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여성포탈사이트의 활성화를 위한 디자인 전략에 관한 연구

Title
여성포탈사이트의 활성화를 위한 디자인 전략에 관한 연구
Authors
오영주
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 디자인학부시각정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
정보통신기술의 급진적 향상과 발전으로 등장한 인터넷은 이제 상업적 이용이 본격화되면서 시간과 공간을 초월한 다양한 방식의 비즈니스 장이 되고 있다. 인터넷 비즈니스면에서 많은 기업들은 유료화 사업과 관련해 돈되는 모델 로 10대를 포함한 여성들을 주요 마케팅 대상으로 두고 많은 관심을 가지고 있다. 올해만도 여성을 위한 전문 사이트들이 급격하게 늘어났는데 그 이유를 세가지로 정리해 볼 수 있겠다. 첫째, 여성 네티즌의 수가 급속도로 증가하고 있다는 데서 그 원인을 찾을 수 있다. 전체 네티즌 중 여성의 비율보다 신규로 네티즌이 되는 여성의 비율이 높다는 것을 볼 때 앞으로 인터넷 시장의 잠재력 핵심에 여성이 있다는 것을 알 수 있다. 둘째, 여성이 소비의 주체라는 점이다. 실제로 지난해 미국의 경우 주부 중 80%가 구매 의사결정을 하며 영국의 한 조사에서는 여성의 인터넷 이용 비율이 전체의 절반에 다다르며 상거래에 있어서의 주소비층이 30대 초반의 남성들에서 20대 중반에서 후반까지의 여성으로 변화하고 있다고 밝히고 있다. 이를 보면 상거래를 일으키는 실질적인 구매력에 있어서 여성의 힘은 매우 크다고 할 수 있다. 이는 한국의 경우도 예외가 아니라고 예상된다. 셋째, 여성의 취향과 온라인 사용의 패턴에서 그 원인을 찾을 수 있다. 여자들은 방문하는 인터넷 사이트의 수는 상대적으로 적고 익숙한 몇 개의 사이트에 집중적으로 방문하는 경향을 보이고 있다. 실제로 충성도 높은 고객으로 표현되는 이들 여성 네티즌들은 신뢰할만하다고 판단되는 사이트에 자신의 정보를 남기는 것에 주저하지 않는다. 신상정보를 적는 빈 공란을 꼼꼼히 채우고 긴 설문에 기꺼이 응답하며 쇼핑에도 적극적인 태도를 보이고 있다. 그러나 여성 인터넷 시장을 위한 싸움은 아직 시작도 하지 않았다는 것이 전문가들의 일반적인 견해다. 이미 전 세계가 여성을 위한 차별화된 서비스에 열을 올리고 있다. 많은 난제에도 불구하고 그 시장이 커질 것이라는 데는 별 다른 이견이 없다. 오래전부터 업계 전문 분석가(analyst)들은 인터넷 기업이 불확실한 수익 모델과 과다 경쟁으로 인해 향후 3~5개 정도의 포털 사이트만 살아 남으리라고 예측하고 있다. 이는 여성 포탈 사이트도 예외는 아니며 치열한 경쟁속에서 과연 누가 강자가 될지는 모를일이다. 현재 인터넷 기업들은 숙원인 수익 창출을 위해 컨텐츠나 솔루션 개발뿐만 아니라 디자인적인 측면까지 고려해 많은 시도들을 하고 있다. 이미 디자인 선진국에서는 디자인이 하나의 마케팅 수단이자 전략이 되고 있으며 디자인을 통해 전략적 경쟁우위를 어떻게 창출할 것인가는 중요한 당면 과제이다. 그러나 본 연구대상인 기존의 여성 포탈 사이트는 차별성 없는 빽빽한 텍스트 위주의 기능으로 흥미가 없는 지루한 형태로 정보제공에만 중심을 둔 제한적인 사이트라 할 수 있다. 따라서 본 논문은 현 여성 포탈 사이트의 사례조사를 통해 문제점을 재인식하고 브랜드 파워가 약한 여성 포탈 사이트에서의 활성화 방안으로 아이덴티티(Identity) 전략을 제시하고자 하며 구체적인 구축방법으로 시각 아이덴티티(Visual Identity)를 제시하였다. 제시한 시각 아이덴티티(Visual Identity)를 통해 첫째, 타겟층인 여성의 감성을 고려한 감각적 상호작용을 시각(Visual)적 요소들로 기호에 맞는 이미지 전달을 하고자 하며, 둘째, 이를 통한 차별화로 현 여성 포탈 사이트의 브랜드 파워가 낮은점을 고려해 브랜드의 가치를 높이고, 셋째, 단기적 목표가 아닌 장기간 경쟁우위를 지켜 나가는 전략으로 제시하고자 본 논문에서는 작품제작을 통해 이를 표현하였다. ; The Internet shown up from the huge growth and rapid enhancement of information and telecommunication technologies currently becomes various business markets in terms of prevailing commercial usage without any limitation of time and space. Based on money making business model in the future, Internet business has an quite interest in women including teenager as its marketing target. Even this year, we can make a list of three reasons why the number of web sites specialized for women has increased sharply. First, we can point out the count of women using Internet is getting increased rapidly. The rate of women who begin to use Internet newly is much higher than the rate of women who have already used Internet among the whole Internet user. According to the above rate change for women who newly joined to use Internet, we can see the potential core market through Internet should be focused on women. Secondly, it is no doubt that women are the main consumer group. Apparently, on certain survey of last year, 80% of housewives in United States make a decision to buy goods, moreover the Internet access rate of women have reached half of the entire Internet user access. In addition, the survey claimed main consumer class in a commercial transaction moved from men in thirties to women in mid-twenties and end-twenties. From this kind of survey, it turns out that women have very strong purchasing power on consumer use. It is also expected there is no exception in Korea. Thirdly, we can find out another reason from womens trend and on-line pattern how to use Internet. Generally, women used to get connected on the limited number of web sites relatively and give concentrated access against a couple of sites with which they are familiar. In fact, women Internet user, who is described as customer showing great loyalty, does not hesitate to subscribe and give their personal information on web site if they believe the site is trust worthy. Even women show their positive attitude to fill out blank elaborately about asking detailed personal question and be glad to answer and comment for long question, shop as well. However, most of experts on this market make a statement about their opinions competition on women s Internet market hadnt begun yet. The whole world is expediting the specialized service for women. In spite of many difficult problems, there is no objection the huge growth of the market is expected. Long time before, analysts on this market forecasts only a couple of Internet companies are able to survive under circumstances like uncertain profit model and excessive competitions in the near future. No web site can avoid this situation, and nobody can tell who is going to succeed through under intensive competitions. These days Internet companies are doing many attempts like not even developing contents and solutions but also design perspective in order to make a profit. The existing womens portal sites that are main research area in this paper could be defined as ?the restricted web site? Most of legacy site are filled with jam-packed text, making site less attractive and have very tedious layout structure. To make matter worse, those sites provide the distributed navigation form without consideration for site users, which means they look over visual aspects and devote their strength only to provide information. The design for building a specific visualized image is strongly needed to win out over thousands of other rival Internet companies. The design has already become one of marketing tool and strategy in the advanced nations. It is quite critical issue how to take a strategic advantage against competitors through design. Since the main purpose on womens portal site is to sell traffic, womens portal web site has to give specialized image compared to other competitor web sites. With respect to the characteristic of the web, it is considered as a bi-directional communication media. Hence, it is necessary to have the design strategy to bring out much more reaction from site users and make positive communication happen. This research paper provides design strategy to accelerate womens portal site based on tactics and plan by means of recognizing problems through case study against current web site. In terms of applying multimedia as the advantage of web and interactive technology progressively, web site tries to have an interest from web users and communicate information effectively. For the reason web site targets women, it focuses on presenting visual identity causing the unity of particular colors and visual image in order to give an attraction to women sensitivity. It eventually gives the reasonable strategy to help customer feel confidence on web site. However, the web differentiated with legacy media can have an experience of continuous changes in the future as the following reasons. Society is getting affected in the advent of new media. Further more, the content, format and communication scheme of information keep changing. Consequently the provided strategy cant become a final solution as the fixed design strategy. As a result, its necessary to research and develop the specialized web technology and strategy after this research. On the continuous line of variation and development, womens portal web site, which has adapted design factor in the users point of view effectively, makes it possible to accelerate the specialized womens portal site.
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