View : 650 Download: 0

사회계층과 유아의 성별에 따른 어머니의 교수전략과 유아의 과제수행 행동

Title
사회계층과 유아의 성별에 따른 어머니의 교수전략과 유아의 과제수행 행동
Authors
최정아
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 사회계층과 유아의 성별에 따라 과제수행시 어머니의 교수전략과 유아의 과제수행 행동에 어떠한 차이가 있는지 알아보는 것을 목적으로 한다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 사회계층에 따라 어머니의 교수전략과 유아의 과제수행 행동에는 차이가 있는가? 2. 유아의 성별에 따라 어머니의 교수전략과 유아의 과제수행 행동에는 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 서울에 거주하는 사회경제적 지위가 높은 집단의 만 5세 유아 15명과 서울 및 경기 지역에 거주하는 사회경제적 지위가 낮은 집단의 만 5세 유아 15명과 그들의 어머니이다. 사회계층에 따라 연구 대상을 선정하기 위하여 어머니의 교육년한과 경제적 수준이 고려되었다. 성별에 따른 연구대상 분포를 살펴보면 남아가 14명, 여아가 16명이었다. 어머니의 교수전략과 유아의 과제수행 행동 분석에 사용된 범주는 Kermani와 Brenner(2000)의 연구에서 사용 된 것으로 범주명을 일부 수정하여 사용하였다. 어머니의 교수전략 범주는 독립성 촉진, 설명, 질문, 언어적 힌트, 언어적 촉진, 직접적인 교수, 모델링, 수정, 직접 놓기 전략으로 모두 9개이다. 유아의 과제수행 행동 범주는 도움이나 확신을 위한 질문, 도움에 대한 거절, 자발적 수행 행동으로 모두 3개로 구성되어 있다. 본 연구를 위해 어머니와 유아는 연구자가 준비한 두 종류의 퍼즐 과제를 유아교육기관의 별도의 공간에서 수행하도록 제시하였다. 모든 과제수행 과정은 비디오로 촬영하고 전사하였으며 이를 바탕으로 분석하였다. 사회계층과 유아의 성별에 따라 어머니의 교수전략과 유아의 과제수행 행동에 차이가 있는지 알아보기 위하여 T - test를 실시하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 사회계층에 따라 어머니의 교수전략에 차이가 있는지 살펴 본 결과 9개의 교수전략 중 4개의 전략 즉, 독립성 촉진, 질문, 언어적 촉진, 직접 놓기 전략에서 계층 간에 차이가 나타났다. 독립성 촉진과 질문 전략은 사회경제적 지위가 높은 집단의 어머니가 더 많이 사용하였으며, 언어적 촉진과 직접 놓기 전략은 사회경제적 지위가 낮은 집단의 어머니가 더 많이 사용하였다. 사회계층에 따라 유아의 과제수행 행동에 차이가 있는지 알아 본 결과 어머니의 도움에 대한 거부에서 차이가 나타났다. 사회경제적 지위가 높은 집단의 유아가 사회경제적 지위가 낮은 집단의 유아에 비해 과제수행 과정에서 어머니의 도움에 대한 거부를 더 많이 한 것으로 나타났다. 둘째, 유아의 성별에 따라 어머니의 교수전략에 차이가 있는지 알아 본 결과 9개의 교수전략 중 독립성 촉진, 언어적 힌트, 직접적인 교수, 수정 전략에서 차이가 나타났다. 독립성 촉진 전략은 여아의 어머니가 남아의 어머니에 비해 더 많이 사용하였으며, 언어적 힌트, 직접적인 교수, 수정 전략은 남아의 어머니가 여아의 어머니보다 더 많이 사용하였다. 성별에 따라 유아의 과제수행 행동의 차이를 살펴 본 결과 도움이나 확신을 위한 질문에서 차이가 나타났는데 여아가 남아보다 과제 수행에 대한 도움을 얻거나 확신을 위해 어머니에게 질문을 더 많이 하였다. ; The purpose of this research is to find out if there are behavior differences in mother s teaching strategies and the child s problem solving methods depending on the social stratum and the child s sex. For this purpose the followings are the research problems I have established. 1. Depending on the social class is there a difference between the mother s teaching strategies and the child s problem solving behavior? 2. Depending on the child s sex is there a difference between the mother s teaching strategies and the child s problem solving behavior? The subjects of this study are 15 upper class and 15 lower class five year old children and their mothers who live in Seoul and the province of Kyung-Gi. To select the subjects depending on the social class, mother s educational level and their economic states have been considered. To go over the range of the subject s sex there were 14 boys and 16 girls. The category used to analyze the teaching strategies and the child s problem solving behavior is the same used in Kermani and Brenner(2000). The category names are somewhat changed and reused. The mother and child were to solve a puzzle in a separate space in the kindergarten that the researcher prepared. All of the problem solving processes were video taped, copied and analyzed. To find out if there is a difference in the mother s teaching strategies and the child s problem solving behavior depending on the social class and the child s sex the T-test was used. The followings are the conclusion that was driven through this study. First, to find out if there is a difference in the mother s teaching strategies concerning the social class there was a difference in the 4 strategies from the other 9. The 4 are Promotion of Independence , Inquiry , Verbal Prompt , and Directive Performance . The upper class mothers used Promotion of Independence and Inquiry tactics more and the lower class mothers used the Verbal Prompt and Directive Performance strategies more. To find out if there are differences of behavior in the child s problem solving depending on the social class the differences showed in the child s refusal of help. The upper class children refused their mother s help more than the lower class children in the process of the problem soloving. Second, the conclusion in finding out if there are differences in the mother s teaching strategy depending on the child s sex Promotion of Independence Verbal Hint , Instructional Directive and Correction were mostly distinguished from the 9 teaching strategies. Also Verbal Hint , Instructional Directive , and Correction strategies were mostly used by mothers of the boys rather than the mothers of the girls. The conclusion after viewing the differences between the child s sex and their problem solving behavior there was a difference in the child s sex when the child was to ask for help or confirmation. Girls asked their moms for help or confirmation more than boys.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE