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사용자 경험 서비스를 위한 웹사이트 설계 방안 연구 : 쇼핑몰 사이트를 중심으로

Title
사용자 경험 서비스를 위한 웹사이트 설계 방안 연구 : 쇼핑몰 사이트를 중심으로
Authors
정유정
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 디자인학부시각정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
경험 은 우리가 살면서 겪는 모든 이벤트의 토대이며, 인간의 모든 생각이나 행동들을 포함한다. 경험론의 학자인 존 듀이가 주장한 것처럼, 인간은 과거의 경험을 수집 정리하고 이것을 기반으로 새로운 경험을 구성하고 획득한다. 인간의 현재의 행동이나 인식은 과거의 경험에 의해서 영향을 받는 것이다. 따라서 인간의 경험에 대한 이해는 사용자의 몰입을 유도하고 만족을 주는 사용자 중심의 디자인과 밀접한 관련이 있으며, 인간의 경험을 디자인한다는 것, 즉 경험 디자인 은 사용자의 감성과 특성을 배려하여 새로운 경험을 창출하도록 하는 것 이다. 정보산업사회가 발달하면서 이러한 경험 디자인 은 경험 마케팅 과 함께 기업의 경쟁우위의 수단으로서도 중요하게 생각되고 있다. 더구나 기업들의 기술이 평준화되면서 다른 기업과의 경쟁에서 우위를 선점할 수 있는 길은 사용자를 만족시켜주는 것이고, 사용자를 만족시킬 수 있는 길은 사용자에게 총체적인 경험을 제공해줌으로써 가능한 일이다. 이러한 배경 속에서 본 연구에서는 철학적 입장에서의 경험을 살펴보고, 웹 사이트에서의 경험요소에 대한 이론적 배경을 토대로 하여 온라인에서의 사용자 특성과 만족 요소, 그리고 사이트 재 방문을 유도하는 방법론을 사용자의 경험 에서 찾고자 하였다. 웹에서의 사용자 경험 만족요소를 합목적성 구성, 유용성 요소, 사용 편의성 요소, 감성 요소, 감동 요소, 유희성 요소, 브랜드 요소, 개인화 요소 , 참여요소, 가격 요소 의 10가지와 이를 위한 디자인 요소를 네비게이션 요소, 인터랙션 요소, 시각 요소, 컨텐트 요소, 멀티미디어 요소, 기술 요소 6가지로 나누어 조사하고, 사례연구를 통하여 보다 더 구체적이고 실증적으로 접근하고자 하였다. 또한 이를 토대로 향후 제작되어질 사이트의 설계가 사용자 경험 창출의 측면에서 최적의 환경을 제공할 수 있도록 각 사이트 유형별로 참고해야할 경험 요소를 분석하였다. 하지만, 웹 사이트에서의 사용자 경험 요소가 고정적인 것은 아니다. 이는 앞으로 웹이라는 미디어가 새로운 미디어로 거듭날 때마다 변화할 것이다. 따라서 본 연구 이후에 앞으로의 새로운 미디어 문화에 의해 변화될 웹 사이트 디자인 경험 요소에 대한 예측이 요구된다. ; Experience is the basis of our life. It consists of all ideas and behaviors of a person. As the empiricist John Dewey said, he or she collects and arranges the previous experience then composes and acquires new experience in the basis of previous one. The present behaviors and cognition of one are affected by previous experiences. Thus, understanding of human experience is closely related with the user-oriented design that would make the users immerse into and be satisfied with the website. The experience design which designs human experience is to create the environment that helps the users to have new experience with the consideration of the sensitivity and characteristics of them . As information-oriented society develops, the experience design is getting important method of strengthening the competitiveness in business as well as experience marketing . The only way to get the superiority in the competition with other companies is to satisfy the users because the average levels of technology among the companies are becoming equalized nowadays. To satisfy the users, one must provide the whole experience. Experience was reviewed in the aspect of philosophy, and the characteristics of online-users, factors of satisfaction, and the methodology to make users visit the site again were evaluated from the experiences of the users in this study. The theories on the factors of experience at website were referred. The satisfactory factors of users at web were analyzed into 10 categories: the fitness of the composition for the purpose, usefulness, convenience, sensitivity, emotion, amusement, brand, individualization, participation, cost. The factors of design were analyzed into 6 categories: navigation, interaction, vision, content, multimedia, technology. These factors were also analyzed in case studies in detail. The factors of experience were analyzed according to the types of website to provide the optimal environment in the aspect of the creation of experience for users of the website which will be designed according to this study. However, the factors of experience for users of website are not fixed. Those factors would be ever-changing ones while the web changes itself as a new media. Studies on the factors of experience in the future website which will be changed according to new media culture are also expected.
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