View : 82 Download: 0

초등 과학 교육에서 STS 학습 자료의 개발과 적용

Title
초등 과학 교육에서 STS 학습 자료의 개발과 적용
Authors
박혜령
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 초등교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
과학은 우리의 생활과 밀접한 관련이 있으며, 과학적 지식은 우리가 살아가는 사회적 상황에 많은 영향을 준다. 동시에 사회 속에서의 가치관이나 문화는 과학기술의 발달에 방향을 제시해 주기도 한다. STS 교육은 기술과 사회와의 상호작용에서 과학의 의의를 찾으려는 교육활동으로서, 과학을 인간의 경험적 맥락과 사회적 상황에 맞추어 가르치고, 학습하는 과정과 방법을 의미한다. 따라서 본 연구에서는 학생들이 장차 과학, 기술을 둘러싼 사회적 문제에 직면했을 때 현명하게 대처하고 해결할 수 있는 능력을 기를 수 있도록 하는 STS 학습 자료를 개발, 적용하여 과학적 개념, 과학에서의 태도에 효과가 있는지 연구하였다. 본 연구에서 적용한 STS 학습 자료는 구체적으로 초등학교 5학년 2학기 몸의 운동과 조절 단원에 대한 내용을 다루고 있으며, 수업에서 다루는 핵심적 과학 지식과 관련되어 과학적 기술이 응용된 사례를 활용하도록 구성한다. 또한, STS 주제가 참고자료가 아닌 수업의 중심이 되도록 학습 자료를 구성하였고, 학습 활동은 주로 아동 중심의 활동으로 하여, 문제 해결 능력과 의사 결정 능력을 기르도록 한다. 학습 자료는 초등학교 아동이 인식할 수 있는 수준으로 하고, 지역이나 우리나라의 실정에 맞는 자료를 제시하며, 초등학교 교사들이 직접적으로 수업에 활용할 수 있는 자료를 개발한다 이와 같이 연구자가 개발한 STS 학습 자료의 적용 결과, STS가 추구하고자 하는 목표 영역중 과학적 개념과 과학에서의 태도면에서 다음과 같은 결과를 얻을 수 있었다. 첫째, 과학적 개념 학습에 있어서 STS 학습 자료를 적용한 후에 사후 검사를 실시한 결과, STS 학습 자료를 활용한 수업이 초등학생의 과학적 개념 학습에 미치는 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다.(p<.05) 둘째, 과학에서의 태도에 있어서 STS 학습 자료를 적용한 후에 사후 검사를 실시한 결과, STS 학습 자료를 활용한 수업이 초등학생의 과학적 태도 변화에 미치는 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다.(p<.05) 따라서 본 연구에서 개발한 STS 학습 자료는 과학적 개념 학습과 과학에서의 태도면에서 초등학생에게 효과적인 결과를 나타냈으며, 이는 STS 학습 자료가 전통적 수업 교재를 대신할 수 있는 하나의 대안이 될 수 있음을 시사한다. 또한 STS 학습 자료는 STS 주제가 수업의 흐름에 있어서 중심이 되도록 구성하는 것이 효과적임을 알 수 있었다. ; Science is closely related to our life, and the scientific knowledge has an effect on our social circumstance. At the same time, social values and culture in our contemporary society would present the direction to the development of the science and technology. STS instruction is an educational activity which is designed to find out the meaning of science from interaction of technology and society, means the process and the method of learning and teaching which is appropriate to the experimental coherence and social conditions. Therefor, this study was developed and applied for the STS studying materials that enable students to cope with cleverly and solve problems when they confronted social problems which were surrounded by science and technology to know if this study had an effect on student s attitude and scientific concept. The STS learning materials which were applied to this study were handling contents about "the movement and regulation of body" among the chapers of the fifth grade second semester in elementary school, composed to use the examples of the applied scientific techonology based on main scientific knowledge which is dealt with in class. They can be recognized for elementary school children to understand it, show the material suitable for Korean conditions, which elementary school teachers could put them into practice. The activities were leaner-centered so that it could develope children s problem solving and decision making capacity. The result of this study can be summarized as follows 1. STS instruction was more effective than traditional instruction on scientific concept learning(p<.05). 2. There was no difference in ability of Scientific Process between STS instruction and traditional instruction(p>.05). In conclusion, STS instruction affects elementary school students scientific concept learning, and attitude. In other words, it is effective on most objectives which STS pursuits. Therefore, STS instruction will be an alternative to traditional instruction on elementary science education. Also, the STS meteials are effective in the STS instructions.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 초등교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE