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니체 철학에 나타난 무용예술의 본질에 관한 연구

Title
니체 철학에 나타난 무용예술의 본질에 관한 연구
Authors
송보경
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 무용학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 니체 사상에서 중심이 되는 예술개념에서 무용의 본질을 모색하는데 있다. 무용이 다른 어떤 예술보다 활기 있고, 생동감이 넘치며 인간의 삶과 밀접한 동시에, 역동적인 특징을 가질 때 이는 니체가 말하는 디오니소스적 예술과도 일치하며, 그것이 아폴론적 형상화를 통해 작품으로써 창조되어 공연되어 졌을 때 관객들은 무용에서 시각적으로 본 것의 이상인 그 어떤 것을 발견할 수 있다. 여기서 논자는 무용에서 표현되는 그 무엇을 무용의 본질이라고 간주하고, 그것을 니체의 예술개념을 빌어 고찰해 보았다. 니체는 19C후반까지 지배적이던 관념적 형이상학이 더 이상 지배력을 갖지 못하고 쇠퇴하고 소멸할 수밖에 없는 니힐리즘을 선언하고, 기존의 초감성적인 것 의 허구성을 극복하기 위해 새로운 가치를 제시하고자 했다. 그 새로운 가치는 바로 니체의 중심개념이 되는 디오니소스적인 것이며 힘에의 의지이다. 디오니소스적인 것과 힘에의 의지는 니체 철학에서 가장 중요한 가치들로써, 그것들은 인간의 삶에서 찾아지는 것이자 생성, 창조와 관련된 것이다. 즉 니체는 삶에서 중요한 본능, 충동, 욕구 등이 이제 하나의 거대한 이성으로서 몸의 이성을 통해 표현되고, 또 그것들에 대한 철학적 조명이 필요하다고 생각한 것이다. 그리고 본능, 충동, 욕구와 삶의 근원적인 것들은 바로 예술에서 가장 잘 나타나며 관찰 될 수 있다는 것이 그의 주장이었다. 따라서 예술의 한 장르인 무용은 니체의 힘에의 의지가 가장 잘 드러난 양식이며, 또한 과거의 전통적 형이상학에서의 가치가 전도되는 기점에서 신체의 개념이 정신적이고 합리적인 이성에서 더 중요한 개념인 몸적 이성으로 대치되면서 신체를 매개로 하는 무용의 입지를 굳건하게 세울 수 있는 타당성을 발견할 수 있다. 즉, 위에서 언급되어진 세 가지 요소들을 더 자세히 무용과 연관지어 살펴보면 다음과 같이 요약할 수 있다. 니체의 철학은 다른 철학자들의 사상에 비해 삶과 예술이 밀접하게 관련되어 설명되어 지기 때문에 무용의 본질에 대한 논의를 가능하게 여지를 많이 발견할 수 있다. 첫째, 니체는 기존의 형이상학에서 영혼불멸, 피안의 세계에 모든 관심의 초점을 두었던 것과는 달리 인간과 인간의 삶 자체에 관심을 기울이며, 관념적인 사고방법에서 몸적 사유방식으로의 전환을 시도하였다. 따라서 기존의 이원론적 사고에서 배제되었던 물(物)적 존재인 신체의 개념은 니체에 의해 커다란 이성으로써의 몸적 이성으로 대치되었고, 그럼으로써 무용의 매체인 신체의 개념은 세계해석의 출발점으로 제시되어 진다. 이러한 사상은 기존의 전통적 철학에서 신체의 물질성 및 관능성으로 인해 무용이 예술의 한 장르임을 의심하게 했던 것에서 그것(물질성 및 관능성)을 인정함과 동시에 신체를 인간의 모든 삶의 근원적인 기반으로 제시함으로써 무용의 철학적 논의 가능성을 발견할 수 있는 기틀을 마련한다. 니체 철학에서 무용예술의 본질을 찾을 수 있는 두 번째 요소는 니체의 철학함에 있어서의 예술적 태도에서 발견 할 수 있다. 니체의 철학은 예술철학이라고 해도 과언이 아닐 것이다. 그만큼 그의 철학은 예술과 관련되어 있고, 이것은 니체가 예술을 인간의 삶을 가장 잘 나타내는 양식이자 삶에 새로운 의미와 가치를 부여할 수 있는 해석이라고 간주한 것과 관련된다. 특히 이러한 새로운 의미와 가치들은 디오니소스적인 것과 힘에의 의지로 나타나게 되는데 이러한 것들은 위에서 언급했던 바와 같이 예술에서 가장 잘 드러난다. 디오니소스적인 것(혹은 이성)과 힘에의 의지는 서로 비슷한 의미로 사용되지만 디오니소스적인 것은 아폴론적인 것과 대비되면서 예술의 이원적 충동으로 제시되기도 한다. 이것은 예술의 발전이 아폴론적인 것과 디오니소스적인 것의 이중성과 관련이 있다는 니체의 명제에서 발견된다. 무용 역시 이러한 니체의 견해, 아폴론적인 것의 형식성과 디오니소스적인 것 내적 요소의 이중성을 띠며 존재하게 되지만, 모든 삶의 근원인 디오니소스적 이성이 더 잘 나타나는 예술이라 할 수 있다. 왜냐하면 무용예술이 존재하게 되는 것은 이 두 가지 예술충동의 상호작용에 의해 가능하게 되지만, 결국 그것이 표현하는 것은 인간의 삶과 정서 등을 표현하는 디오니소스적 이성이기 때문이다. 따라서 무용에서 움직임을 통해 표현되는 그 무엇은 바로 쾌의 감정과 직결되는 미적인 것이기도 한 디오니소스적 이성인 것이다. 니체의 철학에서 찾아지는 무용예술의 본질에 관한 세 번째 요소는 바로 힘에의 의지이다. 힘에의 의지란 존재자의 존재 의지로써 인간의 삶과 연관된다. 따라서 무용은 인간의 삶을 표현하는 하나의 양식으로 존재하며, 그것은 힘에의 의지에 의해 존재하게 되는 것이다. 즉, 무용은 존재의 가장 내밀한 본질을 드러내는 형식으로 움직임을 통해 힘에의 의지를 드러낸다. 따라서 이러한 내적 요소와 삶의 근원적인 것은 니체 철학에서 명시된 디오니소스적 이성과 힘에의 의지며, 무용에서 표현되는 그 무엇은 인간의 감정 및 정서 등과 같은 내적 요소이므로 결국 무용은 디오니소스적 이성 및 힘에의 의지를 표현한다는 결론을 도출할 수 있다. 또한 니체 철학에서 고찰해 본 무용은 위의 세 가지를 통해 삶의 양식을 표현하는 예술이라 할 수 있다. 니체가 삶을 예술적 해석으로 풀어나가려 했듯이 무용은 인간의 감정이나 정서, 이념 등을 움직임을 통해 표현함으로써 삶에 새로운 의미와 가치를 부여한다. 그러므로 무용은 니체의 의미체계를 가장 잘 표현하는 예술이자 삶의 의미를 부여하고, 해석하게 하는 양식이라 할 수 있는 것이다. 무용예술에서 표현되는 그 어떤 것에 대한 논의는 현재까지 끊임없이 이어지고 있고, 이러한 과정에서 니체 철학에서의 디오니소스적인 것과 힘에의 의지는 무용예술의 본질을 파악하기에 아주 적합한 개념들이었다. 물론 그것이 니체의 철학 안에서라는 한계성을 갖지만 이러한 시도는 무용의 본질을 파악하기 위해 계속 이루어져야 하며, 또한 그러한 것들이 무용의 본질을 파악하기 위한 하나의 패러다임이 될 수 있다고 생각한다. 따라서 본 연구는 무용의 본질을 파악하기 위한 일련의 작업들 중의 하나의 과정이자, 무용예술에 관한 폭 넓은 접근 방법을 제시하는 연구들 중 하나인 것이다. ; This study is aimed at groping for the essence of life in Nietzsche s concept of art. Nietzsche declared nihilism that explains conceptual metaphysics, which had dominated until the late 19th century, were doomed to disappear, and suggested new value to overcome the fiction of the existing ultra-sentimental thing . The new value is Dionysus and willing to power. It is the most important in his philosophy, and it is related to creation in human life. That is, Nietzsche thinks that we need to philosophically review human instinct, impulse and desire because they can be well expressed as the reason of the body. Also, all the basic things of life as such are presented in art best, he insists. Accordingly, dance, one genre of art, is the type Nietzsche s willing is revealed best, and we can find the justification of firming the status of dance that takes human body as a medium in it. When a dance is characterized by vigor, livelihood, dynamics and close connection with human lives as in no other form of art, it is on a par with the Dionysian art as noted by Nietzsche. As the piece is Apollonically materialized for viewers, the audiences discover something more than meets the eye. Assuming the expressed subject as the very essence of dance, the investigation is performed with respect to the Nietzsche s notion of art. A more detailed observation of the three elements coupled with dance yields the following. With the philosophy of Nietzsche having a more intricate relationship between art and life compared to others, the essence of dance can be considered with a larger degree of freedom. First of all, Nietzsche attempted a transition from the idealistic thinking to the reason of the body, turning the attention from metaphysical subjects to human lives and human itself. While idea of a human body previously neglected as materialistic being by dualistic thinking has thus been replaced by a vast rationality as a reason of the body. Therefore, the human body, which is the medium of a dance is presented as the starting point of the analysis of the world. Although dance due to a body s intrinsic materialistic and sensual property was subjected to doubts whether to consider it as an art genre in the traditional frame of thoughts, such new ideas formed the platform upon which the philosophical discussion of dance is made possible by suggesting that a human body is the essence of all human lives. The second element from which the essence of dance can be derived from Nietzsche s philosophy is the fact that Nietzsche had an artistic attitude toward his work. One does not go too far by saying that Nietzsche s philosophy is a philosophy of art. Nietzsche himself has considered art to be the ultimate representation of human life and the analysis that bestows new meaning and value to life. The new meanings and values are conveyed in particular through things Dionysian and through reliance upon force which in turn is best manifested by art as mentioned above. The things Dionysian (or reason) and the reliance upon power are used in the same context, but the term Dionysian is contrasted against the term Apollonian and is represented as the dualistic impulse. The fact is found from Nietzsche s hypothesis that the development of are is related to the duality of things Dionysian and Apollonian. Dance also possesses both the formality that is Apollonian and the inner elements that are Dionysian, but is an art form with stronger reason of Dionysus. Although the existence of dance is made possible by the interaction between the two artistic impulses, the idea it conveys is in the end the Dionysian reason that manifest the lives and emotions of human beings. The subject expressed by the movements of a dance is thus directly related to the aesthetic joy that is Dionysian reason. The third element relating to the essence of dance found in Nietzsche s philosophy is the reliance upon power. Reliance upon power is the will of existence of an existing being, and is related to the human life. Dance exists as a form through which human lives are expressed, and it does so by the reliance upon power. A dance thus expresses the deepest essence of a being, surfacing the reliance upon power through movements. The intrinsic elements and the essence of life are the Dionysian reason and the reliance upon power, as expressed in Nietzsche s philosophy. The subjects presented in a dance being intrinsic elements such as human sentiments and emotions, the conclusion can be derived that dance manifests Dionysian reason and the reliance upon power. The dance considered upon Nietzsche s philosophy is an art expressing a life through above elements. As Nietzsche has tried to assess life artistically, dance bestows new meaning and value to life through movements. Dance is thus the best manifestation of Nietzsche s system as well as a form that places meanings to life and a mode of analysis. A discussion on something in dance is continuously connected and this Nietzsche s philosophical concept is very appropriate for grasping identity of dance, Of course, it is limited to Nietzsche s philosophy, but various trials like this should go on, and I believe they will become a certain paradigm in identifying the essence of dance. Accordingly, this study is the process of these serial works, and a part of studies that suggest broad approaching methods on dance art.
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