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위니컷의 놀이이론을 통해본 사례연구

Title
위니컷의 놀이이론을 통해본 사례연구
Authors
서은주
Issue Date
2002
Department/Major
신학대학원 신학과
Publisher
이화여자대학교 신학대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 유아기 초기의 어머니의 돌봄의 질과 돌보는 자의 환경이 유아의 자아구조형성에 큰 영향을 주며, 성장한 후의 삶과 연결된다는 위니컷의 대상관계 이론을 토대로 하였다. 유아초기에 충분한 돌봄을 받지 못한 부적응 유아를 놀이치료과정에 참여시켜 부적응 대상과의 신뢰성을 회복하고, 그 신뢰성을 신앙으로 연결하여 목회상담적인 시사점을 찾고자 하였다. 이러한 목적을 위해서 유아들에게 사회적인 환경과 신앙적인 교회환경에 대한 중간대상으로 놀이환경을 제시했다. 놀이환경을 통해 유아의 자아가 회복되는 새로운 가치를 제시하고, 이것을 유아가 자유하고 성숙할 수 있는 유아교육기관과 교회학교의 환경으로 접목하였다. 또한 유아를 대상으로 하는 목회상담의 필요성과 양육자를 대상으로 하는 목회상담을 제시하였으며 위니컷의 이론과 사례연구를 통하여 발달 단계에 맞는 놀이예배프로그램을 제시하였다. II장에서는 위니컷의 대상관계이론과 놀이이론에 대한 이론적 고찰을 시도하였다. 위니컷의 유아정서발달에 대한 기본적인 촉진적 환경과 모성적 돌봄에 대한 유아발달단계에 주는 정서적 영향에 대하여 살펴보았다. 그리고 유아의 행동장애와 장애행동의 일반적인 지도원리에 대하여 논하였다. 놀이를 통한 치료의 장으로서 중간영역에 대해 알아보았다. 놀이를 통해, 그리고 놀이하는 중간영역을 통해 자아회복이 가능하다는 것을 발견했다. III장에서는 사례와 그 사례의 치료과정을 위니컷의 이론을 근거로 읽고 해석하였으며, 이 과정에서 인간은 일생을 통해서 목회상담이 필요하고 유아기 역시 목회상담의 대상으로 확장되어야하는 것을 알게 되었다. 또한 유아기에 중요성과 목회적 돌봄의 환경제공이 필요함을 시사했다. 그리고 유아기 인격과 신앙 형성에 부모와 가정의 역할이 크다는 것을 발견했다. 그리고 부모와 교회가 협력하여 일관성 있는 목회상담의 교육적 지원과 그리고 환경을 제공해 주어야 한다는 것을 알 수 있었다. 즐거운 놀이환경을 구성하여 놀이치료가 이루어 질 수 있도록 교회 선교원 과 교회학교 유아부 그리고 유아교육기관인 유치원과 어린이집 등에서 정상아와 부적응 유아 모두에게 영향을 주는 통합 환경적 배려가 유아 목회 현장에서 절실하게 필요하다는 것을 밝혔다. IV장인 결론에서는 지금까지의 논문의 방향을 설명하였고 이 논문의 의의 및 전망과 제한점 및 앞으로 연구 과제를 제시하였다. 이 연구는 유아에게 좋은 돌봄의 환경을 제공함으로서 이전 대상에 대한 불신에서 새로운 대상에 대한 신뢰와 만족으로 회복되는 결과를 밝히고자 하였다. 그 과정으로는 정상유아와의 통합적인 환경구성을 제공하고 유아 개인의 발달단계와 심리적 상태를 충분히 고려한 놀이치료 방법으로 제시할 수 있다. 또한 놀이치료의 과정이 부적응 유아 본인에게 긍정적인 대상으로 제공되었고 이러한 독특한 방식의 놀이치료는 지금까지 사용되지 않은 방법이라 할 수 있다. 목회상담이 유아기의 돌봄의 중요성을 인식하고, 성인중심의 목회상담에서 그 대상을 확대하여 유아 이전의 단계까지로 확장 목회상담의 총체적인 확장과 초기유아기에서 노년기에 이르는 다양한 연구의 장이 열린 것이 앞으로 목회상담의 발전에 좋은 전망이라 할 수 있다. 연구의 제한점으로는 한 유아만을 사례로 선택하여 더욱 다양한 연구로 확장하지 못한 것과 유아 목회적 차원에서 더욱 폭넓은 대안을 제시하지 못했다는 것이다. 그리고 그러한 환경이 모든 유아교육기관(유치원, 어린이집, 선교원, 탁아소등)과 유아목회현장(한국의 모든 교회 학교)에 확대 적용할 때의 현실적 대안을 앞으로의 연구과제로 삼고 이 논문을 마무리하였다.; This study aimed at how to help children recover the trust with the maladjusted object and connect it to religion through the therapeutic process based on Winnicott s theory, the theory of the object-relationship, that the quality and character of the good parenting influence deeply to building of an self in early childhood and connecting it to the life of adults. To fulfil the above objective, this study suggested the value of the environment which is the intermediate object of the social community and the religious church community recovering a child s self, the early childhood program and church school where children have developed and grown themselves. In addition, the need of the Pastoral Counseling for young children and care giver and the developmental play worship program based on Winnicott s theory and case study was suggested, In chapter II, Winnicott s theory, the theory of the object-relationship, was reviewed briefly. This chapter described how good parenting impacted on the emotional development of young children. The psychological theory for young children and the play theory by Winnicott were described in general. For the play theory, so called the perceptional play, the Gym, was reviewed whether it was appropriated to the psychological development of young children, and a child s behavior disorder and its instructional principle were discussed. Winnicott explained that the play occurs as an intermediate phenomenon in the pastoral situation and he discovered that the self-recovery is available through this area. In chapter III, while this researcher has reviewed the cases and the therapeutic process of the cases based on Winnicott s theory, it has been discovered that human beings need the Pastoral Counseling in life and the subjects could be enlarged to the early childhood. Good parenting is a very important factor for building religion in early childhood, therefore the home environment as well as the good parenting is critical for forming childen s personality and religion through the cooperation of parents and the Church. According to Winnicott, young children develop creative religion by the play in transitional area. This study regarded therapeutic play was a powerful tool of the Pastoral Counseling and emphasized the need of play worship instead of the prior worship frame work. The findings described what this study would like to suggest, and the implications, the limitations, and future study in chapter IV. Young children transfer mistrust against the prior objects into the trust and satisfaction for the new objects by taking the good parenting. This study suggested that play therapeutic strategy provides the mainstream environment and it is regarded the developmental stage and psychological state of the individual child. This study, however, has limitations that could not provide a variety of examples and alternatives due to selecting only one child as a subject. For the future study, this study suggested to investigate the practical strategy which can be applied in early childhood programs, Kindergarten, children s house, mission institute, day care, and Church schools in a pastoral environment.
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