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초등학생의 댄스스포츠 참여와 비참여간의 감성지능 비교 연구

Title
초등학생의 댄스스포츠 참여와 비참여간의 감성지능 비교 연구
Authors
박선희
Issue Date
2003
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 초등학생의 댄스스포츠 참여와 비참여간의 감성지능을 비교 연구함으로써 댄스스포츠 참여여부와 감성지능과의 관계를 규명하는데 그 목적이 있다. 연구 대상은 초등학생 댄스스포츠 참여자 137명, 비참여자 137명 총 274명으로 참여여부와 학년, 참여여부와 성별에 따른 감성지능을 비교·분석하기 위하여 문용린(1997), 박세환(1998), 민장기(1999) 등의 설문지를 연구대상자들에 맞게 재구성하여 사전연구를 통해서 설문 내용의 적합성을 검토한 후 타당도, 신뢰도를 검증하여 수정, 완성하였다. 설문지는 자기평가기입법(self-administration method)으로 실시하였으며, 자료분석을 위해 이원분산분석(two-way ANOVA)을 실시하였다. 이상의 연구방법과 절차를 통하여 초등학생의 댄스스포츠 참여와와 비참여간의 감성지능을 비교 연구한 결과: 초등학생의 댄스스포츠 참여와 비참여간의 감성지능 비교 연구에서 참여자집단이 비참여자집단에 비해 감성지능이 더 높은 것으로 나타났다. 본 연구의 대상인 초등학생은 정서적·감성적으로 민감하게 발달하는 시기이므로 이 때에 올바른 감성 경험을 통해 긍정적인 감성지능을 얻을 수 있다는 것은 매우 중요한 일이다. 그러므로, 앞으로도 댄스스포츠 참여라는 경험을 통해 감성지능을 발달시키고, 댄스스포츠 경험을 통한 아동의 감성지능 계발에 대한 지속적인 연구가 진행되어야 할 것으로 사료된다. ; This study aims for the examination of relationship between participation in dance sports and sensitive ability by comparative study of sensitive ability of participation and non-participation in elementary school dance sports. Research targets are total 274 people, 137 elementary dance sports participants and 137 non-participants. Surveying questions are revised and completed for comparison and analysis of sensitive ability according to participation and grade and according to participation and sexuality by inspection of adequacy and confidentiality followed by reconstruction of Mun Yong-Rin(1997), Park Se-Hwan(1998), and Min Jang-Kee(1999), etc. s surveying papers fitting for research targets through preliminary study. Survey is executed by self-administration method and by two-way ANOVA for analysis of data. The result of comparative research of sensitive ability between participants and non-participants in elementary school dance sports through these methods and procedure is as following. As a result, higher sensitive ability is shown in participants group than is shown in non-paticipants group through comparative research of sensitive ability between participants and non-participants in elementary school dance sports. It is remarkably important to acquire sensitive ability positively through upright sensitive experience since elementary students, targets in this research are in the middle of time for developing sentiment and emotion sensitively. Therefore, it is considered that emotional ability should be developed through participation in dance sports and continuous research in development of juvenile sensitive ability through experience in dance sports should be proceeded.
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