View : 521 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author최정화-
dc.creator최정화-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:43Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:43Z-
dc.date.issued2001-
dc.identifier.otherOAK-000000003145-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/194344-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000003145-
dc.description.abstract본 논문은 20세기 헝가리 태생의 작곡가이며 피아니스트인 벨라 바르톡(Be la Barto k:1881-1945)의 "Piano Sonata"에 관한 연구이다. 이 작품에 나타난 20세기 여러가지 기법과 음악적 특징을 분석함으로써 곡에 대한 올바른 이해와 연주상의 도움을 주는 것이 목적이다. 20세기초 음악에서 세 가지 주요경향은 민속적 음악의 양식화와, 신고전주의 그리고 쇤베르그와 베베른의 12음 음악들이다. 이중 민속음악은 바르톡과 코다이(Zolta n Koda ly)에의해서 체계적으로 연구되었고 양식화된 민속음악은 독일중심의 음악에서 벗어나 새로운 음악적 표현을 가능하게 하였다. 이 곡에서는 실제로 민요는 쓰이지 않았고 단순히 바르톡의 민속어법에 의해 작곡되었다. 형식에 있어서는 고전주의를 따르고 있으나 그 기법과 표현은 형식에 얽매이지 않고 자유롭고 대담했다. "Piano Sonata"는 바르톡의 음악어법 안에 20세기 여러 가지 기법들이 융합되어 있는 곡으로 피아노를 타악기처럼 다루어 작곡되었다. 전체적으로 이 소나타는 리듬적인 반복음형(Ostinato)에 기초를 두고 있으며 음군(Tone Cluster)이 중요한 역할을 하고 있다. 제 1악장은 소나타 알레그로형식의 요소를 보여주며 E Major의 Lydian Mode로 시작된다. 제 2악장은 3부 형식이며 빈번한 박자의 변화를 보여주고 있다. 제 3악장은 론도와 변주의 성격을 결합한 것으로서 B. Mixolydian 선법의 강한 민속적 주제가 연이어 되풀이되면서 변주되고 있다. 이 작품에서의 주제선율의 음역은 넓지 않으며 추진력있는 리듬과 타악기적인 작법의 피아노 소리를 들을 수 있다. ; The topic of this thesis is an analysis of Be la Barto k s "Piano Sonata". In my thesis I examin the piece and analyze in detail Barto k s musical innovation, his musical style, and the nationalism that is reflected in his music. "Piano Sonata" thus reflects various 20th-century elements as well as his own characteristics. In "Piano Sonata", Barto k broke from the German centered music and deived into Hungarian pesant music, ultimately creating his own unique musical style. Though Barto k s "Sonata" broke from traditional themes, its structure still reflects the classical Sonata form. In fact, the piece shows how Hungarian traditional musical elements exist inside the classical styles. The first movement uses the Sonata form and features a short development section followed by a completed recapitulation. The second movement consist of a ternary form that shows frequent changes in rhythm. The 3rd movement combines a Rondo with a Variation in a B. Mixolydian them that has a strong folk caracter that constantly changes while it repeats. This piece treats the piano as a percussion instrument, since it is devoid of lyricism or melody. In this music, Ostinato and Tone Cluster play important roles and the tonality relationship is independent from the major-minor system. Instead, the piece is centered around a Tonal Center. Changes in rhythm create a very unique structure, especially in its use of church mode and bitonality. In addition a peadal point and contrapuntal styles can also be found. Barto k s "Sonata" does not use folk melodies as is, but instead utilizes elements that arise from basic folk styles and modes. In conclusion, Barto k s "Sonata" combined several different musical tendencies of his era, including polytonality, atonality, expressionism, neo-classicism, nationalism, and globalism, as a symbol of his progression in creating his own unique style.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = iv I. 서론 = 1 II. 바르톡 음악의 특징 = 2 A. 민속음악 = 2 B. 음악적 특징 = 5 III. "Piano Sonata"(1926) 분석 = 9 IV. 결론 = 25 참고문헌 = 27 Abstract = 29-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3103163 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.titleBela Bartok의 piano sonata에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 음악학과-
dc.date.awarded2001. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE