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캐릭터개발에 있어서의 identity표출에 관한 연구

Title
캐릭터개발에 있어서의 identity표출에 관한 연구
Authors
이은주
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 정보디자인과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
기술혁명의 현대사회, 특히 고도로 발전된 산업사회에서는 확실히 상상력의 힘이 위축되고 있다. 감정과 지성이 분리되고, 생존과 도덕이 분리되고, 실천과 이론이 분열되어 있는 것이 숨길 수 없는 우리의 현실이다. 꿈과 일탈을 동경하지 않을 수 없을 정도로 꽉 차여진 사회를 살아가는 현대인들에게 꿈과 희망을 주고 위안체로서의 역할이야말로 캐릭터가 가지고 있는 마법의 힘이 아닐 수 없다. 따라서 현대사회에 있어서 캐릭터는 다양한 층의 사람들에게 폭넓게 사랑받고 있으며, 그 유용성이 확대되어 가고 있다. 본인은 캐릭터에 관하여 연구하고 있는 중에 작가와 캐릭터에 관한 유사성을 발견하고 상품단계 이전의 개발차원에 있어서 개발자의 identity표출에 관한 연구를 하게 되었다. 캐릭터는 생명을 탄생시키는 작업이다. 자식이 부모를 닮는 것과 같이 캐릭터에서 작가는 자신을 반영하고 있으며 투영된 작가의 개성이 주가 되어 상품화된다. 사람들이 진정 기대하는 것은 공통의 문제에 관한 우리의 이상과 욕구를 독특한 개성을 통해 드러내는 것이므로, 작가의 철학이 다양한 캐릭터의 탄생배경을 뒷받침하고 있을 때, 더욱 생명력을 가지게 되고 대중들에게 폭넓은 사랑을 받게 된다. 본 연구는 캐릭터의 유용성이 확대되어가고 있는 현 시점에서 단 시일내 급상승한 결과로 많은 어려움을 가지고 있는 한국의 캐릭터 산업에 한 방향을 제시하고자, 과거에서 현재에 이르기까지 캐릭터의 역사와 배경을 통해서 현대사회에서 요구되어지는 캐릭터의 기능적 요소를 새롭게 분류하고 나아가야 할 방향을 모색해 보았으며, 특히 캐릭터의 생명을 좌우하는 독창성에 그 촛점을 맞추어 접근하였다. 이에 본 연구는 캐릭터의 정의와 역사를 알아 보고, 요구되어지는 기능적 요소를 창조성, 친밀성, 상상력, 시대성으로 분류하여 정의했으며, 캐릭터개발에 있어서 identity표출을 중심으로 조사하면서 필요에 따라 현재 여러 분야에서 활용되어지고 있는 다국적인 캐릭터 자료들을 제시하였다. 마지막으로 이러한 자료를 고려해서 본인의 캐릭터를 개발하였다. 본 연구과정에서 알게된 점은 다음과 같다. 첫째, 캐릭터는 작가의 과거 여러 가지 경험, 꿈, 개인적 세계관, 인생관, 나아가 작가의 identity, 가치관, 심미적 감각 등의 총체적 통합이요, 반영이다. 둘째, 캐릭터는 의미가 형태화되어 나타난 것이다. 캐릭터는 자신의 독특한 성향에 의하여 내려진 자신의 해석이며, 단순히 사물을 표현하는 것이 아니라 사물에 대한 흥미를 표현한다는 차원으로 이해하고 개발시킬 때, 생명력있는 캐릭터가 탄생된다. 셋째, 대부분이 단 기간에 사용되다가 사라져 버리는 단순 아이캐처(Eye-Catcher)에 그치거나, 비주얼 요소의 하나로 전락해 버리는 한국 캐릭터 산업의 실정을 고려해볼 때, 새로운 표현과 기술습득에 앞서 우리만이 가지고 있는 고유의 identity를 효과적으로 표출하는 방법이 요구된다. 앞으로 우리에게 잠재되어 있는 상상력의 무한한 가능성에 대하여 젊고 활기찬 사고를 멈추지 않는 자세가 필요하다고 본다. ; In the modern society characterized by technological revolution, and especially in the highly developed industrial society, the power of imagination is being subsided severly. The undeniable reality of our age is that emotion is now separated from intellect, survival from morality, and practice from theory. The people living in this stifling society cannolp expressing their ardent aspiration for dreams and deviation. The very magical power of characters is to give dreams and hopes to those in unavoidable despair, and thereby to comfort them. Therefore, characters are loved by various people widely in every class, and their usefulness is more and more recognized broadly. While researching characters, I noticed the very interesting similarity between characters and their creators and further concentrated on the study over the manifestation of the developer s identity at the development stage before merchandising. To make a character is to give birth to another life. As the children naturally look after their parents, so a character reflects its artist. It is the personality of the artist reflected on the character that is chiefly merchandised. What people really expect is to reveal our ideals and desires for the common problems by means of distinctive personality. Consequently when the philosophy of the artist supports the background of the birth of his/her diverse characters, only then, the characters themselves become more vivified, and loved widely by the public. Now while the usefulness of characters are rapidly expanded, this research will show one constructive direction to the character industry in Korean market which contains many difficulties as a result of booming popularity in a very short period. Particularly Its approach is focused on the originality of characters which almost decides their lives. Thus, The purpose of this study is to newly define the functional factors of characters demanded in the modern society through the history and background of them from the past and to the present, and thereby, to search for the direction for the future. This study concerns followings: first, look into the definition and history of characters; second, classify and define the functional factors demanded for characters as creativity, familiarity, imaginativeness, and the sense of times; third, study the manifestation of identity in developing characters, presenting multi-national data of characters utilized in the various field at present if required; finally, characterize a swellfish based on the all the data gathered. Live characters must own their background of birth as well as philosophy. Considering the present Korean character industry which concerns only in the design of characters within the restricted range of utilization, this study on the manifestation of identity in character development will be expected to be a help.
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