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Antonio Vivaldi의 사계 중 '봄' 분석연구

Title
Antonio Vivaldi의 사계 중 '봄' 분석연구
Authors
김경
Issue Date
2001
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
Antonio Vivaldi (1678-1741), one of the representative composers like J. S. Bach (1685-1750) and G. F. Handel (1685-1759) in the Baroque period, produced much music and his works covered various genre including Sonata, Sinfonia, Opera, Concerto, Motet, Mass, etc. In particular, Vivaldi composed many concertos and also developed concerto forms, movement organization and textures which were influenced by A. Corelli (1653-1713) and G. Torelli (1658-1707). We can see development procedure from the late Baroque style to the early Classical style through his works which presented the typical concerto style to Bach and contemporary comporsers so as to establish the classical concerto . This paper has as its aims the study of Vivaldi s unique techniques and various composition methods by analyzing Vivaldi s "Spring" of The Four Seasons. This thesis includes the study of historical development of the Baroque concerto which starts from the sixteenth century s A. Gabrieli (1510-1586) and continues to the eighteenth century s Bach, an examination of Vivaldi s concertos and the characteristics of The Four Seasons. The study includes an analysis of the form, tonality, harmony, melody, subjective motive progression and orchestration methods of The Four Seasons. From these analyses, the following features appear. Vivaldi s "Spring", which is a solo concerto for violin, consists of three parts, Allegro-Largo-Allegro. The first and third movements employs ritornello form, while the second movement uses binary form. The first and third movements are in E major and the second movement is in c# minor. Above the beginning of the music, Vivaldi quotes the opening line of an Italian sonetto poem and he uses various kinds of methods in order to suit the verses musically. The melodic subject of each movement uses repetition of notes, conjunct progression and disjunct progression to explain the sonetto s contents descriptively. Regarding the development of motive and figure which the melodic subject involves imitation, retrograde motion, contrary motion, diminution, augmentation and sequence progressions. In the first movement ritornello, the main theme is quoted directly, and in subsequent repetitions appears in exactly the same form, a most unusual occurrence. In the episode parts which are solo, however it is very difficult to see the source of the ritornello in the first movement, where the development of unique motive sources appear. Also in the third movement the motive sources which come from the ritornello, sometimes are combined with each other to make a new melody. The harmony is based on triads, seventh chords, series of sixth chords, chromatic progressions, parallel motion in thirds and circles of fifths modulations are used. In the case of non-harmonic tones, neighbouring tones and passing tones are also usually used. Tonic and dominant pedal points and ostinato are also used and when some subject repetition appears, dynamic contrasts of piano and forte appear in echo style. Meter, tempo and rhythm which have a diversified range depend on the style of the sonetto poem. The instrumentation consists of solo violin, two violins, a viola and basso continuo, and various playing techniques are used in order to maximize the musical expression, as well as to amplify the colorful effect of the strings. The total three movements of Vivaldi s "Spring" show an expanding form and also contrast with each other. Consequently they show the marture Baroque style concerto, succeeded by classical concerto. ; 안토니오 비발디(Antonio Vivaldi, 1678-1741)는 바하(J. S. Bach, 1685-1750), 헨델(G. F. Handel, 1685-1759)과 함께 바로크 음악의 대표적 작곡가로 소나타, 신포니아, 오페라, 콘체르토, 모테트, 미사 등 다양한 장르에 걸쳐 많은 작품을 남겼다. 특히 비발디는 많은 작품의 콘체르토를 작곡하였으며, 코렐리(A. Corelli, 1653-1713)와 토렐리(G. Torelli, 1658-1707)의 영향을 받아 바로크 콘체르토의 형식과 악장구성 및 짜임새를 확립하였다. 또한 그의 작품을 통해 바로크 말기 양식이 고전 초기 양식으로 전환되는 발전과정을 살펴볼 수 있으며, 바하를 비롯한 동시대의 많은 다른 작곡가들에게 전형적인 콘체르토의 틀을 제시하여 고전 콘체르토의 기틀을 마련하는데 공헌하였다. 본 논문은 비발디의 "사계" 중 『봄』의 분석, 연구를 통하여 비발디 콘체르토에서 보여지는 독창적이고 다양한 작곡기법들을 고찰한 것이다. 본 논문의 구성내용은 문헌과 악보를 통해 16세기 안드레아 가브리엘리(A. Gabrieli, 1510-1586)로부터 18세기 바하에 이르는 바로크 콘체르토의 역사적 발전과정과 비발디의 콘체르토 및 "사계"의 음악적 특징을 고찰한 후, 비발디의 "사계" 중 『봄』을 형식, 조성 및 화성구조, 선율, 주제적 동기의 전개방법 그리고 관현악 기법을 중심으로 분석한 내용으로 이루어져 있으며, 그 결과 다음과 같은 특징을 가지고 있음을 알 수 있다. 비발디 "사계"의 『봄』은 바이올린을 위한 독주 콘체르토 형식으로 빠름-느림-빠름의 3악장으로 되어있으며, 1악장과 3악장은 리토르넬로 형식 그리고 2악장은 2부형식이 사용되었고, 1악장과 3악장은 E장조를 그리고 2악장은 나란한 조의 관계인 c#단조가 사용됨으로 장단조 대비를 보인다. 곡의 첫머리에 소네토(sonetto)를 게제하여 그 시구를 음악화 하기 위한 여러 가지 기법들이 사용되었다. 각 악장들의 주제선율은 소네토의 내용을 묘사적으로 표현하기 위해 동음의 반복 및 순차진행과 도약진행이 적절히 결합되어 나타났으며, 주제선율에 포함된 동기와 음형들의 전개에 있어서는 모방, 역행, 반행, 축소, 확대, 동형진행이 사용되었다. 주제선율이 처음 튜티에서 제시된 후 다시 반복될 때는 거의 그대로 재현되는 경우가 많으며, 독주 부분인 에피소드부는 1악장의 경우에는 리토르넬로의 재료는 보이지 않고 독자적인 동기적 소재에 의한 진행이 나타나는 반면, 3악장에서는 리토르넬로에서 파생된 동기적 소재들의 단편들이 결합해 새로운 선율을 만들기도 하였다. 화성은 3화음을 중심으로 7화음, 연속적인 6화음, 반음계적 화음진행, 3도 병진행 그리고 동형진행을 통한 5도 순환권 전조가 사용되었으며, 비화성음으로는 보조음과 경과음이 주로 나타난다. 타닉이나 도미넌트의 지속음과 오스티나토 기법도 사용되었으며, 같은 주제의 반복시에는 다이나믹의 대조가(p와 f) echo효과를 나타낸다. 박자, 빠르기, 리듬의 형태는 소네토의 내용에 따라 다양하게 분포되었으며, 악기편성은 바이올린 독주와 2개의 바이올린, 비올라, 통주저음의 현악 합주로 구성되었고, 여러 가지 다양한 현악기 주법이 사용되어 표현하고자 하는 내용을 더욱 극대화하거나 현의 색채를 풍부하게 하였다. 이상과 같이 비발디의 사계 중 『봄』의 전 3악장은 다양한 전개방식으로 대조를 이루면서 발전적이고 완숙된 바로크 양식의 콘체르토를 진일보시켜 바로크 콘체르토의 완성과 함께 고전 콘체르토로 계승 발전되었다.
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