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뮤지컬의 무용기능에 관한 연구 : '웨스트사이트 스토리'를 중심으로

Title
뮤지컬의 무용기능에 관한 연구 : '웨스트사이트 스토리'를 중심으로
Authors
김경아
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 무용과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
19세기 말경에 새롭게 탄생한 음악극의 일종인 뮤지컬은 연극, 문학, 무용, 조명 등 여러 가지 예술적 요소나 분야를 총체한 대중적 성격을 띤 종합예술이다. 오늘날에 와서는 연극적 성향이 짙어지면서 차츰 지금의 뮤지컬 양식으로 정착하게 되었다. 그런데 우리나라에서의 뮤지컬 문화는 발전이 미비한 실정이다. 그것은 외국의 경우는 뮤지컬에 관한 연구가 어느 정도 이루어지고 있는 듯하나 아직 한국에서는 전문 서적, 논문 등 학술적 작업이 많이 이루어지지 않고 있으며, 비전공자나 뮤지컬 안무 경험이 없는 무용가들의 비전문적인 작업에 의하여 무대가 이루어지는 경우가 많아 극의 전개와는 무관하게 진행되는 경우가 많다. 무용은 독특한 표현 성을 지닌 표현적 신체 언어로써 극 전달에 있어 뮤지컬의 다른 어떤 요소보다 강력한 전달매체가 될 수 있으므로 뮤지컬에서 무용의 역할과 기능에 대한 인식은 매우 중요하다. 따라서 본 연구는 극예술 표현 수단으로써 무용의 기능을 구체적으로 연구하고 특히 무용이 어떻게 뮤지컬에 큰 영향을 주는지 그 중요성을 인지하고 안무의 완성도를 높이는데 연구의 필요성을 갖는다. 먼저, 뮤지컬에서 무용의 기능은 언어로써 의미를 표현하지 못하는 상징적인 것들을 시각화하여 유쾌한 형태로 나타내는 상징적 효과의 기능, 몸짓을 통하여 의사를 전달하는 언어적 역할의 기능을 지니고 있다. 또한 리사 조 사골라 (Lisa Jo Sagolla)가 주장한 4가지 극적 기능 - 플롯 전개, 인물 묘사, 분위기 조성, 극적 주제의 구체화를 통해 극적 상황을 관객들에게 빠르고 쉽게 이해시킬 수 있다는 것을 알 수 있다. 위와 같은 이론적 배경을 토대로 하여 뮤지컬 『웨스트사이드 스토리』를 통해 본 결과는 다음과 같다. 첫째, 무용 스타일과 무용수의 형태는 1막 8 Scene으로 2막에서는 3 Scene으로 나타났고 주로 발레와 재즈발레가 주축으로 되어있으므로 솔로와 군무의 형태로 표현되었다. 둘째, 무용의 극적 기능은 플롯 전개 4개, 인물묘사는 2개, 분위기 조성은 4개, 극의 주제의 구체화는 1개로, 4가지들이 적절히 전개되었다고 볼 수 있다. 무용은 줄거리를 전개하는데 큰 역할을 하였고, 음악과 조화를 이루어 극적 분위기를 조성하는 기능을 지니고 무용을 통한 극의 서술이라는 새로운 방향을 제시하였다. 이상에서 본 바와 같이 뮤지컬에서 무용의 기능과 역할이 무용의 독특한 표현 성을 살린 극적인 안무를 창조하는데 일익을 담당하며, 뮤지컬에서의 무용의 역할이 더욱 발전적으로 전문성을 지니고 연구가 지속적으로 이루어진다면, 총체예술로써의 뮤지컬의 대중적 접근은 용이하게 이루어질 것으로 기대한다.; The musical, a sort of music drama created newly in the late 19C, is defined as a popular composite art involving several artistic elements or fields such as play, literature, dancing and lighting. Nowaday, as its dramatical features have been highlighted gradually, it has been developed and settled down toward present mode. In fact, however, Korean musical culture has been hardly developed. In the case of foreign countries, constant studies on musicals have been performed, while in the case of Korea, various academic works including specialized books, papers or monographs have been scarcely produced. Moreover, since the stage is often made up of non-specialized works by non-majors, or inexperienced dancers in dance composition of musicals, it is sometimes performed regardless of development of the story. As the dancing can be more powerful communication means than any element involved in the musical as expressive body language with unique expressivity, it is very important to understand the roles and functions of dancing in the musical. The purpose of this study is to examine closely functions of dancing as a means to express dramatic art, and especially to understand how dancing affects greatly the musical and the importance. Above all, dancing in the musical not only has symbolic effects to show pleasant forms by visualizing symbols unavailable of expressing their meanings into any language, but also plays a role of language to communicate through gestures or motions. In addition, it can make audience understand quickly and easily dramatic situations by the four dramatic functions suggested by Lisa Jo Sagolla - plot development, character painting, atmospheric creation and embodiment of a dramatic theme. Based on the above-mentioned theoretical backgrounds, the results of this study on the musical,「West Side Story」are as follows; First, for style and form of the dancing, Act 1 and Act 2 are composed of 8 Scenes and 3 Scenes respectively, mainly centered on ballet and jazz ballet, and are expressed in forms of solo and group dancing. Second, for dramatic functions of the dancing, all the four functions seem to be developed properly - four plot developments, two character paintings, four atmospheric creations, and one embodiment of dramatic theme. The dancing suggests a new direction, description of drama through dancing with the function to create dramatic atmosphere in harmony with music as well as contributes greatly to development of story. As mentioned above, as a result of examining the functions and roles of dancing in the musical, it is concluded that it acts a part of creating dramatic dance composition to highlight the unique expressivity of dancing. If the role of dancing in the musical is developed gradually and the related studies are continuously performed with the speciality, it is expected that the musical will easily approach the mass of people as an overall art in future.
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