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일제시기 여학생 의식의 변화

Title
일제시기 여학생 의식의 변화
Authors
전언후
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 일제시기 일제의 교육정책과 여자고등보통학교의 교육이념과 내용을 바탕으로 당시 여학생들의 의식 전반에 관하여 고찰해보았다. 일제시기 여학교를 선교사계 사립여학교, 일반사립여학교, 관·공립여학교로 나누어 이들 학교의 교육이념과 교과내용 등을 일제의 교육정책과 관련하여 살펴보아 각 학교의 교육이 여학생들의 의식에 어떠한 영향을 주었는가를 살펴봄으로써 일제시기 여자고등보통학교 여학생의 의식의 공통점과 각 학교별 차이점을 밝히고자 하였다. 여성교육이 시작된 것은 선교사들에 의해 사립여학교들이 설립되면서부터였다. 최초의 여학교인 이화학당이 1886년에 설립된 것을 계기로 1910년까지 많은 사립여학교들이 설립되었으나, 여성교육이 공식적으로 제도화 된 것은 1908년 관립 한성고등여학교가 설립되면서부터였다. 일제는 1905년 을사조약 이후 조선의 침략을 본격화하면서 교육정책에도 간여하기 시작하여 제1차조선교육령(1911)과 제2차조선교육령(1922)을 공포함으로써 학교교육을 제한고 조선인의 우민화, 동화교육을 실시하였다. 또한 사립학교령(1908)과 사립학교규칙(1911), 개정사립학교규칙(1915)등을 공포하여 사립학교를 탄압하였다. 일제시기 여학교는 설립주체에 따라 선교사계 사립학교와 일반사립학교, 관·공립학교로 나뉘어볼 수 있다. 선교사계 사립여학교와 일반사립여학교의 경우 독립정신과 민족정신의 고취 등을 교육이념으로 하였으나 조선교육령의 공포 이후 많은 탄압을 받았다. 조선교육령의 발포이후 각 학교의 수업연한, 교과목, 수업시수 등이 일제에 의해 정해져 여학교의 경우 실과수업위주의 교육이 행해졌다. 선교사계 학교의 경우 성경, 영어, 교육학 등을 가르쳐 조선교육령을 완전히 따르지는 않았으나 일반사립여학교의 경우 학교별로 차이가 있었으나 대표적 학교였던 숙명과 진명여학교의 경우 1910년 이후 일본인이 경영하게 되어 일제의 교육정책을 대부분 수용하였다. 일제의 교육의도를 가장 잘 반영한 것은 물론 관·공립학교였는데 일본어교육과 실과교육, 현모양처 교육을 실시하였다. 일제시기 여학생들은 일제시기라는 시대적 특수성과 서구문물의 도입, 근대적 학교교육 등으로 의식에 많은 변화가 있었다. 여학생들은 의식을 형성하는데 있어 학교교육의 영향이 컸으므로 어떠한 학교 교육을 받았는가에 따라 그들의 의식은 차이를 보이기도 하였다. 여학생들은 학교교육을 매우 긍정적으로 생각하였으며 점차 자신들이 받는 학교교육에 대해 이를 비판하거나 학교에 자신들의 의견을 제시하는 등 좀 더 적극적인 모습을 보이기도 하였다. 여학생들이 학교에 대해 요구한 것으로는 技藝科나 實科에 대해 일반과의 敎育時數를 늘리자 실생활과 유리된 교육을 하지말자 등이 있었다. 특히 선교계 여학교의 경우 학교교육과 종교교육을 구분할 것을 요구하기도 하였다. 여학생들이 신교육으로 인해 가장 많이 변화한 의식은 직업에 대한 의식이었는데, 교육 받은 신여성들에 의해 직업 의 필요성이 제기되면서 여학생들의 직업에 대한 의식은 점차 확산되었다. 각 여학교 졸업생의 진로상황을 통해 그들의 직업에 대한 의식을 살펴보면 선교사계 여학교의 경우 상급학교로의 진학이 가장 많았으며 일반사립여학교 여학생들은 가정을 택하거나 교사가 되는 이가 많았다. 관·공립여학교의 경우 교사가 되거나 사범학교로 가는 경우가 가장 많았다. 관·공립학교나 숙명, 진명과 같은 일반사립학교여학생의 경우 선교계 사립여학교에 비해 현모양처교육을 더 많이 받았는데, 이는 이들의 직업의식에도 영향을 미쳐 여성의 직업에 대해 부정적으로 생각하는 경향이 있었다. 여학생들의 연애와 결혼에 대한 의식은 서구사상의 영향으로 신연애·결혼관이 등장하였고, 이는 여학생들의 의식에도 상당한 영향을 주었다. 선교사계 여학생들은 서구사상의 영향을 더 많이 받아 자유연애에 대해 긍정적인 생각을 하는 이들이 많았으며 이에 비해 관·공립여학교나 일반사립여학교의 학생들은 자유연애보다는 전통적인 결혼방식이 일반적이었다. 또한 자유연애와 중매를 절충한 방식을 택하는 이들도 있었다. 일제시기 여학생들은 신교육으로 인해 그들의 의식은 많은 변화가 있었으며 각 학교별로 좀 더 진보적이거나 좀 더 보수적인 차이를 드러내기도 하였다. ; This treatise is to study overall consciousness of girls students during Japanese imperialists rule based on Japanese Imperialists educational policy and educational philosophy of girls high ordinary schools. During Japanese Imperialists era girls schools were divided into missionary line private language schools, general privagte girls schools, government and public girls schools. By studying these schools in connection with their respective educational philosophy and content of curriculum in light of Japanese Imperialists educatio- nal policy this write attempted to find out commonness and difference in the consciousness of girls depending on school during Japanese Imperialists Rule era. Education for women started with establishment of private girls schools by missionaries. Ehwa School which was the first girls school in Korea was established in 1886 and thereafter until 1910 many private girls schools were established. But it was in 1908 that education for women became official when government school Han Sung High Girls School was established. Japanese Imperialists began to interfere with educational policy of Korea as they start their full-fledged aggression against it after sign- ing Protectorate Treaty in 1905. They declared the 1st Edict on Education in Chosun(1911) and the 2nd Edict on Education in Chosun(1922) and restricted education at schools and enforced obscurantists policy and education for assimilation. Additionally through Edict for Private Schools(1908) and Regulation for Private Schools(1911) and Revised Regulation on Private Schools(1915) etc. they suppressed private schools. During the era girls schools were divided into missionary line private girls schools, general private schools, government and public schools on the basis of main entity for their establishment. In case of missionary line privagte girls schools and general private girls schools educational philosophy was based on encouragement of spirit of independence and spirit of patriotism but since the ceclaration of Edict for Education in Chosun schools were subjected to severe oppression. Since the time of declaration of Edict for Education in Chosun length of study at school, course for study, length of class hours were prescribed by Japanese authority and in case of girls school education was focused on studying vocational subjects. During the era girl students went through lots of change in their consciousness while passing through the time of Japanese Imperialists Governmance, advent of Western civilization and education at modern schools etc. In formation of girl students consciousness influence of school education was tremendous for this reason this writer studied difference in the state of their consciousness depending on schools they studied. Girl students regarded their school education with positive attitude but also they showed critical attitude on school education and expressed what is in their mind regarding such education, sometime. Among demands from girl students we can find things like "Hours of study for technical, art and practical subjects should be extended." "Education separated from practical life should be avoided," etc. In particular in case of missionary line private girls schools students demanded separation of school education from religious one. Consciousness of girl students which underwent most serious change under the impact of new education was their attitude on occupation. Consciousness on need for occupation which was felt by new women who had education gradually spread to girl students in general. But emphasis upon women s need to become a good mother and housewife in the education under Japanese authority had its negative impact upon women s attitude on occupation. In connection with dating and marriage under the impact of Western culture new outlook on dating/marriage emerged and it also left a substantial impact upon consciousness of girl students. Girl students of missionary line private girls schools were subjected more to Western influence resulting more students to have positive attitude toward free dating and marriage. In contrast students on government and public schools and general private girls schools in general stuck to attitude of favoring traditional marriage than free dating and marriage. Some of them preferred eclectic way of blending free dating with match-making. Girl students during era of Japanese Imperialists Rule underwent serious change in their consciousness under the impact of new education and there was some difference in their consciousness depending on schools with some of them more progressive than others with conservative strain.
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