View : 122 Download: 0

고정희 시 연구 : 상상력과 언술방식을 중심으로

Title
고정희 시 연구 : 상상력과 언술방식을 중심으로
Authors
박현정
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 국어국문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 고정희 시를 문제의식과 지향성을 기준으로 전기와 후기로 나누어 상상력과 언술방식에 초점을 두고 분석하였다. 그동안 미흡했던 텍스트 자체에 대한 분석에 주력하여 주제적인 면이 작품 내적인 면과 어떻게 유기적으로 관계 맺고 있는가를 고정희 시 세계의 흐름 속에서 밝혀보았다. 고정희 전기시에서는 기독교적 세계관을 바탕으로 원죄의식을 통해서 지금 이곳을 실낙원으로 인식하는 모습을 보인다. 실낙원적 현실 인식의 모습은 종교적, 실존적 차원에서뿐만 아니라 정치 상황에 따른 인식도 포함하고 있는데 이 경우엔 주로 언어에 대한 불신과 연결되면서 모든 것을 믿지 못하는 당대의 상황을 비판하고 있다. 이러한 인식 속에서 시적 자아는 낙원을 벗어난 인간으로서의 실존적 고독을 경험하게 되며 이러한 내적 고립은 궁극적으로 종교적 절대자의 구원을 희구하는 것으로 나타나고 있다. 현재를 실낙원적 밤으로 인식하는 시인에게 있어 절망적인 상황 속에서 감추어진 진실을 전달하는 감각으로 청각이 유효하게 사용되고 있다. 은폐되어 눈에 보이지 않는 부정과 절망의 현장들이 두 귀를 통해 감지됨으로써 청각은 진실과 통하는 감각으로 작용하고 있는 것이다. 신에 의한 구원을 바라는 자아는 상승지향적 면모를 드러내는데 특히 실체적인 높이를 지닌 산은 절대자와 소통할 수 있는 공간으로 나타나고 있다. 통과제의적 의미를 지니는 산으로의 상승은 그 높이를 따라 영혼의 고양을 기대하는 의지를 동반하게 되고 새로운 존재로 재탄생 되는 모습을 보인다. 상향성의 열망은 불의 상상력을 통해서 더욱 능동적으로 이루어지고 있다. 존재를 상승하게 하는 불꽃의 수직성과 정화작용은 존재론적 구원의 한 방법으로 나타나며 스스로를 태워서라도 어두운 시대에 불을 밝히고자 하는 시인의 의지가 담겨 있는 것이다. 또한 시인은 실존적 고독을 경험하는 존재를 순례자로 표상화하여 공간적 이동을 통하여 존재에 대한 새로운 성찰과 각성의 움직임을 보여주고 있다. 구원의 절대적 믿음을 갖고 본질적 실재와 구원의 길을 찾아가는 모습은 부조리한 사회 현실에 대항하면서 방황하던 고정희 자의식의 모습과 많이 닮아있는 것이라 할 수 있다. 이처럼 절대자에게 구원을 희구하는 자아의 목소리는 화자지향적인 언술방식으로 나타나는데 절대자는 외부의 타자라기보다는 자기 내부에서 자신을 지탱해 주는 내부의 타자 로 볼 수 있기 때문이다. 그런데 주로 수사적 의문문을 통한 호소 형식을 취함으로써 시인의 강렬한 종교적 시대적 인식을 미처 걸러질 틈도 없이 그대로 드러내고 있다. 또한 더 이상 언어가 순수하고 명료하지 않다는 언어의 불신의 시대에서 풍자와 아이러니의 기법을 통해서 왜곡된 시대를 비틀린 언어로 담아내어 그 비판의 강도를 높이고 있다. 전기의 작품 활동 안에서 내면에서 외면으로 변화를 보이기 시작한 고정희의 시 세계는 후기 시에서 보다 적극적으로 타인과 우리, 사회, 인류의 문제로 확대되는 특징을 보이고 있다. 특히 그동안의 고립과 고독의 상태에서 벗어나 열린 자아의 모습을 드러내는 데 있어서 겨울의 아픔과 고통을 이겨내고 존재의 전환을 이루는 개화의 이미지가 적극적으로 활용되고 있다. 존재의 열림을 지향하며 대상과 좀더 가까워지길 바라는 시인의 의식은 후각을 통해서 구체화되고 있다. 후각은 외면만으로는 드러나지 않는 대상의 본질, 진실과 연결되면서, 자연스럽게 이같은 진실 앞에서 마음이 열리는 체험이 동반되고 있다. 능동적으로 타인과 화합하려는 의지는 하강의 운동성을 통해 더욱 다양하게 드러나고 있는데 그중, 우주의 하강은 그대와 나와 우주가 서로 교통하는 원융(圓融)한 이미지를 내포하고 있다. 이러한 화합은 원의 모양으로 나타나면서 모든 대립을 하나로 끌어안는 이미지와 연결되고 있다. 융화작용은 물의 상상력을 통해서 더욱 강조되고 있는데 이때의 물은 운동성을 지닌 움직이는 물 이다. 유동성과 포용성을 내포하는 물의 상상력을 통해 대상의 모습을 그대로 인정하고 포용하고자 하는 시인 의식을 보여주고 있다. 또한 어머니 를 통해 그동안 행해진 이념의 갈등과 우열의 구분 등을 원형적인 모성의 포용 이미지로 극복하고 있다. 동시에 고정희는 어머니의 수난사를 세세히 보여줌으로써 어머니를 잘못된 역사의 고발자요, 치유와 화해의 미래로 인식해야 함을 강조하고 있다. 공동체적 소통의 의지는 청자지향적 언술방식으로 나타나는데 여성해방 시의 경우, 서간체를 통해서 구호성 시와는 달리 독자에게 공감적으로 다가가는 효과를 거두고 있다. 그리고 씻김굿 형식을 차용(借用)하여 억울한 시대적 희생자들을 위로할 뿐만 아니라 굿의 대동성(大同性)을 이용해 큰 화합을 도모하고 있다. 지금까지 살펴본 본론의 내용을 통해서 전기에서 후기에 이르는 고정희의 지향성이 내면에서 외면으로, 고독에서 소통으로 변화했음을 알 수 있다. 또한 문제의 해결 방법은 신적인 차원에서 인간적 차원으로, 운동성은 상향성에서 하강성으로, 이미지는 불에서 물로, 감각은 청각에서 후각으로, 언술방식은 화자지향적 언술에서 청자지향적 언술로 변화했음을 파악할 수 있다. 이러한 시세계의 조망은 그동안 공시적으로 연구되어 왔던 고정희의 페미니즘 시나 민중시 같은 대립 구도의 시들도 궁극적으로는 조화화 화합, 소통을 지향해 가는 지향성 속에서 통시적으로 이해되어야 함을 보여준다. 이 안에는 나에서 시작하여 우리로, 민중, 민족에서 제 3세계로, 다시 우주로 그 상상력의 폭을 확장해 간 시인의 지향성이 지속적이고 역동적으로 움직이고 있기 때문이다. ; This is an analysis of Goh Jung Hee s poems that are divided with the early ones and the latter ones on the basis of theme and intention. The analysis is focused on the imagination and the manner of narrative. It shows the close connection between themes and the other elements of the poems by concentrating on the texts themselves that have not aroused sufficient interest. In Goh s early poems, here and now is considered as the lost paradise, which is based on the Christian point of view. It is religious and existential and also includes the political situations that are criticized for being untrustworthy, connected with mistrust in languages. Through this perception, the poetic self experiences the existential loneliness as a human being who is discarded from the paradise, and the loneliness is presented as craving for the salvation from the religious absolute, the God. The poet who conceives the present world as a night in the lost paradise uses effectually the acoustic images to present the truth that is hidden in the desperate situation. Being hidden and invisible, unfair and desperate hidden scenes are perceived by ear. Therefore, the sense of hearing is connected with the truth. The self who longs for the salvation from God shows the tendency toward ascent. Especially mountains that have real height are presented as the space where it is possible to communicate with God. Rising to a mountain that is considered as the ritual accompanies stronger will of the self, expecting the elevation of the soul as the self goes higher. That is, the self s will toward elevation of the soul enlarges as it rises higher to the mountain, and is reborn as a new existence. The longing to rise shows more actively through the imagination of fire. Verticality and purification of flame that makes the self rise appears as a way of existential salvation. It also contains the poet s will to lighten the dark ages even burning her own self. Besides, the poet embodies the one who experience the existential loneliness as a pilgrim, and using the spatial shift, shows the movement of new reflection and awakening. The poetic self who believes in the salvation and looks for the essence of the existence and the way to the salvation is similar to Goh herself who confronts the absurd realities of the society and wanders. The voice of the poetic self is presented by the speaker-oriented manner of narration. It s because God can be regarded not as the other outside but as the other inside who supports one in one s inside. And the way of appeal in rhetorical questions reveals the poet s intense and religious understanding of the times directly. Besides, satire and irony is the way to strengthen the criticism on the time of untrustworthy languages in that the languages are not pure and clear any more. The wrenched languages carry the distorted ages. In the latter poems of Goh Jung Hee whose former ones already begin to show the change from inside to outside, it is characteristic that those themes expand actively to the issues of others, us, the society and mankind. Especially the image of blossom, a change of existence that is accomplished through overcoming winter pain and anguish, is used positively to show the openness of the self who is relieved from the isolation and the loneliness. The olfactory sense embodies the consciousness of the poet who aims for the openness of existence and desires to be close to the objects. It connects with the essence and truth of the existence that is not displayed outwardly, and then it makes the poetic self open its mind to such a truth. The active intention of the poetic self to harmonize with others is presented more variously through a descending movement. The descent of the universe is the image of harmonious communion with you, the universe, and me. The image of a circle that unifies all confrontations is linked with the harmony. The imagination of water, that has motion, lends emphasis to the harmony. The images of moving water that implies the catholicity and the mobility reflect the idea of the poet, comprehending everything as it is. And then Goh tries to overcome the conflict between different ideologies and the discrimination between superiority and inferiority by using the archetypical image of mother with capacious motherhood. At the same time she stresses that a mother is the accuser of wrong history and the future of healing and reconciliation. The intention of communication is revealed by the listener-oriented manner of narration. An epistolary style is used to get the sympathy of listeners in the case of feministic poems, which is different from the poems with slogans. Besides, A form of Ssikgimgut is borrowed to console mistreated victims of the times and to get the grand harmony. As we know from the mentioned above, the themes and the intentions of Goh Jung Hee move from inside to outside, and from loneliness to communication. The way to solve the problems changes from divine level to human level and from ascent to descent, the images from fire to water, the sense from acoustic one to olfactory one, and the manner of narration shifts from the speaker-oriented to the listener-oriented. This prospect shows the need to understand Goh s poems with structure of confrontation such as feministic or popular poems as the ones having the intention toward harmony and communication in the end, for in her poems, the intention of the poet expands from me to us and from the nation to the third world, and again to the universe.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 국어국문학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE