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고등학교 '생태와 환경' 성취 기준과 평가 기준 및 평가 도구 개발 : 생태계와 환경 및 환경 보전 영역을 중심으로

Title
고등학교 '생태와 환경' 성취 기준과 평가 기준 및 평가 도구 개발 : 생태계와 환경 및 환경 보전 영역을 중심으로
Authors
김윤숙
Issue Date
2003
Department/Major
교육대학원 환경교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
연구의 목적은 2002학년도부터 적용되는 제 7차 교육과정에 근거한 고등학교 생태와 환경 과목의 생태계와 환경과 환경 보전 영역에 대한 성취 기준, 평가 기준, 평가 도구를 개발하는데 있다. 생태와 환경 교육과정에 제시된 평가 방법은 추상적이고 공통적이고 일반적이고 기본적인 기준(교육인적자원부, 1999a)이므로 실제 수업 및 평가에 활용하기 위해서는 교육 과정에 제시된 내용을 구체화하고 상세화 할 필요가 있다. 이를 위해 먼저 생태와 환경 교육과정의 목표와 내용, 평가의 특징을 분석하였으며, 생태와 환경 3종 교과서 분석을 통해 생태계와 환경 영역과 환경 보전 영역에 대하여 필수 학습 요소를 추출하였다. 필수 학습 요소를 추출한 다음, 학생들이 도달해야 할 성취 기준은 지식·이해(K), 탐구·기능(P), 태도·참여(A) 세 개의 영역으로 세분화하여 개발하였다. 개발한 성취 기준은 생태계와 환경 영역에서 지식·이해 영역(K) 10개, 탐구·기능 영역(P) 10개, 태도·참여 영역(A) 3개를 개발하였다. 환경 보전 영역에서는 지식·이해 영역 7개, 탐구·기능 영역(P) 11개, 태도·참여 영역(A) 5개이다. 개발한 성취 기준을 토대로 하여 학생들의 성취 수준을 판단할 수 있는 평가 기준을 개발하였다. 이 연구의 평가 기준은 성취 기준에 근거하여 지식·이해(EK), 탐구·기능(EP), 및 태도·참여(EA) 세 개의 영역으로 나누어, 상/중/하 세 수준으로 개발하였다. 개발한 평가 기준은 생태계와 환경 영역에서 지식·이해 영역과 탐구·기능 영역은 각각 10개, 태도·참여 영역은 3개이고, 환경 보전 영역에서 개발한 평가 기준은 지식·이해 영역이 7개, 탐구·기능 영역은 11개, 태도·참여 영역은 5개이다. 마지막으로 성취 기준과 평가 기준에 준하여 학생들의 실제 성취 정도를 평가하기 위한 평가 도구를 개발하였다. 이 연구에서는 교육과정과 부합된 평가의 필요에 따라 여러 가지 수행 평가의 유형들을 사용하였다. 개발한 평가 도구는 생태계와 환경 영역에서 8개(서술형 4개, 논술형 1개, 포트폴리오 3개), 환경 보전 영역에서 11개(서술형 1개, 논술형 3개, 포트폴리오 4개, 보고서형 3개)이다. 이 연구에서 개발한 생태계와 환경 및 환경 보전 영역에 대한 상세한 성취 기준과 평가 기준은 환경 교육 현장에서 단독 또는 복합적으로 사용됨으로써 앞으로 많은 평가 도구들을 개발할 수 있을 것이다. 제 7차 교육과정이 고등학교 2학년에게 적용이 되는 2003학년도를 시점으로 학교 교육 현장에서 이 연구의 결과들이 효율적으로 활용되어 점차적으로 교사, 학생, 학부모 모두가 신뢰할 수 있는 환경 교육의 평가가 정착될 수 있을 것으로 예상된다. ; The purpose of this study is to develop achievement standards, assessment standards, and assessment instruments for criterion-referenced evaluation in the 7th national Ecology and Environment curriculum. The contents of this study are the area of Ecosystem and Environment, Environmental Conservation in high schools Ecology and Environment based on the 7th national curriculum. The results of this study are as follows : 1. First, the purpose and contents of the 7th national Ecology and Environment curriculum were systematically analyzed. Based upon required learning elements in the two units, the achievement standards were developed. The achievement standards state the national Ecology and Environment curriculum in details in terms of the Knowledge and Comprehension(K), Process and Skills(P), and Attitude and Participations(A). It can be an actual guideline of the teaching and learning in classroom. Forty seven items of achievement standards were developed in the area of Ecosystem, Environment and Environmental Conservation . 2. Based upon the achievement standards, the assessment standards were produced. The assessment standards divide the students achievement into three levels(high/middle/low) and state each level so that it can guide the evaluation of achievement. It was also developed in three areas of EK, EP, and EA. The assessment standards include 47 items in the area of Ecosystem, Environment and Environmental Conservation . 3. Developing appropriate assessment instruments to probe students achievement level followed after the development of achievement standards and assessment standards. A variety types of performance assesments were employed rather than multiple choice type. The developed assessment instruments include 18 items in the area of Ecosystem, Environment and Environmental Conservation . The conclusions of this study are as follows : 1. If environment teachers use achievement standards and assessment standards which are developed in this study, they can make a lot of various assessment instruments in the area of Ecosystem, Environment and Environmental Conservation . 2. It is important that environment teachers should catch the process of developing assessment instruments in this study. In spite of the same contents of Ecology and Environment , environment teachers can make various assessment instruments if they change contexts or situations. The results of this study verified validity and can be used in the school effectively in the year of 2003.
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