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초등학교 6학년용 입체도형 웹코스웨어 설계 및 구현

Title
초등학교 6학년용 입체도형 웹코스웨어 설계 및 구현
Authors
류정배
Issue Date
2001
Department/Major
교육대학원 컴퓨터교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
인터넷의 등장으로 인하여 웹을 통한 상호작용이 빈번하게 이루어지고 있다. 이제 인터넷은 젊은 층의 전유물에서 벗어나 어린아이, 주부, 노인에 이르기까지 사용층이 넓어지고 있다. 넓게 형성된 사이버 공간에는 교육분야가 차지하는 영역도 점차 확대되어가고 있으며, 전통적인 교실수업의 형태를 벗어나 웹 기반의 교수-학습 환경으로의 가능성을 제공하여 주고 있다. 또한 다양한 멀티미디어 기능을 제공하는 도구들이 개발됨으로 인하여 학습자의 흥미를 높여주면서 학습자의 학습 참여를 뜨겁게 하고 있다. 수학과목의 도형부분, 특별히 3차원 입체도형부분은 플래쉬나 디렉터등의 멀티미디어 도구를 사용하여 제작되고 있지만 학습자가 도형을 움직여보면서 학습을 하는 경우는 거의 없고 형성평가부분의 빈약한 구현으로 인하여 학습자의 학습효과를 파악하기 어렵게 제작되어 있다. 본 연구에서는 교실수업에서 진행되기 어려운 초등학교 6학년 수학의 입체도형 단원을 선정하여 웹기반 코스웨어를 설계하고 구현하였다. 학교 수업시간에 사용할 수도 있고, 방과후 가정학습용으로도 사용할 수 있도록 웹을 활용하였다. 입체도형 부분은 VRML을 이용하여 구현되었기 때문에 학습자가 직접 도형을 움직여 보면서 자기주도적 학습이 되도록 하였다. 다양한 도형 예제들이 내장되어 있으며, 학습이 진행되면서 확인평가가 수시로 이루어지게 설계하였다. 평가부분을 위하여 웹테이터베이스를 사용하여 시스템에 접속할 때마다 다른 문항이 출제되도록 하였고 즉각적으로 정오판단을 제공해주고 부족한 부분을 지적하여 그 부분을 다시 학습할 수 있도록 하였다. ; By the advent of internet, frequent interaction through the web is being carried out. Nowadays, internet is not a sole possession of young people but has spread out to users of all ages; children, housewives and seniors. The field of education is also occupying a space in the widely formed cyber-world. There are web based programs that can help subject studies that are difficult to be done in classrooms. Also various tools that provide multi medial functions are being developed, that are raising interest and enhancing participation of the learners. However, most of the web based programs are limited to subjects such as science, social studies, and language. The contents are basically copying after the contents of textbooks and are not able to overcome the form of well made workbooks. In mathematics, especially the three dimensional diagram sections, are made by the use of multi medial tools such as Flash and Director. But there are not many programs which enables the users to move the diagram around. Also the wick embodiment of the form evaluation has made it difficult for the learners to grasp the effectiveness of learning. In this study, I have selected a diagram unit from 6th grade mathematics which is difficult to be taught in the classroom and have designed and embodied a web based course-wear. The web is used to make it possible for the program to be used in schools and also at homes after school. The diagram is made by VRML(Virtual Reality Modeling Language), thus allowing the learners to move the diagram around as they want and establish self initiative learning. Various exercises concerning diagrams are stored in and is designed to evaluate affirmation at all times as the learning process is goes on. For the evaluation section, I have used the web data base so that users can receive different questions everytime they log in to the system. It is also designed to provide immediate correction of errors and indicate imperfection so that learners can restudy.
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교육대학원 > 컴퓨터교육전공 > Theses_Master
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