View : 577 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author백효선-
dc.creator백효선-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:44Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:44Z-
dc.date.issued2001-
dc.identifier.otherOAK-000000003143-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/194354-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000003143-
dc.description.abstract라흐마니노프 (Sergey Vasil yevich Rakhmaninov 1873-1943)는 세기의 전환기에 러시아 음악을 대표하는 작곡가 중 한 사람이다. 급격한 시대의 변화와 새로운 음악어법의 등장 속에서 그의 음악은 그 시기 다른 작곡가들의 작품과 달리 전통적인 낭만주의적 양식을 기초로 하였다. 이러한 그의 음악적 특징으로 인해 그의 작품에는 낭만주의에 기초한 아름다운 선율, 풍부한 화성적 색채와 조성진행이 나타나고 있으며 이로 인해 그의 음악은 오늘날 대중적으로 연주되고 사랑 받는 레퍼토리로 자리 매김하고 있다. 본 논문의 연구대상인 "Не пой, красавиц" op.4 No.4, "Сонъ" op.8 No.5, "Весенн?я воды" op.14 No.11, "Эд□сь хорошо" op.21 No.7은 저자의 졸업연주 프로그램의 한 부분으로 라흐마니노프의 음악적 특성이 잘 표현되어진 작품들이다. 라흐마니노프는 그 자신이 피아노 연주가였으며, 많은 피아노 곡으로 잘 알려져 있는 작곡가이다. 하지만 그의 성악 작품 역시 피아노 곡 못지 않은 아름다움과 독특한 개성을 가지고 있다. 80여곡 이상의 그의 성악 작품과 합창곡은 그의 음악세계에서 중요한 역할을 차지하고 있으며 시와 노래와 피아노의 조화는 서정적이고 애수 어린 그 자신의 음악적 특징을 대변한다고 할 수 있다. 그의 노래에서 혁신적이고자 하는 어떤 시도는 없었지만, 전통적 스타일 내에서 작곡기법과 취향을 발전시키는 그의 스타일은 19세기나 20세기의 음악사에선 보기 드문 일로, 20세기에 있어서도 전통적 기법이 완전히 소멸되지 않았음을 시사하고 있다. 본 논문에서는 라흐마니노프의 음악적 특징이 잘 나타나있는 네 개의 가곡을 연구함으로써 그의 가곡에 대한 이해를 높이고, 나아가서 라흐마니노프 가곡의 올바른 해석과 연주에 도움이 되고자 한다. ; Sergay Vasil yevich Rakhmaninov, a Russian composer in the late nineteenth century, succeeded to romantic characteristics of the 19th century following Tchaikovsky. The Russian music at that time was divided into two fields; liberal in petersburg and conservative in Moscow. He worked as a pianist, a composer, and a conductor. Especially because he was a pianist himself, there are many famous masterpieces for piano. It makes the public feel familiar with his music for his pieces have romantic feature, lyrical and rich melody, and distinguished tone. These charactsristics are also found in his 83 songs and choral works. Four songs are analyzed in this thesis. They have been played in my graduation recital; [Ne poy, Krasavitsa], [Son], [Vesenniye vodi], [Zdes khorosho]. The first song, [Ne poy, Krasavitsa], is No.4 of Op.4, one of the well known songs. The lyric was from the poem by Pushkin, and the song is full of colors because of sorrowful melody, modulation, and various harmony. The second song, [Son], an adopted lyric from the poem of Pleshtshiev, and has a relatively fast tempo. A rhythmical melody is in harmony with an accompaniment that put together contrasted 2 to 3 rhythm. The third song, [Vesenniye vodi], is progressed for enharmonic- key, and has various harmonic progression. The last song, [Zdes khorosho]. is a short piece. The accompaniment become independent from the song. Therefore, his songs reflect harmony and romantic character and color.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ii I. 서론 = 1 II. S. V Rakhmaninov의 음악 = 3 1. S. V Rakhmaninov의 생애 = 3 2. S. V Rakhmaninov의 가곡 = 7 III. 작품 분석 = 13 1. "노래하지 마오, 아름다운 사람이여!" (Не пой, красавиц) Op.4, No.4 = 13 2. "꿈" (Сонъ) Op.8, No.5 = 23 3. "봄의 소생" (Весенн.я воды) Op.14, No.11 = 29 4. "여기가 얼마나 아름다운가!" (Эд□сь хорошо) Op.21, No.7 = 38 IV. 결론 = 45 참고문헌 = 47 ABSTRACT = 49-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3220938 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.titleS. V. Rakhmaninov의 가곡 'Не пой, красавиц, Сонъ, Весенн? я воды, Эд? сь хорощо'에 관한 소고-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 음악학과-
dc.date.awarded2001. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE