View : 1619 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author민혜영-
dc.creator민혜영-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:41Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:41Z-
dc.date.issued1998-
dc.identifier.otherOAK-000000000420-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/194320-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000000420-
dc.description.abstractThe purpose of this study is to find out the interrelationships among the important variables that affect the social development of young children and to provide implication for educational program for social development of young children. To meet the above purpose, two questions were set up as follows : I. What kind of relationship can we find between the ratings of children s social development and environmental, individual inner variables of young children? II. What kind of relationship can we find between the ratings of children s social skill and environmental, individual inner variables of young children? The subjects for this study consisted of one hundred and ten children, their mothers and teachers. The instruments used were FACES III with family interaction scale, teacher-children interaction scale, the questionnaires including Iowa Social Competency Scale, Parent Temperament Questionnaire, Social Attribute Checklist, and the tests including empathy, referential communication, altruistic behavior and peer ratings. The research was made of protest and eight-week posttest. The SAS software was used to analyzed data and statistics such as t-test, F-test, and multiple regression analysis. The main results were as follows : First, there were significant differences in parental rating, teacher rating, peer rating and social skill rating for children s social development according to children s environmental variables, namely the types of family interaction and teacher-child interaction, and thoes children s individual inner variables, namely the affective temperament and social cognition. Significantly higher points appeared from the balanced family type, the more positive teacher-children interaction group, in all the relevant areas measuring children s social developmental status. Second, parental ratings for children s social development were significantly affected by children s adaptation, physiological regulation, reactivity and referential communication. We can conclude that parents are sensitive both to affective temperament whose subvariables are adaptation, physiological regulation and reactivity, and to social cognition whose subvariables is referential communication. Third, teacher ratings for children s social development were significantly affected by teacher-children interaction, adaptation, reactivity. Teachers were sensitive to positive teacher-children interaction and to children s affective temperament such as adaptation and reactivity. Fourth, peer ratings for children s social development were significantly affected by teacher-children interaction, activity, physiological regulation, affection, empathy. We see that peers are sensitive to positive teacher-children interaction, to affective temperament such as adaptation and physiological regulation, reactivity, and to social cognition such as empathy and altruism. Fifth, social skill ratings for children s social development were significantly affected by social cognition variables such as empathy, referential communication, altruism. Social skill ratings were higher among the children whose abilities for empathy, referential communication and altruism were developed than the others. ; 본 연구의 목적은 유아의 사회성 발달에 영향을 미치는 변인들의 구체적인 영향력을 검증하는데 있다. 이를 위해 유아의 환경 변인과 개인 내적 변인들을 독립변수로 하여 영향요인을 측정했고, 유아의 사회성 발달에 미치는 중요한 여러 변인들의 설명력을 통하여 유아의 사회성 발달을 도모하는 프로그램 개발에 함의를 제공하고자 한다. 이와 같은 연구목적을 위하여 다음과 같은 연구문제가 설정되었다. Ⅰ. 유아의 환경 변인과 개인의 내적 변인들은 유아의 사회성 발달에 대한 부 모, 교사, 또래평정과 어떠한 관계가 있는가? Ⅱ. 유아의 환경 변인과 개인의 내적 변인들은 유아의 사회성 발달에 대한 사회적 기술평정과 어떠한 관계가 있는가? 본 연구의 대상은 서울시에 소재한 2개 유치원 만 4세반 5개 학급의 유아 110명과 유아의 어머니, 교사였다. 연구는 예비조사와 8주간의 본 조사로 진행되었다. 가족 상호작용, 유아의 정서적 기질에 관한 질문지, 자녀의 사회성 발달에 대한 부모평정 질문지를 기관을 통해 각 가정에 배부하고 회수하였으며, 유아의 사회성 발달에 대한 교사평정 질문지는 각 반의 교사들이 작성하였다. 그리고 유아를 대상으로 실시하는 개인면접은 사회적 기술검사, 사회적 인지검사 3가지, 또래평정이었다. 수집된 자료는 유아의 사회성 평정에 대한 변인들의 차이검증을 위해 일원분산분석, t검증과 사후검증을, 유아의 사회성 발달평정에 미치는 독립변인들의 영향력을 분석하기 위해 중다회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 유아의 환경 변인들, 즉 가족 상호작용 유형과 교사-유아간 상호작용에 따라, 그리고 유아 개인의 사회성 변인들, 즉 정서적 기질과 사회적인지에 따라 유아의 사회성 발달에 대한 부모, 교사, 또래평정 및 사회적 기술평정에는 차이가 있었다. 가족 상호작용 유형에서는 가장 긍정적인 유형인 균형을 이루는 가족이, 교사-유아 상호작용에서는 긍정적 상호작용을 보이는 집단이, 그리고 정서적 기질과 사회적인지가 높을 수록 유아의 사회성 발달에 대한 모든 평정에서 유의하게 높은 점수를 받았다. 둘째, 유아의 사회성 발달에 대한 부모평정에 유의한 영향을 미치는 변인들은 적응성(β=0.376), 생리적 규칙성(β=0.202), 반응성(β=0.254), 참조적 의사소통(β=0.194)이었다. 이는 정서적 기질의 하위변인인 적응성, 생리적 규칙성, 반응성과 사회적 인지의 하위변인인 참조적 의사소통 능력이 높을 수록 사회성 발달에 대한 높은 부모평정을 받았다는 것을 의미한다. 셋째, 유아의 사회성 발달에 대한 교사평정에 유의한 영향을 미치는 변인들은 교사-유아 상호작용(β=0.221), 적응성(β=0.180), 반응성(β=0.173)이었다. 이는 교사-유아간 상호작용이 긍정적이고, 유아의 정서적 기질 중 적응성과 반응성이 높을 수록 유아의 사회성 발달에 대한 높은 교사평정을 받았다는 것을 의미한다. 넷째, 유아의 사회성 발달에 대한 또래평정에 유의한 영향을 미치는 변인들은 교사-유아 상호작용(β=0.190), 활동성(β=0.185), 생리적 규칙성(β=0.178), 정서성(β=0.184), 감정이입(β=0.379)이었다. 이는 교사-유아의 상호작용이 긍정적이고, 유아의 정서적 기질 중 적응성, 생리적 규칙성, 그리고 활동성이 높고, 사회적 인지의 감정이입이 높을 수록 유아의 사회성 발달에 대한 높은 또래평정을 받았다는 것을 의미한다. 다섯째, 유아의 사회성 발달에 대한 사회적 기술평정에 유의한 영향력을 미치는 변인들은 사회적 인지의 하위변인들인 감정이입(β=0.245), 참조적 의사소통(β=0.234), 그리고 이타행동(β=0.264)이었다. 이는 감정이입, 참조적 의사소통, 이타행동이 높을수록 유아의 사회성 발달에 대한 높은 사회적 기술평정을 받았다는 것을 의미한다.-
dc.description.tableofcontents논문개요 ------------------------------------------------------------ ⅶ I. 서 론 ------------------------------------------------------------ 1 A. 연구의 목적 및 필요성 ------------------------------------------- 1 B. 연구 문제 ------------------------------------------------------- 7 II. 이론적 배경 ----------------------------------------------------- 8 A. 유아의 사회성 발달 개념 ----------------------------------------- 8 B. 유아의 사회성 발달에 영향을 미치는 변인들 ----------------------- 10 1. 유아의 사회성 발달에 영향을 미치는 환경변인 -------------------- 11 2. 유아의 개인 내적 변인 ------------------------------------------ 19 3. 유아의 사회성 발달 평가 ---------------------------------------- 25 III. 연구 방법 ------------------------------------------------------ 31 A. 연구 대상 ------------------------------------------------------- 31 B. 측정 도구 ------------------------------------------------------- 31 C. 연구 절차 ------------------------------------------------------- 44 D. 자료 분석 ------------------------------------------------------- 46 IV. 결과 및 해석 ---------------------------------------------------- 48 A. 주요 변인들의 기술 통계치 및 평정에 대한 차이검증 결과 ---------- 49 B. 유아의 사회성 발달평정에 미치는 독립변인들의 영향분석 ----------- 57 C. 유아의 사회성 발달을 예측하는 변인 분석 ------------------------- 66 V. 논의 및 결론 ----------------------------------------------------- 72 A. 논의 ------------------------------------------------------------ 72 B. 결론 및 제언 ---------------------------------------------------- 79 참고 문헌 ----------------------------------------------------------- 84 부록 ---------------------------------------------------------------- 96 ABSTRACT ------------------------------------------------------------128-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent5552050 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title유아의 사회성 발달에 영향을 미치는 환경변인과 개인 내적변인들에 관한 연구-
dc.typeDoctoral Thesis-
dc.identifier.thesisdegreeDoctor-
dc.identifier.major대학원 유아교육학과-
dc.date.awarded1998. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE