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의류업계의 Outsourcing 실태에 관한 연구 : 여성복 프로모션업체를 중심으로

Title
의류업계의 Outsourcing 실태에 관한 연구 : 여성복 프로모션업체를 중심으로
Authors
이병주
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 의류직물학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 우리 나라 패션산업의 대표적 아웃소싱 대상 업체인 프로모션업체의 실태를 조사하고 활성화시키는 데 그 목적을 두고 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 브랜드의 아웃소싱 실태를 분석하고, 둘째, 프로모션업체의 실태를 분석한 후, 끝으로 브랜드와 프로모션업체의 아웃소싱에 대한 태도의 차이를 밝힌다. 연구 방법으로 이론적 고찰과 실무 중심의 연구를 병행하였으며, 자료수집은 설문지법을 사용하였다. 설문지는 프로모션업체와 브랜드에 공통으로 실시하는 문항과 브랜드에만 단독으로 실시하는 문항, 프로모션업체에만 단독으로 실시하는 문항 등 3부분으로 구성되어 있다. 연구 대상은 현재 의류 완제품을 아웃소싱 하고 있는 브랜드와 의류 완제품 프로모션업체로 하였으며 연구의 범위는 여성복 분야로 한정하였다. 본 연구의 자료 수집은 2000년 9월 5일부터 9월 20일에 걸쳐 총 300부의 설문지를 배부하여 수거한 브랜드 133부, 프로모션업체 89부, 총 222부의 설문지가 분석 자료로 이용되었다. 수집된 자료의 통계적 분석에는 SPSS for Windows 패키지를 이용하였고, Frequency, Multiple Response Frequency, Means, t-test, X²검증 등을 사용하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 여성복 브랜드의 아웃소싱 현황을 살펴보면 아웃소싱을 하고 있는 브랜드는 대부분이 내셔널 브랜드로 나타났고, 연간 매출액이 50억 이상의 브랜드들로 제조원가 중 완제품 아웃소싱이 차지하는 비율은 20% 미만이 많았으며 아웃소싱을 가장 많이 하고 있는 품목은 니트 품목이었다. 브랜드는 업체 선정시 기동력과 신뢰성, 디자인력과 함께 가격경쟁력을 중요시하였다. 프로모션업체로부터 아웃소싱 한 제품에 대한 만족이 다소 높아 브랜드에 대한 기여도가 높은 것으로 나타났으나 완제품 아웃소싱의 비율 증가 전망에 대해서는 그다지 긍정적이지 않았다. 프로모션업체의 전문성이나 신뢰도에 대해서 만족도가 비교적 높았으나 불량률과 납기 준수에 대해서는 다소 불만족하였다. 둘째, 여성복을 취급하는 프로모션업체에서 대표자의 전직은 연매출, 영업 정책, 앞으로의 계획 등과 유의한 차이를 나타내었는데, 디자이너 출신이 많았다. 여성복 프로모션업체의 80%가 10년 이하의 업체들로 연 매출 20억원 이상인 경우가 46.8%이었고, 10억원 미만의 업체도 16.5%로 나타났다. 업체 규모는 40%가 5인 이하였고 대부분이 10인 이하의 영세업체로 생산은 거의 하청공장을 활용하고 있었으며 향후 계획은 프로모션 사업의 확대와 자체 브랜드 설립으로 나타났다. 프로모션업체가 거래 브랜드에 요청하는 것 중에 가장 시급한 것은 결제 제도의 변경에 대한 것이었고 정부에게 바라는 가장 시급한 것은 신용대출 문제였다. 셋째, 아웃소싱으로 기대되는 효과에 대해서, 핵심부분의 아웃소싱은 바람직하지 못하게 여기는 것으로 나타났다. 의류업계에서는 거의 모든 분야에서 아웃소싱을 하고 있으며, 국내뿐만 아니라 해외에서도 다양한 분야에 걸쳐 아웃소싱을 하고 있는 것으로 나타났다. 브랜드와 프로모션업체 간에는 거래선의 수, 납기일, 완제품 아웃소싱의 이유, 브랜드와 프로모션업체의 상호 관계 등에서 유의한 차이가 있는 것으로 밝혀졌다. 그러나 브랜드와 프로모션업체는 상대 업체에 대해 비교적 만족하고 있는 것으로 나타났다. 프로모션업체와 브랜드들은 현재의 관계에서 탈피하여 좀더 대등한 관계를 이루어감으로써 아웃소싱의 효율성을 극대화하여 패션산업의 국가 경쟁력을 높이고 서로간에 win-win을 실행해 나가야 할 것이다. ; The objective of this study is to examine the actual business conditions of promotions that are representatives of outsourcing in Korean fashion industry and activate them. Subjects of the research are a follows. First, examines the current business conditions of outsourcings by various brands, Second,, examines expecting effects for outsourcing and current conditions of it. Third, examines actual business conditions of promotions and analyzes problems on them. As research methods, both theoretical and practical studies are used. Questionnaire is composed of questions that are common to both promotions and brand companies, questions for brand companies and questions for promotions. Subjects of the study include brand companies that are currently outsourcing finished apparel products and promotions that deals with finished apparel products. The scope of this study is limited to field of womens apparels. Collections of materials for this study are conducted from September 5, 2000 to September 20, 2000. 300 questionnaires are distributed and 222 questionnaires, among them 133 for brand companies and 89 for promotions are used as analysis materials. It includes Frequency, Multiple Response Frequency, Means, t-test and X² verification for cross analysis. A summary of this study is as follows. First, in regard to current condition of outsourcing of womens apparels, most of brand companies that deal with outsourcing are national brand companies. Those brand companies annual sales amount to over 5 billions. The proportion of finished apparel products by outsourcing amount to less than 20% of total manufacturing costs. The outsourcing item that amounts more than others is knit. Brand companies select promotions on the basis of mobility, reliability, design capability and price competitiveness. Brand companies are satisfied with outsourced products of promotions to some extent. It shows that those products highly contribute to brand companies. However, opinions on the future prospect of increment of finished outsourcing products are less affirmative. Brand companies are satisfied with specialty and reliability of promotions rather than with ratio of inferiority abidance by delivery date. Second, in regard to promotions that deal with womens apparels, annual sales, business strategies and future plans are related to representatives former jobs, many of which are designers. 80% of promotions that deal with womens apparels have less than 10 years experiences. 46.8% of promotions annual sales amount to more than 2 billions and 16.5% of promotions annual sales amount to less than 1 billion. In most of the promotions, less than 10 persons run their companies and 40 % of the promotions are run by less than 5 persons. Most of them utilize subcontract factories for their manufactures and are planning to expand their business and establish their own brands in the future. The first thing that promotions demand to brand companies is to alter brand companies settlement systems and to the government is to expand credit loan to those promotions. Third, in regarding to expecting effect of outsourcing, it is revealed that outsourcing of major apparel part is considered to be undesirable. Also, most fields of apparel industry are found that they are outsourcing in both inside and outside of the country. variables such as regional and numerical differences in both overseas and internal market researches, information on organization of promotions associations, sizes of clients, sampling methods, delivering dates, reasons of outsourcing of finished products and mutual relations between brand companies and promotions are found. Generally, brand companies and promotions are mutually satisfied.
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