View : 542 Download: 0

물고기의 형태를 응용한 도자조형연구

Title
물고기의 형태를 응용한 도자조형연구
Authors
김효진
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 도예과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Human beings become to have aesthetic senses contacting, viewing nature and feeling its beauty. By finding potential modeling subject through the observation of nature form and examining nature laws, I could gain the methods of expression thoughts. Fish is a representative living thing of the sea which is the first origin of life. As part of nature, fish was the object of human interest from the past, and also an important food resource. In addition, its form and beauty creative motives as a good expression material. This studies the scope of stream line shape fish, the most general form. This study ha a purpose to express fish into ceramic formation by grasping its structural characteristics, and finding and transforming character and linear order existing in them. As a theoretical background, relationship between nature and formative art and formative principles in natural form, and formal characteristics such as the inner, outer structure of fish as general meaning are examined. In the process of designing work, the outline is emphasized by transforming the outer form and inner framework of fish. and strong impression is made through lines rather than volume. As a production method, slab building, slip casting and pinching are used as main skills. As body clay, stoned clay inserted by metal oxidation material, white clay, and clay mixed with stoned clay and white clay in the proportion of 5:5 for better formation and coloring are used. For a paint, non-glossy glaze and glossy glaze are used. For firing, the first firing is done in 1.5㎥ kiln at 900℃ for 9 hours, and the second one is done at 1250℃ for 10 hours with oxidized or reducing firing. Through this study, I found that nature is the infinite basis of modeling art, and trans formation through retranslating natural form plays a role of letting us think about the fundamental essence of an object and calling attention to it. ; 인간은 자연을 접하고 관망하면서 아름다움을 느끼고 의식할 수 있는 미의식을 갖게 되었다. 자연형태의 관찰을 통해 잠재적인 조형의 주재를 찾고 자연의 법칙성을 관찰함으로써 조형사고의 방법을 얻을 수 있었다. 물고기는 최초의 생명근원지인 바다를 대표하는 생물이다. 자연의 일부로써 물고기는 예로부터 인간에게 관심의 대상이 되어왔으며 중요한 식량자원이 되어왔다. 뿐만 아니라 물고기의 유선형이 지니는 단순미와 골격의 형태와 구조는 훌륭한 조형소재로서 창조적 동기를 부여해준다. 본 연구는 물고기가 가지고 있는 형태의 구조적 특성을 파악하여 그 속에 존재하는 조형성을 찾아 변형을 통해 도자조형으로 표현하는데 목적이 있다. 이론적배경으로는 자연과 조형과의 관계와 조형형태를 창조하기 위해 필요로 하는 조형 요소와 원리를 연구하고 일반적 의미로서 물고기의 내부ㆍ외부구조와 같은 형태적 특성에 대해 살펴보았다. 작품의 디자인과정에서는 물고기의 외부형태와 내부의 골격형태를 단순화시켜 표현하였고, 변형 시 외곽선을 강조하여 부피 감보다는 직접적인 시각의 전달이 가능한 형상을 표현하는데 중점을 두었다. 물고기는 냉혈 동물이므로 차가운 피를 지녔고 골격은 부동(不動)과 죽음을 연상시키므로 차가운 형태인 기하학에 근접한 형태로 표현하였다. 기하학적인 형태를 효과적으로 표현하기 위해 판성 형과 이장주입, 압축성형을 주된 기법으로 표현하였다. 태토는 발색이 좋은 백포<작품2>와 성령과 소성, 건조 시 변형이 적은 석기 질 점토<작품 1,5,6,7,8> 그리고 성형과 소성 시 변형을 적게 하고 발색을 좋게 하기 위해서 석기 질 점토와 백토를 1:1로 혼합한 점토<작품3,4,10>을 사용하였다. 유약은 주로 무광택유와 광택유약을 사용하였다. 소성은 작품 1,2,6,8,9는 1.5㎥ 가스가마에서, 그리고 작품 3,4,5,7,10은 0.5㎥ 가스가마에서 900℃까지 9시간 동안 1차 소성을 한 후, 2차 소성은 1250℃까지 10시간동안 작품에 따라 산화 염소성 <작품 1,2,3,4,5,6,7,8,10>과 환원 염소성 <작품 9>을 하였다. 본 연구를 통해 자연은 조형예술의 무한한 근원이 되며 자연형태의 재해석을 통한 변형된 표현은 대상의 근본적인 본질에 대해 깊이 생각해 보고 주위를 환기시키는 역할을 함을 알 수 있었다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE