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소비자 유형에 따른 제품 이미지의 인식 차이에 관한 연구 : 제품의 귀여운 이미지를 中心으로

Title
소비자 유형에 따른 제품 이미지의 인식 차이에 관한 연구 : 제품의 귀여운 이미지를 中心으로
Authors
임수영
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 정보디자인과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
현대 사회는 대량 생산기술의 비약적인 발전으로 인해 생산 추구의 전기자본주의 사회에서 소비를 추구하는 후기 자본주의 사회로 변모해갔다. 과거의 공업화가 가져다준 물적·양적 풍요로움은 개인의 감성과 가치추구라는 감성적이고 정서적인 가치를 창출하였다. 소비를 창출하기 위해서는 기능적 특성 뿐 아니라 이미지와 가치의 차별화가 이루어져야만 하게 된 것이다. 따라서 디자인은 가치창출을 위한 수단으로 활용되어져왔고 다양한 가치가 공존하게 하였다. 이러한 발전과정을 돌이켜 볼 때 최근 유행하는 디자인의 경향은 어느 한 순간 돌출된 현상이 아니라 시간을 두고 축적되어 온 디자인을 둘러싼 다양한 환경들, 즉, 경제, 문화, 사회, 소비자, 그리고 이러한 현상을 읽어내는 디자이너의 문화에 대한 해석력과 창의적이고 혁신적인 디자인 아이디어의 소산이라는 것을 알 수 있다. 디자이너는 소비자의 심리적, 문화적 욕구를 발견하고 이것을 시각적으로 표현하여 새로운 가치를 부여하는 책임과 의무를 부여받았다고 할 수 있다. 현 소비사회에서는 다양한 문화가 공존하고 있다. 따라서 다양한 가치와 개성이 존재한다. 한 현상에 대한 다양한 해석이 이루어지고 유행이 급속히 확산되었다 소멸하기도하고 다른 문화권으로 전파되기도 하며 여러 계층의 문화에 공존해 있기도 한다. 이러한 상황에서 보다 다양한 계층에서 수용될 수 있는 가치를 제공하기 위해서는 보다 인간 본성의 욕구에 근거하는 이미지와 가치를 제시해야 한다. 모더니즘 이후 전형적인 이분법적 사고에서 탈피하고자하는 경향과 더불어, 귀여운 이미지에 대한 해석은 과거의 부정적인 이미지에서 탈피하여 보다 인간의 심리적 요인에 근거하는 친밀하고 유희적인, 나아가 개인의 개성을 추구할 수 있는 가치로 전환하게 되었다. 어린 아이의 것으로만 인식되었던 한계를 벗어 고급 문화에서도 수용될 수 있을 만큼 그 영역을 넓혀가고 있다. 그러나 무분별한 수용과 모방의 남발로 귀여운 이미지의 제품들은 그 본연의 가치에서 하락한 부정적인 이미지로의 전락을 초래하고 있다. 제품을 통해 소비자들이 충족시키고자 하는 자기 존재의 확인 욕구를 충족시키고 귀여운 제품과 인간과의 심리적 교감을 형성시켜주기 위해서는 세분화된 특정 대상의 소비자를 타겟으로 해서 그들의 감성유형과 소비특성, 심리 환경, 또래 문화 등에 대한 철저한 분석을 토대로 한 디자인 요소와의 상관관계의 분석이 요구되어진다. 따라서 본 연구는 소비 계층에 따른 귀여운 이미지의 인식의 차이를 규명함으로써 제품이 소비자취향과 감성에 부응 할 수 있도록 보다 정확한 데이터를 구축하는 것을 목적으로 한다 . 이에 대상영역을 색채, 가구, 가 전 , 그래픽으로 선정하고 형 , 크기 , 질감 , 색 등의 양태적 요소와 언어적 이미지를 형태도출 방식의 도구로 사용하여 객관성을 제시하였다 . 이러한 연구가 디자인 과정에서의 시행착오를 줄일 수 있는 근거가 되고 발전된 디자인 요인으로 활용되어 질 수 있는 적극적인 활용방안이 되어 인간 중심의 디자인 발전에 기여할 수 있다고 기대되어진다. ; The former stage of capitalism has seek for the manufacturing whereas the post modern capitalism has transformed itself into the society that consumer centered. This change is caused by the technical development of mass production. As well, the materialism and the thought of wealth produced by industrialism of the past few years have created the individual sensitivity and the pursuit of the value. Functional and emotional values and visual image should be differentiated in order to establish the `consumerism`. Thus, design is used as a way to create these value coexist when looking at the progress of development of the past, the tendency of recent design is not a projected phenomenon of a short moment but has been accumulated for many years. In a word design is a complex progress and the result of contemporary cultural, economical, social and consumer centered context of capitalism that is interpreted and re-created by a designer in an appropriate manner. It can be said that a designer is required a responsibility and duty to find consumer`s desire to provide them psychological and cultural satisfaction and to present it in a visual way and to present it in a visual way and to create values. Many types of cultures coexist in the contemporary consumer society, therefore various values and individual characteristics coexist accordingly. Different interpretation caused by such phenomenon are made and a trend has been rapidly established, spread and then disappeared. Also, it transfers to another circle of culture and it exist in the values range of classes. In this case, we should introduce an image and value based on the original nature of human beings in order to provide values that all kinds of class can accept and understand. After the modernism, together with the trend which try to liberated from the dichonomic way of thinking, the interpretations on cute image has become an intimate and appealing freeing from the negative image of the past days. Furthermore, it has turned to a value which can seek for individuality. These cute images that used to be thought as childish and inferior are now widely accepted in the main stream design culture. However, because of the reckless acceptance and excessive issue of the imitation, some products of cute images cause downfall of negative image come down from natural values. In order to satisfy consumer`s desire for confirming their existence that they try to satisfy themselves and to build up mutual response between cute image products and consumers, the analysis of interrelation of design factors such as emotional of design factors such as emotional types, characteristics of consumption, psychological environment and culture are to be based targeting specified consumers. Thus, this study aim to establish the certain data in order to offer the consumers the products which satisfy their different taste and senses by examining the differences of cognition in relation to cute image according to different consuming classes. Therefore, the color, the furnitures, the electronic appliances and the graphics are chosen as a files of object and this study used the forming factors such as shape, size, texture and color and image expressed in words as a method to draw out a form are used for the purpose of representing the objectivity. These research will be used as a means of reducing a trial and failure in the process of design. Also, it will be a main source to contribute to the development of design industry centering around human beings.
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