View : 25 Download: 0

유치원에서 또래간 사회적 힘의 형성과정

Title
유치원에서 또래간 사회적 힘의 형성과정
Authors
김진영
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
본 연구는 유치원에서 유아들이 사회적 힘을 형성하는 과정에서 어떠한 상호작용 구조를 보이며 그 힘이 어떻게 변화되어 가는지를 연구하는데 연구의 목적을 두었다. 이 연구에서 제기한 연구문제는 다음과 같다. I. 유아들은 사회적 힘을 형성하는 과정에서 어떠한 상호작용 구조를 보이는가? 1. 사회적 힘을 형성하기 위한 지배 ·대응 양상 및 구조는 어떻게 나타나는가? 2. 사회적 힘은 어떠한 상황에서 나타나는가? II. 유아들의 사회적 힘은 어떻게 형성되고 변화하는가? 1. 사회적 힘은 어떻게 출현하는가? 2. 사회적 힘은 어떻게 유지되는가? 3. 사회적 힘은 어떻게 분산되는가? 본 연구는 유아들이 힘을 형성하는 과정에서 나타내는 상호작용 구조와 힘의 변호나과정을 연구하기 위하여 연구자가 유치원 교실로 들어가 특정한 세계가 가진 의미를 드러내는 문화기술적 접근을 하고자 하였다. 연구의 대상은 서울지내에 위치한 C유치원의 4세 반으로 33명의 유아와 교사, 보조교사가 연구에 참여하였다. 연구의 기간은 1996년 3월 ∼ 1997년 2월로 연구에 참여하는 유아들이 유치원에서 처음으로 만나 다른 반으로 헤어지기까지 1년 동안으로 하였다. 자료수집은 참여관찰, 심층면담, 문서자료 수집, 부모 대상의 설문조사등의 방법으로 이루어졌다. 수집된 자료를 기록하지 위하여 현장연구노트, 현장연구일지, 참여관찰기록지, 심층면담 기록지를 작성하였으며 연구의 시작부터 마지막까지 자료에 대한 수집과 분석이 동시에 이루어졌다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 또래간 사회적 힘의 상호작용 구조 또래간 사회적 힘은 놀이감 차지하기, 놀이영역 차지하기, 놀이역할 차지하기, 놀이개입, 놀이방해, 과시하기, 신체적 공격, 그룹게임에서 이기기 등의 상황에서 일어나고 있었다. 이러한 상황에서 유아들은 자기의 의지대로 친구를 움직이기 위해 다양한 지배전략을 사용하고 있었다. 그러나 이러한 전략의 지배·대응 구조는 기존의 연구에서 주목되었던 전략의 특성 뿐 아니라 전략을 사용하는 사람, 전략이 주는 의미, 전략을 사용하는 태도, 전략을 사용하는 시기, 전략을 사용하는 유아의 기질, 전략을 사용하는 유아들간의 친밀도 등에 의해 영향을 받고 있었다. 2. 또래간 사회적 힘의 형성과 변화 또래간 사회적 힘은 「출현」,「유지」,「분열」의 과정을 거치며 형성, 변화되고 있었다. 이러한 변화과정에는 유아를 둘러싼 사회적 상황과 유아의 개인적인 기질 그리고 교사의 개입이 중요한 요인으로 작용하고 있었다. 유치원에 입학하기 전의 친밀도, 부모들의 친분관계, 유치원이 끝난 후의 교류 등이 유아가 사회적 힘을 형성하는 과정에 영향을 미치고 있었다. 또한 유아의 개인적인 기질도 중요한 요인으로 작용하고 있었는데 이러한 힘의 관계는 특정 유아가 다른 유아를 지배하고 지배받는 관계라기 보다는 상대적인 힘의 논리가 거미줄처럼 얽혀있는 양상을 보였다. 교사는 유아들이 힘을 형성하는 과정에 끊임없이 개입하고 있었다. 직접적으로는 「시키는 것 없기」와 같은 규칙을 제시하기도 하고, 간접적으로는 세력아를 다른 영역으로 이끌어내거나 역할놀이에서 유아들이 싫어하는 역할에 흥미와 비중을 주는 등 교육활동의 변화를 통한 힘의 분산을 시도하였다. ; This study aims to investigate what kinds of interactive structures the preschoolers show in the process of forming social power in the Kingergarten and how that power changes. The following queations are presented in this study: I. What kind of interactive strutures tne preschoolers show in the process of forming their social power? 1. What are the strategies and structures of domination and confrontation for the formation of social power? 2. In what situation is the preschoolers social power revealed? II. How does the preschooler social power change? 1. How does the social power emerge? 2. How is the social power maintained? 3. How is the social power dispersed? For the study of interactive structures and the changes of power shown in the process of the preschoolers forming social power, this study attempted to do ethnographic approach in which the researcher comes into the kindergarten classroom and reveals the significance of it s specific world. The 4-year-old class at C kindergarten in Seoul was selected as the subject for this study. The teacher and helper as well as 33 preschoolers participanted in the research. The research was started in March 1996 and was continued till February 1997, that is to say, for one year in which the preschooler met for the first time in the Kindergarten and got along until they moved up to the upper class. For the collection of materials for the study, a variety of methods were used such as participant observation, depth-interview, the collection of documents and questionnaire for parents. And as a way of recording these collected materials, field note, field research diary, participant observation note, and depth-interview note were composed. The available materials were collected and analyzed simultaneously all the while the research were being done. The results of this research are as follows: 1. The interactive structures of the peer group s social power. The social power in the peer group were formed in such situations as taking possessions of playthings, play areas, and play roles, intervening in a play, interrupting a play, showing off, physical attacks, and winning in a group game. In these situations the preschoolers made use of various dominating strategies to control their friends as they want and the countparts put to use many confrontation strategies to react to their friends domination. The domination and confrontation structures of these strategies were greatly influenced not only by the strategic characteristics which were paid attention to in the former studies but also by the diverse factors, for instance, who use the strategy, the meaning of strategy, when to use the strategy, the temperament of preschooler, the intimacy among the preschoolers. 2. The formation and change of the social power in peer group. The social power of peer group has been formed and changed through the process of emergence, maintenance and dispersion. In these changing processes, the social situations of preschoolers, their own temperament and the teachers intervention worked as important factors. To be specific, the intimacy with other preschoolers before entering the kindergarten, the relationship among their parents, and the continuous contacts even after graduating from kindergarten had effects on process of preschooler s forming the social power. In addition, the individual temperament of preschooler was another crucial fator as well. These power relations assumed the aspect in which the logic of relative powers is intricately entangled like a web rather than the relation in which the particular preschooler dominates the others. The teacher was observed to intervene ceaselessly in the forming process of the preschoolers social power. On occasion the directly suggested some rules like "Don t Force" to the preschoolers, and they indirectly tired to disperse the preschoolers social power by changing educational activities such as directing the leader into other areas or making preschoolers taking interests in the role they hate to do.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE