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웹기반 영어 발음 학습자료 개발 및 적용에 관한 연구 : 중학교 1학년 학습자의 초분절음소 발음학습 중심으로

Title
웹기반 영어 발음 학습자료 개발 및 적용에 관한 연구 : 중학교 1학년 학습자의 초분절음소 발음학습 중심으로
Authors
김진희
Issue Date
2003
Department/Major
교육대학원 영어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
오늘날 CLT(Communicative Language Teaching)맥락에서 발음지도는 자음과 모음의 분절음보다는 의미의 차이를 가져오는 초분절음소의 지도를 강조하고 있으며 원활한 의사소통 능력의 신장을 위해서 발음의 초분절음적 자질들을 지도할 필요가 있다. 컴퓨터 매개통신의 발달은 학습자에게 자기 주도적인 학습 환경을 제공하며 동시에 언제 어디서든지 컴퓨터를 통해 영어를 사용할 수 있는 기회를 제공한다. 특히 인터넷과 음성 채팅의 발달은 원거리의 학습자들이 컴퓨터를 매개로 하여 영어발음을 충분히 듣고 연습하며 자연스러운 의사소통 상황에서 원거리의 학습자들 간에 말할 수 있는 상호작용의 기회를 제공한다. 그러나 실제로 발음지도와 관련하여 웹기반의 발음학습과 음성채팅을 이용한 말하기 활동에 관한 연구는 없는 실정이다. 따라서 이 논문에서는 영어 의사소통 능력 향상과 관련성이 깊은 초분절음소 발음 학습자료를 개발하고 그 유용성을 검증하고자 한다. 본 연구는 영어의 의사소통능력 신장을 위한 유용한 학습매체로서 웹페이지와 음성채팅을 활용하여 발음지도 3단계(발음제시, 발음연습, 발음생성)에 맞는 웹기반 발음 학습자료를 개발하였고 중학교 학생들을 대상으로 적용해 보았다. 웹기반 발음 학습자료의 내용은 영어 의사소통능력 향상과 관련성이 깊은 초분절음소인 문장강세, 연음, 축약을 중심으로 하였고, 웹기반 발음 학습자료 개발의 이론적 근거는 구성주의 교수설계이론, 웹 기반 학습 설계모형, CMC(Computer- Meditated Communication)의 상호 작용성, 그리고 발음지도 3단계(발음제시, 발음연습, 발음생성)이다. 발음학습 제1단계인 제시단계에서는 새로운 단어학습과 발음규칙의 설명을 발음 학습 사이트에서 스스로 학습하며 듣고 구별하는 활동을 한다. 발음학습 제 2단계 연습단계에서는 발음을 자동화하여 자기발음으로 고정시키기 위해서 통제연습과 MS 녹음기를 이용한 자가 피드백 활동 그리고 유도연습을 하며, 발음학습 제3단계인 생성단계에서는 앞에서 습득한 발음을 자연스러운 말하기 의사소통에서 사용하는 활동으로 원거리 학습자들 사이의 음성채팅을 한다. 본 연구는 웹기반 발음 학습자료가 학생들의 발음학습에 어느 정도로 효과적이며 학습자의 정의적 측면에 어느 정도 영향을 미치는지 그리고 웹기반 발음 학습자료에 대한 학생들의 평가 및 반응을 알아보고자 중학교 1학년 학생 5명을 대상으로 10주간 일주일에 2회씩 발음 학습 사이트에서 실시한 발음학습활동을 살펴보고자 한다. 연구자는 웹기반 발음 학습자료가 학생들의 발음학습에 어느 정도 효과적인지를 알아보기 위해 실험이전 및 실험이후의 말하기 평가, 각 차시별로 학습자들이 녹음한 음성게시판의 파일들을 분석하여 학습자들의 발음변화를 살펴보고자 한다. 또한 학습자들의 발음에 대한 정의적 측면의 변화를 알아보기 위해서 실험이전·이후 설문지를 이용하였고, 실험이후 학습자 개별 면담을 통해 웹기반 발음 학습자료에 대한 학생들의 반응을 살펴보고자 한다. 본 연구를 통해 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 초분절음소 발음학습 사이트의 학습결과 학생들은 실험이전과 비교해서 실험이후에 실시한 평가에서 발음능력의 향상을 가져왔다. 주어진 지문 큰 소리로 읽기 발음 평가와 자연스러운 상황에서 말하기 발음평가 모두 발음점수의 향상을 가져왔다. 한편 그 향상폭을 비교해 보면 주어진 지문 큰 소리로 읽기 가 자연스러운 상황에서 말하기 에서보다 더 크게 나타났기 때문에 습득한 발음이 의식적으로 자동화되어 사용되기 쉽지 않다는 것을 보여준다. 둘째, 학생들 각각의 발음·듣기·말하기 세 영역에 대한 전반적인 정의적 변화를 살펴보면 웹기반 발음 학습자료의 학습결과 학생들은 영어발음에 대해서 긍정적이었을 뿐만 아니라 영어의 전반적인 듣기와 말하기에 있어서도 긍정적인 변화를 보였다. 듣기의 정의적인 변화는 학습자들이 웹기반 발음 학습자료에서 제시한 음성자료들을 다운 받아서 반복적으로 듣고 따라한 학습결과로 해석된다. 한편 말하기의 영향은 학습자들이 메신저의 음성채팅 기능을 이용해서 의사소통과제를 수행하면서 실시한 발음 및 말하기의 통합적인 학습결과로 해석된다. 셋째, 웹기반 발음 학습자료에 대한 학습자들의 반응들을 살펴보면 학습자들은 기존의 교실수업에서 행해졌던 수업방식과는 다른 새로운 방식의 학습활동들이 흥미로웠고 학습한 발음을 자연스러운 의사소통 상황에서 사용할 기회를 제공한 음성채팅 활동은 영어 말하기에 대한 자신감을 높였다고 응답했다. 또한 언제든지 접속하여 반복 듣기 및 발음 연습이 가능한 점, 즉각적인 답의 확인가능성, 그리고 MS 녹음기를 이용한 자가 피드백 활동이 전반적인 영어학습에 도움이 되었다는 긍정적인 반응이 있다. 그러나 학습자가 발음보다 문법을 중요시 생각하는 점과 서로 얼굴을 보지 못한 상태로 대화를 할 때 생기는 의사전달의 문제점 등이 부정적인 반응으로 나타났다. 또한 웹기반 발음 학습자료는 학습 중에 종종 발생한 느린 인터넷 접속, 메신저의 음성인식장치와 MS 녹음기 오류 등이 학생들의 학습을 방해했다고 지적했다. 본 논문 연구 결과가 영어발음지도에 시사하는 점은 다음과 같다. 첫째, 웹기반 발음학습 자료의 개발은 학습자의 의사소통 능력 신장을 위한 목적으로 영어발음과 듣기및 말하기를 통합적으로 개발되는 것이 바람직하다. 웹기반 학습자료를 설계할 때는 메신저와 같은 음성채팅 도구를 활용하여 원거리 학습자들이 습득한 발음을 자연스러운 말하기 상황 속에서 사용하여 말할 수 있는 기회를 제공해 주어 말하기의 자신감을 신장시켜야 한다. 둘째, 웹기반 발음학습 자료는 학습자의 학습에 대한 흥미와 동기를 부여하여 능동적인 참여를 이끌 수 있는 방향으로 제작되어야 한다. 셋째, 웹기반 발음학습 자료의 개발은 학습자들 스스로 자신의 학습속도와 시간을 융통성있게 조절하여 자기주도적인 학습을 이끌 수 있는 방향으로 제작되어야 한다. 넷째, 웹기반 발음학습 자료의 개발은 학생들의 자가 피드백, 교사와 동료로부터의 즉각적인 피드백을 제공받을 수 있도록 MS 녹음기와 메신저를 적극적으로 활용하여야 한다. 다섯째, 학생들이 영어의 의사소통능력 신장을 위해서 발음을 중요시 생각하며 적극적인 수업참여를 유도하는 것이 바람직하다. 여섯째, 메신저를 이용한 음성채팅 말하기 활동은 음성채팅과 넷카메라를 이용해서 의사전달에서 면대면 말하기 활동의 효과를 얻을 수 있도록 하는 것이 효과적이다. 일곱째, 인터넷 접속과 메신저의 안정성 등의 기술지원을 통해서 학생들의 발음학습 환경을 지원하는 것이 권장된다. ; The purpose of the English Education in the 7th School Curriculum of Korea is for students to develop their basic communicative ability and to increase their interest and self-confidence in English. To this end, instruction on pronunciation has been focused on the teaching of suprasegmental features, which accounts for the differences in meaning, rather than on individual segments and integration with four language skills in the Communicative Language Teaching context. English learners in the EFL(English as a Foreign Language) environment seldom have the opportunity to use English in real life or outside the classroom. However, the development of CMC(Computer meditated Communication), which provides language learners with a learner-centered learning environment, can help them overcome this limitation and improve their English communicative ability wherever and whenever they want. In addition, CMC presents learners with an opportunity for self-study and collaborative learning, which can be conducted over long-distance with peers and/or teacher using on-line communicative tools such as voice chatting. In short, CMC can improve learners oral communicative skills. This study aims to develop a web-based English pronunciation site and then apply it to a few first grade middle school students. The construction of this site was based on constructive instruction design, web-based learning design, interaction of the CMC(Computer Mediated Communication). This web site has also been divided into three stages in accordance with the 3p pronunciation teaching stages(presentation, practice, production). In the presentation stage, learners study new words and pronunciation rules, and do activities on listening and distinguishing pronunciations. In the practice stage, they do controlled and guided pronunciation practice as well as self-feedback. In the self-feedback activity, they listen, repeat, record, and correct their own pronunciation using an MS recorder. When they feel their pronunciation is accurate, they upload it on the voice bulletin board. Finally, in the production stage, using a voice chatting tool, they use the new words in a natural communicative situation with other long-distance learners. Learners took two pronunciation tests, reading controlled passages aloud and natural speaking. Also, questionnaires and face-to-face interview were conducted to investigate the usefulness of this site. Five middle school students from the first grade were selected. These students then studied pronunciation on the web site for 10 weeks. After the 10-week period, the major results of this study are as follows: First, pronunciation was analyzed through the pre-test, post-test, and recorded voice files from the voice bulletin board. The results of the post-test showed a marked improvement in learners pronunciation. Comparison of the two test results illustrated that learners scores when reading controlled passages aloud showed a wider range of improvement than the results of their natural communicative assessment. This demonstrates the difficulty of attaining automatic use of learned pronunciation by means of learners conscious efforts. Therefore, this web-based pronunciation site was proven to be useful in learning suprasegmental features. Second, results of students affective questionnaires have demonstrated that the web-based pronunciation site had a positive effect on learners pronunciation, listening, and speaking ability. Improvement in listening was due to students being able to download, listen, and repeat native voice files on the web-based pronunciation site. Learners speaking was also influenced positively because learners performed communicative tasks that integrated pronunciation and speaking through voice chatting tool. Third, learners responses toward the web-based pronunciation site were as follows: Learners found this site very interesting because of the new learning activities and because they were able to actively participate in web-based tasks. Students self-confidence improved through the voice chatting activity, which made it possible for them to use the language in a natural communicative context. In addition they were able to link with the web site whenever they wanted to and listen and practice the suprasegmental features as much as possible. They were also able to get immediate feedback, check their answers on the spot, and carry out self-assessment activity using the MS recorder. On the other hand, mechanical problems such as slow Internet flow and the malfunctions of voice devices and MS recorder interrupted learners English learning process. The implications of this study are as follows: First, web-based pronunciation-learning materials should incorporate speaking tasks in order to help learners improve their English communicative competence. When designing a web site, voice chatting tools can be effectively utilized to advance students communicative ability. This can also provide students with enough speaking opportunity outside of the classroom. Second, web-based pronunciation learning materials should improve learners interests and motivation and elicit their active participation. Third, web-based pronunciation learning materials should be flexible enough to help learners adjust their learning pace and self-direct their learning process. Forth, English pronunciation teaching should provide immediate feedback. Also learners should be able to monitor and correct their own pronunciation; therefore, a web-based learning site should utilize self-feedback activities so that learners can correct and study their pronunciation. Fifth, teachers should make students aware of the importance of pronunciation and let them actively take part in their learning. Sixth, teachers should design web-based speaking activities using a messenger, a voice chatting tool, and a net camera to enhance the effect of face-to-face communication. Seventh, it is important to stabilize technical supplies such as the pace of Internet and messenger.
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