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dc.contributor.author이지영-
dc.creator이지영-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:37Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:37Z-
dc.date.issued2002-
dc.identifier.otherOAK-000000004128-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/194288-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000004128-
dc.description.abstract1994년의 한국통신 KORNET이 국내최초1)로 인터넷 서비스를 실시한 이후 지금까지 급격한 성장이 계속되고 있다. 현재 인터넷은 상용화, 멀티화, 고속화2)라는 특징을 가지고 있으며 특히 인터넷을 이용한 사이버 쇼핑은 전 세계를 연결한 인터넷이라는 매체를 통해 형성된 사이버스페이스에 다양한 멀티미디어 기술을 사용하여 상품 및 서비스, 정보를 진열하고 판매하는 사이버마켓에서의 거래 활동이므로 활성화가 빠르고, 성장의 가능성이 무한한 분야로서 유통 구조뿐만 아니라 산업 전반에 걸쳐 일대 혁명을 가져오며 기업들은 자사의 홈페이지를 통해 기업홍보와 제품소개를 하고 있고 제품소개가 인터넷상에서 판매로 이루어질 경우 인터넷마케팅은 시너지효과를 창출할 수 있다. 성공적인 인터넷쇼핑 사이트를 기획하기 위해서 이런 인터넷특성을 이용한 새로운 관점에서의 기획이 필요하다. 이에 따라 본 논문에서는 브랜드로고와 제품동영상이미지가 인터넷쇼핑에서 구매욕구에 미치는 영향을 실험과 설문조사를 통해 실험하여 분석하고자 가설 H1 : 인터넷 쇼핑몰에서 브랜드 로고가 제시되었을 경우 브랜드 로고가 없을 때 보다 소비자의 구매욕구가 높다. 가설 H2 : 인터넷 쇼핑몰에서 제품의 동영상이미지가 제시되었을 경우 제품의 동영상이미지가 없을 때 보다 소비자의 구매욕구가 높다. 위와 같은 H1, H2의 가설을 설정하고 실험의 결과를 통하여 브랜드 로고와 제품 동영상 이미지를 쇼핑몰에서 소비자에게 제시한 결과 약 2.2배 가량의 소비욕구 증대의 효과를 보았다. 위 과정을 통하여 본 논문이 전 세계를 연결한 디지털 유통구조인 인터넷 쇼핑사이트의 디자인과 기획에서 소비자에 관한 이해에 바탕이 되고 인터넷 쇼핑의 특성을 보다 적극적으로 활용한 인터넷 쇼핑몰의 계발과 발전에 이바지하기를 바라며 본 연구가 이론적 지침으로 활용될 수 있기를 기대한다.; Since Korea Telecom Korea s first internet service was launched in 1994, the internet has been rapidly growing. The features of the internet in Korea are categorized as common use, multipurpose and high speed. Especially, cyber shopping is a transaction in the cyber market where products, services and information are displayed and sold using various kinds of multimedia skills formed on the internet that links the whole world as one. Therefore, it is a field of infinite potentials with its fast activation and growth, and it brings innovation to overall industry as well as the structure of circulation. Companies introduce and promote their products through their home pages, and marketing on the internet can create synergy effect if product introduction is led to sales. The characteristics of internet shopping include Internet as publicity medium , Internet as marketing tool , Internet as custom support and Internet as new circulation channel . On the internet, a software that searches various WWW information is called Browser, and it plays the role of providing user interface for WWW. Generally, explorer and netscape are the most representative browsers, and these are considered as the new subject of study in that they are new communication media that link several media such as text, image, audio and animating image and they are realized to hyper media. The information structure of the existing printing and broadcasting media have linear structure, and we have no choice but to watch them in the oder of arrangement. However, WWW is non-linear structure using hyper text, so users can choose and be provided information randomly. Also, they can freely search information, and WWW enables interactive, simultaneous and two-way communication, which is not possible in other media. Internet shopping lets consumers buy products in shopping malls on the virtual space of the internet, and it is the most active form of commercial fields on the internet. To plan successful internet shopping sites, plans with a new point of view using these characteristics of the internet are weucssary. Hereby, this study analyzes the influence of brand logos and animating image of products on the internet on desire of purchase through experiments and surveys. Through the process written as above, I hope this paper will contribute to the development and common use of internet shopping by becoming the basis of consumers understanding of internet shopping designs and plans.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = vi I. 서론 = 1 1. 연구목적 = 1 2. 연구범위 및 방법 = 4 II. 본론 = 6 1. 인터넷 쇼핑의 개요 = 5 1.1. 인터넷 쇼핑의 소비자네티즌 행동분석 = 5 1.2. 인터넷 쇼핑에서의 상품 표현 = 11 2. 브랜드로고가 인터넷쇼핑시 제품 구매욕구에 끼치는 영향 = 16 2.1. 브랜드와 브랜드로고의 정의 및 의미분석 = 16 2.2. 브랜드로고에 대한 이론적 고찰 = 17 2.3. 브랜드 로고가 인터넷 쇼핑시 제품 구매욕구에 끼치는 영향 = 22 3. 동영상이 구매욕구에 끼치는 영향 = 24 3.1. 동영상이 인터넷 쇼핑시 제품 구매욕구에 끼치는 영향 = 24 3.2. 동영상과 홈페이지의 흥미성 = 25 3.3. 동영상의 정보전달 = 25 4. 실험가설 및 실험방법 = 27 4.1. 실험 가설 = 27 4.1.1. 실험의 방향 = 27 4.1.2. 실험문제 및 가설의 설정 = 28 4.2. 실험방법 = 29 4.2.1. 주요 변인에 대한 개념적 정의 = 29 4.2.2. 조사의 설계 = 29 5. 실증적 실험의 결과 = 31 5.1. 설문실험 자료의 처리방법 = 31 5.2. 설문 인터넷 쇼핑 I의 분석 = 32 5.3. 설문 인터넷 쇼핑 II의 분석 = 40 III. 결론 = 47 1. 실험결과의 종합 및 시사점 = 47 2. 연구의 한계 = 50 참고문헌 = 51 ABSTRACT = 52 부록 [설문지] = 54-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1554945 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.title인터넷 쇼핑의 디자인 요소중 브랜드로고와 제품 동영상 이미지가 구매욕구에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 제품디자인전공-
dc.date.awarded2002. 2-
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디자인대학원 > 제품디자인전공 > Theses_Master
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