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동료 협의를 통한 과정 중심 쓰기가 쓰기 능력 및 쓰기 태도에 미치는 효과 : 생활문 쓰기를 중심으로

Title
동료 협의를 통한 과정 중심 쓰기가 쓰기 능력 및 쓰기 태도에 미치는 효과 : 생활문 쓰기를 중심으로
Authors
심선희
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 초등교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
국어과 교육에서는 언어를 의사소통을 위한 매개적 도구로 인식하게 됨으로써, 원활한 의사소통 능력을 기르는 것을 일차적인 목적으로 하여 고등 사고 능력의 신장을 이루려고 한다. 이러한 맥락에서 쓰기 교육에서도 의사소통 능력의 신장과 이의 지원 및 여러 가지 문제 해결과 관련된 고등 사고 능력의 신장을 중요한 목표로 한다. 쓰기 연구의 동향을 살펴보면, 쓰기 결과로서의 텍스트 자체 또는 모범적 텍스트의 모방에 중점을 두기보다는 필자가 텍스트를 구성해 가는 과정을 중시하며, 언어 공동체 내에서 이루어지는 필자와 독자간의 의사소통을 강조해 가고 있다. 이러한 연구 동향에 따른 현대 쓰기 교육은 언어 공동체 구성원들간의 협의에 의해 쓰기 과정이 효과적으로 이루어질 수 있음을 시사하는 것이며, 그 일환으로 ‘동료 협의’가 제안될 수 있다. 동료 협의는 과정 중심 쓰기의 전략으로서, 쓰기 과정 중에 이루어지는 동료간 협력과 의사소통을 의미한다. 그리고 이를 통해 학습자는 쓰기 교육의 목표를 효과적으로 이룰 수 있게 된다. 쓰기 과정에서 이루어지는 동료 협의는 언어 사용 능력의 총체적 신장 및 쓰기 과정에서 요구되는 전략을 내면화하는 인지적 측면뿐 아니라, 독자의 존재를 인식하고 소집단 공동체 구성원들간의 지속적인 협의 과정을 통해 사회적 의사소통의 방식을 배우는 사회적 측면에서도 교육적 의의를 지닌다. 특히 생활문은 아동들이 쉽게 공유할 수 있는 경험에 관련된 텍스트이기 때문에, 동료 협의를 통해 보다 효율적으로 쓰기 행위가 이루어질 수 있다. 생활문 쓰기에서 활용될 수 있는 동료 협의 전략으로는 브레인스토밍과 글감 정하기, 생각 그물 만들기, 돌려 읽기, 재고 회의, 또래 교정이 있다. 본 연구에서는 이러한 전략을 활용하여 쓰기 전 과정, 쓰기 중 과정, 쓰기 후 과정의 일반적인 쓰기 기본 과정에 따른 ‘동료 협의를 통한 생활문 쓰기 모형’을 정립하였다. 그리고 동료 협의를 통한 생활문 쓰기가 쓰기 능력 및 쓰기 태도에 효과적인지 알아보기 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 동료 협의를 통한 생활문 쓰기는 쓰기 능력 신장에 효과적인가? 1-1. 동료 협의를 통한 생활문 쓰기는 글의 내용 구성 능력 신장에 효과적인가? 1-2. 동료 협의를 통한 생활문 쓰기는 글의 조직 능력 신장에 효과적인가? 1-3. 동료 협의를 통한 생활문 쓰기는 글의 표현 능력 신장에 효과적인가? 2. 동료 협의를 통한 생활문 쓰기는 쓰기 태도 향상에 효과적인가? 2-1. 동료 협의를 통한 생활문 쓰기는 쓰기에 대한 인식에 긍정적인 효과를 나타내는가? 2-2. 동료 협의를 통한 생활문 쓰기는 쓰기에 대한 반응에 긍정적인 효과를 나타내는가? 2-3. 동료 협의를 통한 생활문 쓰기는 쓰기 수행과정 태도 향상에 긍정적인 효과를 나타내는가? 연구대상으로는 초등학교 4학년 두 학급을 선정하여 한 학급은 실험 집단으로, 다른 한 학급은 통제 집단으로 배치하였다. 쓰기 능력 및 쓰기 태도에 관한 사전 검사 실시 후, 실험 집단에서는 총 8회 14차시의 동료 협의를 통한 생활문 쓰기, 통제 집단에서는 전통적 방법에 의한 생활문 쓰기가 이루어졌다. 실험 처치가 끝난 후 생활문 쓰기 및 쓰기 태도 검사지 작성의 사후 검사가 실시되었다. 사전·사후 검사를 통한 쓰기 능력과 쓰기 태도 평가를 위해 4학년 국어과 쓰기 교육과정 내용 및 이론적 고찰을 토대로 연구도구를 개발하여 사용하였다. 그리고 동료 협의를 통한 생활문 쓰기의 효과를 검증하기 위해 사전 검사 결과를 공변인으로 하는 공분산분석(ANCOVA)을 실시하여 집단간 차이를 알아보았다. 쓰기 능력에서 나타난 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 동료 협의를 통한 생활문 쓰기는 글의 내용 구성 능력 신장에 효과적이었다. 그리고 글의 내용의 하위 평가 요소인 독창성, 풍부한 내용 및 정서 표현, 주제·제재에 관련된 제목, 주제와 내용의 일치에서 모두 긍정적인 효과가 나타났다. 둘째, 동료 협의를 통한 생활문 쓰기는 글의 조직 능력 신장에 효과적이었다. 그리고 글의 조직의 하위 평가 요소인 순서에 따른 짜임새, 문단의 조직에서도 긍정적인 효과가 나타났다. 셋째, 동료 협의를 통한 생활문 쓰기는 글의 표현 능력 신장에 효과적이었다. 그러나 글의 표현의 하위 평가 요소별로 살펴보면, 독특한 글머리, 대화문 사용에는 효과적이었으나, 표기법과 문장 표현의 경우 긍정적인 효과가 나타나지 않았다. 쓰기 태도에서 나타난 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 동료 협의를 통한 생활문 쓰기는 쓰기에 대한 인식 향상에 긍정적인 효과를 나타내지 않았다. 그런데 하위 요소별로 살펴보면, 쓰기의 필요성에 대한 인식에는 효과가 나타나지 않았으나, 쓰기의 가치에 대한 인식에는 긍정적인 효과가 나타났다. 둘째, 동료 협의를 통한 생활문 쓰기는 쓰기에 대한 반응에 매우 긍정적인 효과를 나타내었다. 그리고 하위 요소인 쓰기에 대한 관심과 흥미, 쓰기에 대한 자신감에서 모두 긍정적인 효과를 나타내었다. 셋째, 동료 협의를 통한 생활문 쓰기는 쓰기 수행과정 태도 향상에 효과적이었으며, 하위 요소인 내용 생성에 대한 태도, 내용 표현 및 조직에 대한 태도, 다듬기에 대한 태도 향상에서 모두 효과적이었다. 이상의 결과를 살펴볼 때, 동료 협의를 통한 생활문 쓰기는 쓰기 능력 및 쓰기 태도에 있어서 전반적으로 긍정적인 효과를 나타내었다. 그러나 효과가 나타나지 않은 부분을 보완할 수 있는 전략 모색 및 과정 중심의 평가 활용 방안 등을 고려한 후속 연구가 요구된다. ; An important objective of modern writing education is to develop communicative ability and cognitive ability. Peer collaboration in the writing process has been proposed as a method for teaching writing as current trends increasingly emphasize communication among small groups members. Through peer collaboration in the writing process, learners are not only able to improve whole language skills such as listening, speaking, reading and writing, but also develop social communicative skills. Peer collaboration in experiential writing process is a efficient approach for writing activities as learners are able to easily share experience compared to other types of writing. Various activities for peer collaboration in experiential writing process includes the following: brainstorming, subject matter selection, mind mapping, chain reading, revision conference and peer editing. In this study, a model for peer collaboration in experiential writing process is developed by applying the above activities. The model is based on a general writing process consisting of pre-writing, writing and post-writing. The following research questions are developed to investigate whether peer collaboration in experiential writing process has any effect on writing ability and attitudes toward writing. 1. Does peer collaboration in experiential writing process has any effect on writing ability? 1-1. Does peer collaboration in experiential writing process has any effect on the content of writing? 1-2. Does peer collaboration in experiential writing process has any effect on the organization of writing? 1-3. Does peer collaboration in experiential writing process has any effect on the expression of writing? 2. Does peer collaboration in experiential writing process has any effect on attitudes toward writing? 2-1. Does peer collaboration in experiential writing process has any effect on the cognitive appreciation about writing? 2-2. Does peer collaboration in experiential writing process has any effect on the emotional reaction toward writing? 2-3. Does peer collaboration in experiential writing process has any effect on the attitudes toward the writing process? Two fourth grade classes in an elementary school were chosen as the subjects for this study; one for the experimental group and the other for the control group. Following a pre-test to assess writing ability and attitudes toward writing for the two groups, the controlled group received lessons in following traditional approach while the experimental group received lessons using peer collaboration in experiential writing process over 14 classes. Afterwards, a post-test was conducted to assess writing ability and attitudes toward writing. The research tool was developed based on the theories and the contents of 4th grade writing educational curriculum, and was used as the basis for evaluation on writing ability and attitudes toward writing. To prove the effects of peer collaboration in experiential writing process, the differences between the two groups on writing ability and attitudes toward writing were derived using an analysis of covariance. The results on writing ability are as follows. First, peer collaboration in experiential writing process was effective for the content of writing. There was a positive effect on all the subordinate evaluating factors such as the creativity, abundant content, emotional expression, relevance of title and topic, and the congruity of topic and content. Second, peer collaboration in experiential writing process was effective for the organization of writing. There was a positive effect on the subordinate evaluating factor in the constitution according to sequence and the cohesiveness in paragraph organization. Third, peer collaboration in experiential writing process was effective for the expression of writing. There was a positive effect on the creative introduction and the use of dialogue. However, there was no effect on the spelling, spacing words and the representation of sentence. The results on the writing attitude are as below. First, peer collaboration in experiential writing process was ineffective for the cognitive appreciation about writing. There was little effect on the understanding the need for writing. However, there was some effect on the appreciation of the value of writing. Second, peer collaboration in experiential writing process was greatly effective for the emotional reaction toward writing. There was a positive effect on all subordinate evaluating factors including concern and interest, confidence in writing. Third, peer collaboration in experiential writing process was effective for the attitudes toward writing process, and its subordinate evaluating factors such as the attitudes toward content development, expression and editing. Considering the mentioned results, peer collaboration in experiential writing process was generally effective for the writing ability and attitudes toward writing. But following researches are also needed to improve the strategies that can make up for ineffective parts of this study.
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