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The role of information sources in foreigners' decision to visit Korea

Title
The role of information sources in foreigners' decision to visit Korea
Authors
박수현
Issue Date
1999
Department/Major
국제대학원 국제학과
Publisher
이화여자대학교 국제대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 외국인들의 한국방문 결정에 있어서 한국관련 정보매체가 어떠한 역할을 하고 있는지를 살펴보는 데에 그 목적이 있다. 이를 위해 본 연구는 다음의 문제들을 다루고 있다. 첫째, 외국인들이 한국관련 정보매체에 접하는 정도, 둘째, 외국인들의 한국방문 결정에 대한 한국관련 정보매체의 영향력 정도 셋째, 한국관련 정보매체 내용의 정확도 넷째, 한국관련 정보매체 내용의 정확도가 외국인의 한국방문 만족도에 미치는 영향 이 주제들을 연구하기 위해, 1차로 인터뷰를 실시하였고, 2차로 설문지 조사를 실시하였다. 사전 인터뷰는, 이 인터뷰에서 얻은 내용을 바탕으로 설문지의 방향을 결정하는데 그 목적을 두고 있었다. 사전 인터뷰를 통해 얻은 결론은 다음과 같았다: 외국인들은 여러 정보매체 가운데, 구두(口頭)를 통해 얻은 정보가 그들의 한국방문 결정에 가장 큰 역할을 한다고 인식하고 있다. 이러한 결론을 바탕으로 설문지가 작성되었고, 무작위로 추출된 외국방문객 90명에게 설문지를 배부, 81개를 회수하였다. 설문지에서는 다음의 여덟가지 정보매체가 다루어졌다: ①텔레비전 ②신문 ③라디오 ④잡지 ⑤책 ⑥한국여행사가 발간한 책자 ⑦한국정부가 발간한 책자 ⑧구두에 의한 정보 이 설문지를 통해 얻은 전체적인 결론은 다음과 같다: 첫째, 응답자들은 한국관련 정보매체 가운데, 구두(口頭)를 통한 정보를 가장 많이 접하였다. 둘째, 구두를 통해 얻은 정보가 그들의 한국 방문 결정에 가장 큰 영향을 미쳤다. 셋째, 응답자들은 정보매체를 통해 입수한 한국관련 내용과 그들이 한국방문 후 알게 된 실제 한국의 모습 사이의 차이와 관련, 한국관련 정보매체 가운데, 구두를 통해 얻은 정보가 가장 작은 차이를 보이고 있다고 인식하였다. 넷째, 그들의 한국방문에 대한 만족도가 높을수록, 그들이 정보매체를 통해 입수한 한국관련 내용과 그들이 한국방문 후 알게 된 실제 한국의 모습 사이의 차이가 작게 나타났다. 본 연구의 결론이 암시하는 바는 다음의 두가지로 요약될 수 있다. 첫째, 한국방문 외국인들에게 한국에 대한 좋은 인상을 심어주는 것이 무엇보다도 중요하다는 점이다. 왜냐하면, 그들이 한국방문 후 본국으로 돌아가서 그들 주변의 사람들에게 전해줄 한국관련 내용은, 본 연구를 통해 외국인들의 한국방문 결정에 가장 큰 역할을 하는 것으로 밝혀진 구두를 통한 정보와 직접적인 관련이 있기 때문이다. 둘째, 잘못된 한국관련 정보는 최대한 억제되어야 한다는 점이다. 왜냐하면, 실제와 차이나는 이러한 잘못된 한국관련 정보는 외국인들의 한국방문 만족도를 저하시키고, 이 경우, 그들이 한국방문 후 본국으로 돌아가서 그들 주변의 사람들에게 한국관련 내용을 부정적으로 전해줄 소지가 많으며, 이는 결국 아직 한국을 방문하지 않은 외국인들이 한국에 대해 지니고 있을 수 있는 잠재적인 관심을 감소시키는 결과를 가져올 수 있기 때문이다. ; This research is designed to estimate what foreigners think about information sources on Korea to which they gain access in making a decision to visit Korea. For this purpose, four issues are dealt with in this research: (i) the degree of foreigners’ accessibility to information sources on Korea (ii) the degree of the information sources’ influence on foreigners’ decision of visit Korea, (iii) the degree of information sources’ accuracy (iv) how the degree of information sources’ accuracy affects the degree of foreigners’ satisfaction with their visit to Korea. To study this, a preliminary in-depth interview and a survey were conducted. The purpose of a preliminary interview was, by analyzing the answers from interviewees, to set up the main direction of the survey. The interview outcome implied that foreigners thought of ‘word of mouth source on Korea’ as the most significant factor in their decision to visit Korea. So with this outcome as a basis, a questionnaire was made. Of 90 questionnaires distributed to randomly chosen foreign tourists visiting Korea, 81 usable questionnaires were retrieved. Information sources in this survey are as follows; ①TV ②newspaper ③radio ④magazine ⑤book ⑥brochure by Korea’s tourism company ⑦brochure by Korean government ⑧word of mouth source The overall survey outcome reveals four significant points. First, foreigners gain more access to word of mouth than any other information source on Korea while making a decision to visit Korea. Second, foreigners think that word of mouth is more influential information source on their decision to visit Korea than any other information source. Third, foreigners think that word of mouth shows the least gap between what they learn through information sources and what they actually experience during their visit to Korea. Fourth, when it comes to the relationship between accuracy of information sources on Korea and foreigners’ satisfaction with their visit to Korea, it is found that the less gap between what foreigners learn through information sources on Korea and what they actually experience during their visit to Korea is, the more they are satisfied with their visit to Korea. There are two implications found through all these survey outcomes. First, it is crucially important for Korea to give a good impression to foreign tourists visiting Korea. That is because, foreign tourists’ experience during their visit to Korea is directly related to content they will deliver to other foreigners after going back to their countries, and the content is word of mouth which, in this research, turns out to be the most accessible and the most influential information source on foreigners’ decision to visit Korea. Second, misleading advertisement through information sources on Korea should be prevented because the misleading advertisement reduces foreigners’ satisfaction with their visit to Korea and this could lead to negative comments conveyed to other foreigners. In such a case, this could eventually dampen other foreigners’ potential interest in visiting Korea.
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