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dc.contributor.author최성이-
dc.creator최성이-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:16Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:16Z-
dc.date.issued2001-
dc.identifier.otherOAK-000000003114-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/194682-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000003114-
dc.description.abstractThese days, media sports occupy one of the most important realms as a consolidation of social, cultural activity called sports. Most of the people have taken part in or go to see the sports, however the superior rest enjoy and realize the reality created by mass media such as TV. Marching with decreasing golf mania, cable TVs, a multi channel medium, have been anticipated to be the pathway of the communication satisfying the customer s various needs because of specialized compositions. CATV 44 is one of them. In this research, as grasping a occupancy of the program rating of the channel, analyzing the social property of the group of the golf channel viewers and the shape of viewing, I try to suggest effective development of the program and the strategy of the compositions. To achieve the propose of this research, The basic research method I choose is an analysis of prior data, The report of the program rating of cable TV in the first half of 2000 surveyed by the Broadcasting Corporation of Korea Cable TV and the weekly composition schedule of the channel from Nov, 6 to 12, 2000. The reason I choose the later is because the schedule reflect the basic policy of the company. Through this research method and analysis, the conclusion I have is like this Firstly, the shape of viewing of the group of the golf channel viewers is differently appeared as population social states. The conclusion resulted from research to divide population and social factors to age, vocation, and education is like following. On the side of age, 40s-50s marked higher rank among the groups of under 9years old, 10s, 20s, 30s, 40s, and above 50s have the most occupancy. On the side of vocation, the group of housewives who have high rate of home stay rank top of the occupancies among the six groups of white color, blue color, self-employed businessperson, student, housewives, unemployed/etc. On the standard of education, above the group of college graduate have superior occupancy among four groups, under middle school, high school, college student, and above college graduate. Secondly, on the characteristic of the group is appeared, depending on the viewing time. I compare the occupancy rate the cable TV channels, considering viewing time. On the property of weekly viewing, the occupancy rate of weekend show twice as weekdays. On the viewing time, the occupancy rate is gradually and constantly increased from evening (18:16~21: 15) to midnight (00:16~03: 15) on 8 types of viewing time, forenoon (09:16~12: 15), afternoon (12:16~15: 15), late afternoon (15:16~18: 15), evening (18:16~21: 15), night (21:16~00: 15), midnight (00:16~03: 15), daybreak (03:16~06: 15), and morning (06:16~09: 15). Thirdly, on the viewing shape of the group of the viewer, it s difficult to decide the weekly schedule of the golf channel to proper composition. It requires haste to make a strategy that needs specialized division of the program for more divided viewer ship based on considering daily cycle of the viewers. ; 미디어 스포츠 는 스포츠라는 사회문화적 활동과 미디어의 결합으로서, 오늘날 일상생활에서 중요한 일부를 차지한다. 많은 사람들이 직접 스포츠에 참가하거나 경기장을 찾아 관람하지만, 이보다 훨씬 많은 수는 TV를 비롯한 대중매체의 창조된 현실을 통해 비로소 스포츠를 지각하고 즐길 수 있다. 본 연구는 다양한 미디어 스포츠 중에서 특히 급격한 발전을 이루고 있는 골프인구가 1998년 박세리 돌풍이후 더욱 가속화되는 추세에 발맞추어 Cable TV가 다채널 매체로서 보다 전문화된 편성으로 시청자들의 다양한 욕구를 만족시키는 커뮤니케이션 경로가 될 것으로 기대되어지는 바 전문적인 골프방송프로그램으로서 골프채널(CATV 44)에 국한하였다. 본 연구의 목적은 골프채널 시청집단의 특성을 파악하기 위하여 다 채널 매체인 케이블 TV에서 골프채널의 채널 점유율을 분석하고 골프채널 시청집단의 인구 사회학적 특성과 시청행태를 살펴보고 시청자의 특성을 정확히 이해함으로써 골프 채널의 보다 효율적인 편성전략을 제시하는데 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 선행연구의 검토와 자료분석을 기본적인 연구방법으로 삼았으며 한국 케이블 TV 방송협회에서 실시한 2000년 상반기 케이블 TV 시청률 조사 보고서 를 분석에 활용하였다. 또한 골프채널의 편성표를 분석하기 위하여 사용된 자료는 골프채널의 2000년 11월 6일에서 11월 12일까지의 주간 기본 편성표로써 방송사의 기본적인 편성방침과 흐름이 반영되어 있을 것이라고 판단되었기 때문이다. 이상과 같은 연구방법과 자료분석을 기초로하여 본 연구에서 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 골프채널 시청집단은 인구 사회학적 변인에 따라 다르게 나타났다. 인구 사회학적 변인을 연령, 직업, 교육 정도로 세분하여 살펴본 결과는 구체적으로 다음과 같다. 연령대 별로는 9세 이하, 10대, 20대, 30대, 40대, 50대 이상의 6집단에서 40~50대 이상의 연령층에서 가장 많은 점유율을 나타내었으며, 직업별로는 화이트칼라, 블루칼라, 자영업, 학생, 전업 주부, 무직/기타의 6집단에서는 다른 직업의 집단에 비해 재택률이 현저히 높은 전업 주부군이 현저히 높은 점유율을 보였다. 교육 정도별에 따른 분류에서는 중졸이하, 고졸, 대학생, 대졸 이상의 4집단 중에서 대졸 이상의 집단이 월등히 높은 점유율을 보였다. 둘째, 골프채널 시청 집단의 시청 특성은 시간대별에 따라 다르게 나타났다. 시간대별로는 주 단위와 하루를 또 다시 시간대별로 나누어 케이블 TV 의 타 채널과의 점유율을 비교하였다. 주 단위의 시청 특성은 토요일과 일요일의 점유율이 평일에 비하여 거의 2배에 가까운 수치를 보였으며 시간대별에 따라서는 오전(09:16~12:15), 오후(12:16~15:15), 늦은 오후(15:16~18:15), 초저녁(18:16~21:15), 저녁(21:16~00:15), 심야(00:16~03:15), 철야(03:16~06:15), 이른 아침(06:16~09:15)의 8가지로 구분한 가운데 초저녁 시간대에 점유율이 상승하기 시작하여 심야 시간대까지 지속적으로 상승하는 것으로 나타났다. 셋째, 골프채널의 기본 주간 편성표는 시청 집단의 시청 행태와 관련하여 적절한 편성이라고 판단하기는 어려웠다. 시청자 계층의 생활 주기를 고려하여 각 시간대별에 따라 더 세분된 시청자 계층을 대상으로 하는 프로그램을 편성하도록 하고 프로그램별로는 세분화, 전문화를 추구하는 편성 전략을 수립하는 것이 시급하다고 여겨진다.-
dc.description.tableofcontentsI. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 용어의 정의 = 6 II. 이론적 배경 = 8 A. 스포츠와 미디어 = 8 1. 현대사회와 스포츠 = 8 2. 스포츠와 미디어의 상관관계 = 10 3. 스포츠의 상업화와 미디어 연구영역 = 13 B. 미디어의 수용자 = 17 1. 수용자에 대한 개념 = 17 2. 수용자의 활동, 충족과 이용 = 21 3. 수용자의 위상 = 27 C. 방송 편성의 합리화 = 32 1. 방송편성의 개념 = 32 2. 프로그램으로서의 스포츠 = 35 3. 편성전략과 시청률에 대한 분석 = 39 III. 연구 방법 = 43 IV. 결과분석 및 논의 = 45 1. 케이블 TV 방송채널에 따른 골프채널의 점유율 = 46 2. 골프채널의 인구 사회학적 시청 특성 = 49 3. 골프채널 시청 집단의 시간 단위의 시청 특성 = 54 4. 골프채널의 기본 주간편성표 분석 = 60 V. 결론 및 제언 = 70 참고문헌 = 78 ABSTRACT = 83 부록 = 86-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1006066 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title골프채널의 효율적인 편성전략을 위한 조사 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 사회체육학과-
dc.date.awarded2001. 2-
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일반대학원 > 체육과학부 > Theses_Master
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