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플라톤의 우주적 무용의 개념에 관한 연구

Title
플라톤의 우주적 무용의 개념에 관한 연구
Authors
이진이
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 무용과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
This Study about the concept of Plato s Cosmic Dance , Which was held in ancient Greek times is researched in the aspects of cosmology and art theory of Plato. According to The Law written by Plato, Plato not only set a high value on Dance but also insisted that Dance in those days be held as the education for the whole man and had a very important position culturally. Because Greek philosophy of those days had a strong dualistic inclination, the fact that Dance called a physical art was actively encouraged by Plato should be mentioned. At least Cosmic Dance enables one thing about this to be explained. Plato used the abstract noun Choreia or Chorus which means the activity of the performer, and he divided this Chorus group into three groups, which adore Muse, Apollo, and Dionysus. Here Chorus group adoring Apollo seems to be the group imitating the universe. The concept of Plato s Cosmic Dance was built up by adding philosophical value with his cosmology as well as accepting mythical tradition that a heavenly movement is gods Chorus. His cosmology was systematized and harmonized with the mythical world view and the natural science. According to Plato s Cosmic Dance , a heavenly bodies are the closest shape to the original form in the universe and has the most perfect movement, and because stars are gods, the imitation of the heavenly bodies are the imitation If order, harmony, and divinity. In Plato s The Law, this sort of imitation is described as for society as well as private spirit, therefore, the one who does not participate in Dance imitating a heavenly body is like the one who is not educated and is immoral because he can not imitate gods. Cosmic Dance has the same position with Pythagoreans The Celestial Music by Plato Music includes a heavenly numerical principle, while Dance imitates a heavenly visual movement by moving a human being considered as microcosm. Therefore, Dance does not imitate a heavenly principle partially like Music, but imitate inner and external principles comprehensively. Cosmic Dance is on imitation act, but it is different from the imitation of Drawing and Sculpture in art theory of Plato. Even though both are the same in the point of that they are the imitations two steps far away from the original shape, there are differences between them in the aspects of perfection and divinity. In addition, Dance is except from the blame that Plato gave imitation arts because Cosmic Dance is not appreciation but participation, that is, Dance is not for showing as if it is real, but adopting heavenly order into human being s body and society by participating in. Plato considered Cosmic Dance as harmony between human beings spirit and their society, so he was willing to accept it as their desirable culture. In other words, he was willing to connect the harmony of Chorus with their lives and society. After all, the idea about Plato s Cosmic Dance has a triangular form of Cosmos, Chorus, and Culture, which are very close relationships one another. This study, first of all, explains the reason why Plato mentioned the then Dance in the aspect of culture from his philosophy, second, is very important because a sort of Dance in ancient Greece is considered being integrated with the mast representative then ideology. Last, discussion about Plato s Cosmic Dance is meaningful to Dance history and Dance philosophy when we consider his authority and influence. ; 본 연구는 고대 그리스시대에 행해졌던 ‘우주적 무용(Cosmic Dance) 을 플라톤의 우주론과 예술론에 입각하여 살펴봄으로써, 플라톤의 ’우주적 무용‘에 대한 개념에 관한 연구를 목적으로 하고 있다. 플라톤은 그의『법률』에서 무용을 매우 높이 평가하고 있다. 그는 당시 무용이 전인교육으로서 행해진 것이며, 문화적으로도 매우 중요한 위치에 있음을 주장하고 있다. 그런데 당시 그리스의 철학은 이원론적 성향이 강했기 때문에 신체의 예술인 무용이 플라톤에 의해서 적극적으로 장려되었다는 것은 분명히 설명되어져야 하는 부분이다. ‘우주적 무용’은 적어도 이에 대한 한 가지 설명을 가능하게 하는 것이다. 플라톤은 무용에 대한 단어로 추상명사인 ‘코레이아(Choreia) 나 공연자와 그 활동을 의미하는 ’코러스(Chorus) 를 사용하였다. 코러스는 보통 합창무용으로 번역되는 것인데, 플라톤은 이 합창무용 그룹을 각각 뮤즈, 아폴로, 디오니소스를 숭배하는 세 가지 그룹으로 나누었다. 여기서 우주에 대한 모방을 했던 그룹은 아폴로를 숭배하는 합창무용 그룹이었던 것으로 보인다. 플라톤의 ‘우주적 무용’에 대한 개념은 천체의 움직임을 신들의 합창무용으로 이해하는 신화적 전통을 받아들이고, 자신의 우주론으로 철학적 가치를 부여하여 형성된 것이다. 그리고 그의 우주론은 당시의 신화적 세계관과 자연과학의 새로운 이론들을 융합하여 체계화한 것이다. 플라톤의 우주론에 의하면 천체는 생성계에서 가장 원형에 가까운 형상을 하고 있으며, 가장 완전한 운동을 한다. 그리고 별들은 곧 신들이기 때문에 천체에 대한 모방을 질서와 조화에 대한 모방이며, 신성(神性)에 대한 모방이다. 플라톤의『법률』속에서 이러한 모방은 개인의 영혼을 위한 것일 뿐만 아니라, 사회를 위한 것으로 나타난다. 플라톤은 춤을 출 줄 모르는 자를 ‘아코루투스’라고 불렀고, 이러한 자는 교육을 받지 않은 것과 같다고 하였다. 플라톤은 그가 춤을 추지 않음으로써 신을 모방할 수 없기 때문에 정상적으로 사회에 합류될 수 없고, 책임감 있는 어름으로 여겨질 수도 없으며, 불가피하게 비도덕적인 사람이 된다고 까지 말하고 있다. ‘우주적 무용’은 플라톤에 의해 피타고라스의 ‘천구의 음악’과도 같은 지위를 갖게 된다. 음악은 천체의 수적 원리를 포함하고 있는 것이고, 무용은 소우주와도 같은 인간을 움직여서 천체의 시각적 움직임을 모방하고 있는 것이다. 따라서 무용은 음악과 같이 천체의 일부 원리만을 모방하는 것이 아니라, 내적인 것과 외적인 것 모두에 대한 포괄적인 모방행위라고 볼 수 있다. ‘우주적 무용’은 천체 움직임에 대한 모방 행위이다. 그러나 ‘우주적 무용’은 플라톤의 예술론에서 회화나 조각에서의 모방과는 다르다. 양쪽 모두 원형으로부터 두 단계 떨어져 있는 모방이라는 것은 동일하지만 모방 대상의 완전성과 신성함의 측면에서 차이가 있다. 뿐만 아니라 ‘우주적 무용’이 감상이 아닌 참여의 형태라는 점에서 플라톤이 모방 예술에 대해 가했던 비난은 무용에 적용되지 않는다. 왜냐하면 무용은 실재처럼 보이기 위한 것이 아니라 참여를 통해 천상의 질서를 인간의 심신과 사회에 받아들이기 위한 것이기 때문이다. 플라톤은 ‘우주적 무용’을 시민들의 영혼과 그들의 사회 속의 조화를 위한 것으로 여겨 무엇보다도 바람직한 그들의 문화로 받아들이고자 하였다. 즉 합창무용에서의 조화를 그들의 삶과 사회에 연결시키고자 했던 것이다. 결국 플라톤의 ‘우주적 무용’ 에 대한 사상은 코스모스, 합창무용, 그리고 문화간의 긴밀한 유대를 가지는 삼각구도를 형성시키고 있다.
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