떠한지, 그리고 유아의 연령, 성별 및 유치원의 운영시간에 따라 유아의 스트레스 행동에는 차이가 있는지 알아보는 데 있다. 이와같은 목적에 따라 다음과 같이 연구문제를 설정하였다. 1. 유치원에 다니는 유아의 스트레스 행동은 어떠한가? 2. 유치원에 다니는 유아의 스트레스 행동은 변인에 따라 차이가 있는가? 2-1. 유아의 연령에 따라 유아의 스트레스 행동에는 차이가 있는가? 2-2. 유아의 성별에 따라 유아의 스트레스 행동에는 차이가 있는가? 2-3. 유치원의 운영시간에 따라 유아의 스트레스 행동에는 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 서울에 위치한 병설유치원 세 곳의 만 4세, 만 5세 유아 56명(반일반에 다니는 유아 28명, 종일반에 다니는 유아 28명)이다. 연구도구는 유아의 스트레스 행동을 관찰하기 위하여 Burts, Hart, Charlesworth와 Kirk(1990)가 제작한 CCSBI(Class Child Stress Behavior Instrument)를 이윤경(1992)이 한국 유아들을 대상으로 번역·수정하여 사용한 것을 실내 자유선택활동 시간에 맞는 문항만을 선택하여 수정 보완한 고희정(1998)의 것을 사용하였다. 자료분석에 사용된 유아의 스트레스 행동점수는 각 유아마다 스트레스 행동 관찰도구에 의해 관찰된 스트레스 행동의 빈도를 모두 합산한 것이다. 자료분석은 SPSS PC 프로그램을 이용하여 연령, 성별, 유치원 운영시간의 세 변인을 따로 따로 독립이표본 t-test를 실시하여 스트레스 행동에 차이가 있는지를 검증하였다. 이러한 분석에 따른 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유치원에 다니는 유아들의 스트레스 행동은 스트레스 행동 평균점수가 전반적으로 1점 이하의 낮은 점수를 나타내고 있어 반일반에 다니는 유아나 종일반에 다니는 유아에게서 스트레스 행동이 별로 나타나지 않음을 알 수 있다. 둘째, 유아의 연령에 따라 4세 유아와 5세 유아의 스트레스 행동에는 차이가 없었다. 그리고 스트레스 행동 하위 유형에 있어서도 4세 유아와 5세 유아는 차이가 없었다. 셋째, 유아의 성별에 따라 남아와 여아의 스트레스 행동에는 차이가 없었다. 그리고 스트레스 행동 하위 유형에 있어서도 남아와 여아는 차이가 없었다. . 넷째, 유치원의 운영시간에 따라 종일반에 다니는 유아가 반일반에 다니는 유아보다 더 많은 스트레스 행동을 보였다. 스트레스 행동의 하위 유형별로 보면 특히 타인, 물체에 대한 적극적인 스트레스 행동에서 종일반에 다니는 유아가 반일반에 다니는 유아보다 더 많이 발생하였다. 그러나 반일반에 다니는 유아나 종일반에 다니는 유아 모두 전반적으로 낮은 스트레스 행동을 보이고 있어 그 차이는 미미하다고 볼 수 있다. 이상에서 살펴본 바에 의하면 유치원에 다니는 유아들은 스트레스 행동을 별로 나타내지 않았으며 유아의 연령과 성별은 유아의 스트레스 행동에 영향을 미치지 않은 반면 유치원의 운영시간은 유아의 스트레스 행동과 관계가 있었다. ; The purpose of this study is to research the kindergarten s young children stress behaviors and then to investigate the differences according to the young children s age, sex, and kindergarten management hours. According to this object the research subject was fixed as follows: 1. What is the kindergarten s young children stress behaviors ? 2. Is there any difference to the kindergarten s young children stress behaviors according to variable factors ? 2-1. Is there any difference to stress behaviors according to young children s age ? 2-2. Is there any difference to stress behaviors according to young children s sex ? 2-3. Is there any difference to stress behaviors according to kindergarten management hours ? The subject of this study is full 4 and 5 years old young children 56 (half-day class young children 28 and full-day class young children 28) of 3 annexed kindergartens in Seoul Metropolitan City. Burts, Hart, Charlesworth and Kirk (1990) made CCSBI(Class Child Stress Behavior Instrument) to observe the young children s stress behaviors and Yoon Kyong, Lee (1992) translated CCSBI and used it for Korean young children in an amended form. Thereafter Hee Jung, Ko (1998) selected questions only agreeable to indoor free optional activities and she revised to supplement them. I adopted Ko s questions as my research tool. Young children s stress behaviors points by analyzing the data were added all up the stress behaviors frequencies that were observed by the observation tool of stress behaviors to each young children. Data were analyzed by SPSS PC program in order to test the difference of stress behaviors by operating the independent sample t-test for the variable three factors separately according to age, sex, and kindergarten management hours. The result of analysis is summarized as follows: The first, kindergarten s young children s stress behaviors were showed the stress behaviors average points to be 1 and less point generally, so the stress behaviors should not be read any special difference to half-day class young children and full-day class young children. The second, there were not any difference of 4 and 5 years old young children s stress behaviors according to their age. There were also not any difference to 4-5 years old young children according to subordinate type of stress behaviors. The third, there were not any difference to young boy-children and young girl-children stress behaviors according to young children s sex. There were also not any difference to young boy-children and young girl-children according to subordinate type of stress behaviors. The fourth, there were difference to young children s stress behaviors according to kindergarten management hours. Observing the subordinate type of stress behaviors, the full-day class young children were occurred much more than the half-day class young children in the active stress behaviors to other people and the object specially. Researching the above observation, young children belong to kindergarten were not shown the stress behaviors specially. And young children s age and sex didn t affect their stress behaviors while the kindergarten management hours were related to young children s stress behaviors.-
dc.description.tableofcontents논문개요 I. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구 문제 = 4 II. 이론적 배경 = 5 A. 유아 스트레스의 개념 = 5 B. 유아 스트레스의 요인 = 6 1. 유아의 연령 = 9 2. 유아의 성별 = 11 3. 유치원 운영시간 = 12 C. 유아 스트레스의 반응 = 17 III. 연구방법 = 19 A. 연구대상 = 19 B. 연구도구 = 20 C. 연구절차 = 22 D. 자료분석 = 24 IV. 결과 및 해석 = 25 1. 유치원에 다니는 유아의 스트레스 행동 = 25 2. 세 가지 변인에 따른 유아의 스트레스 행동 = 26 2-1. 유아의 연령에 따른 유아 스트레스 행동 = 26 2-2. 유아의 성별에 따른 유아 스트레스 행동 = 27 2-3. 유치원의 운영시간에 따른 유아 스트레스 행동 = 28 V. 논의 및 결론 = 29 A. 논의 = 29 B. 결론 및 제언 = 32 참고문헌 = 34 부록 = 40 ABSTRACT = 47-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent498564 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title유아의 연령, 성별 및 유치원의 운영시간에 따른 유아의 스트레스 행동-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 유아교육전공-
dc.date.awarded2003. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE