View : 35 Download: 0

중학교 과학 2의 <식물의 구조와 기능> 단원에 대한 성취 기준 및 평가 기준 개발

Title
중학교 과학 2의 <식물의 구조와 기능> 단원에 대한 성취 기준 및 평가 기준 개발
Authors
김미경
Issue Date
2003
Department/Major
교육대학원 화학교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
학교 교육 현장에서 교수-학습 활동이 효율적으로 일어나기 위해서는 학습자의 학습 활동을 점검하고 교육 목표 달성도를 판정할 수 있는 객관적이고 타당한 기준에 근거한 평가 활동이 이루어져야 한다. 제7차 교육과정에서는 다양한 평가 활동이 강조되고 있으며, 이에 따라 교육부는 평가의 한 형태로 수행 평가를 실시하도록 적극 권장하고 있다. 수행 평가가 학교 현장에서 제대로 시행되기 위해서는 국가 교육과정에 근거한 학교 수준의 구체적이고 상세한 성취 기준 및 평가 기준이 마련되어야 한다. 이 연구에서는 중학교 과학 2의 「식물의 구조와 기능」단원을 연구 영역으로 선정하여 학교 수준의 객관적이고 타당한 성취 기준 및 평가 기준을 개발하였다. 이 연구의 목적은 학교 수준의 객관적이고 타당한 성취 기준 및 평가 기준이 설정되어 있을 때, 그 기준을 토대로 다양한 수행 평가 도구를 수월하게 만들 수 있음을 보여주는 것이다. 성취 기준과 평가 기준을 개발하기에 앞서 선정된 단원에 대한 제7차 중학교 과학과 교육과정에 제시된 내용과 개정된 6종 과학 2 교과서 분석을 바탕으로 총 25개의 필수 학습 요소를 추출하였다. 추출한 필수 학습 요소를 기초로 하여 학생들이 도달해야 할 학교 수준의 구체화된 성취 기준을 세 영역으로 나누어 지식(K) 영역에서 23개, 탐구(P) 영역에서 17개 그리고 태도(A) 영역에서 1개를 개발하였다. 이에 근거하여 학생들의 성취 수준을 판단할 수 있는 학교 수준의 상세한 평가 기준을 지식(EK) 영역에서 21개, 탐구(EP) 영역에서 15개 그리고 태도(EA) 영역에서 1개, 총 37개를 상/중/하 세 개 수준으로 개발하였다. 끝으로 성취 기준과 평가 기준을 토대로 학생 개개인의 실질적인 성취 정도를 알아낼 수 있는 다양한 수행 평가 도구를 개발할 수 있었다. 결론적으로 이 연구는 학교 수준의 객관적이고 타당한 준거만 설정되어 있다면 학교 현장에서 실질적으로 사용할 수 있는 타당성 있는 수행 평가 도구를 다양하게 개발할 수 있음을 알 수 있었다. 따라서 앞으로도 이 준거들은 많은 평가 도구를 계속적으로 개발하는데 사용될 수 있을 것으로 기대된다. ; In this study, achievement standards and assessment standards have been developed to make performance assessment instruments. It deals with the unit of Organization and Function of Plants in Middle School Science 2 from the 7th national curriculum. The results of this study are as follows : 1. In the first place, the characteristics of the 7th national science curriculum, and the contents of the six kinds of science textbooks of middle school 2nd grade were carefully analyzed. Then the 25-requisite-learning elements in the units of The properties of substances were extracted from them. 2. The 41 achievement standards that the students should fulfil were developed. The fore-mentioned achievement standards are divided into three categories; knowledge, procedure and attitude. These can be used as the actual guidelines of teaching and learning in a classroom. 3. The 37 assessment standards were developed to decide the level of students achievement. Each standard has three levels; satisfactory, unsatisfactory and unacceptable. 4. Performance assessment instruments were made based on the above-mentioned achievement standards and assessment standards. Various types of instruments such as descriptive types, discussion reports and portfolios were used. The so-developed instruments are 3 descriptive types, 1 concept map type, 1 statement type, 1 portfolio. The conclusion of this study is as follows. Based on the so-developed achievement standards and assessment standards, science teachers can easily make various performance assessment instruments that contribute to the effective teaching-learning and assessment activities.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 화학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE