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기독교 윤리의 입장에서 본 존 롤즈의 정의론 연구

Title
기독교 윤리의 입장에서 본 존 롤즈의 정의론 연구
Authors
박송희
Issue Date
2002
Department/Major
신학대학원 신학과
Publisher
이화여자대학교 신학대학원
Degree
Master
Abstract
이 논문의 목적은 존 롤즈의 정의론과 그 정의론의 기초가 되는 인간관을 살펴보면서, 궁극적으로 제도 가운데 정의를 넘어서는 사랑과 은혜, 책임의 정신이 구현될 때 더욱 인간다운 사회를 만들 수 있다는 것을 논증하는 것이다. 이를 위해 II장에서는 정의는 어떤 역할을 하며, 현대의 정의론은 어떤 정신을 담고있는가를 보기 위해 롤즈의 공정으로서의 정의론을 살펴보았다. 사회는 협력체로서 그 속에는 이해관계의 일치와 상충이 존재한다. 그리고 사회제도는 사람들의 권리와 의무를 규정하고, 그들의 인생 전망에도 영향을 끼친다. 때문에 롤즈는 공정한 합의가 이루어질 수 있는 원초적 상황을 가정하고, 이해관계를 조정하면서 사회제도를 정의롭게 만들기 위한 정의의 두 원칙을 마련한다. 이 원칙은 자유, 평등, 박애라는 전통적 관념을 정의의 원칙에 구현한 것이한다. 자유는 제 1원칙에, 평등은 제 1원칙과 제 2원칙의 공정한 기회 균등의 원칙에, 박애는 제 2원칙의 차등의 원칙에 연결되어 있다. 이러한 롤즈의 정의론은 어떤 인간관을 전제로 하며, 그 인간관은 기독교적 인간관과 어떻게 비교될 수 있는가? III장에서는 롤즈의 인간관과 기독교적 인간관을 살펴보고, 그 둘을 비교해 보았다. 롤즈는 인간을 기본적으로 상호무관심하고 합리적이 존재로 본다. 이들은 시민이 될 수 있는 존재이며, 도덕적 능력을 지닌 자유롭고 평등한 존재다. 그리고 사회협력의 성원으로서 필요한 모든 능력을 가진 존재이다. 롤즈는 이러한 자신의 인간관을 정치적 인간관이라고 한다. 기독교는 기본적으로 인간을 하나님의 형상으로 창조된 피조물로 본다. 그러나 인간은 하나님의 사랑에 응답하지 못하고, 죄를 저지른다. 하지만 하나님은 인간을 끊임없이 사랑하신다. 그리스도인은 이러한 하나님의 은혜에 응답해서 책임적 삶을 살아가야 하는 존재이다. 이와 같은 롤즈와 기독교 인간관은 인간으로서의 권리를 분명히 하면서, 인간을 세워준다는 점에서 공통점을 지닌다. 또한 인간의 본성인 이기심을 억제하고, 그것을 이웃 사랑의 차원으로 승화시키고 있다는 점에서 공통점을 가진다. 하지만 롤즈의 인간관과 기독교적 인간관은 근본적으로 차이가 있다. 전자는 인간 이성의 능력에 가능성을 두고 있고, 후자는 하나님의 은혜에 가능성을 두고 있다는 점이다. 이 논문은 이 차이에 주목한다. 끊고 맺음을 확실히 하면서, 줄 것은 주고 받을 것은 받는 합리적 이성은 정의를 세우고, 실현해 나가는데 필수이다. 사회 속에서 이러한 정의만 온전히 이루어져도 신뢰가 형성되는 사회를 만들 수 있다. 그러나 우리는 정의만을 가지고 살수는 없다. 인간은 끊임없이 하나님의 사랑을 받는 존재로서, 그 사랑을 깨닫고 "네 이웃을 네 몸과 같이 사랑하라"는 명령 가운데 있기 때문이다. 그렇다고 무조건 사랑해야 한다는 말은 아니다. 사회를 유지하기 위해선 제도가 필요하기 때문이다. 제도가 필요하다면, 그 속에 사랑의 명령을 실현할 수 있는 정신을 담아야 한다. 그래서 IV장에서는 롤즈가 그의 정의론 속에 구현하고자 했던 자유, 평등, 박애의 원리를 넘어서는 하나님의 사랑의 원리 살펴보았다. 첫째로, 누가 우리의 이웃인가 라는 질문 속에서 대화의 파트너로서, 소유를 함께 나누는 자로서 이웃의 의미를 생각해 보았다. 둘째, 자본주의로 인해 우리가 간과하며 살아가고 있는 이웃의 은혜를 재조명해 보았다. 그리고 기독교 인간관의 입장에서, 인간의 죄됨과 한계성에도 불구하고 인간을 사랑하시는 하나님의 은혜를 다시 봄으로써, 이러한 하나님의 은혜를 깨닫게 될 때, 이웃을 사랑할 수 밖에 없음을 보았다. 마지막 부분에서는 이웃 사랑·산상설교에 나타난 황금률·성서의 연대의식·레비나스의 무한책임 의식을 살펴보면서, 결국 모든 것은 나를 세우는 것이 아니라, 나를 죽이고 타인에 대한 나의 무한 책임을 인식하고, 그에게로 나아갈 때만 가능한 것임을 보았다. 이상의 논의를 통해 우리는 기독교적 사랑의 차원, 즉 이웃 사랑·산상설교에 나타난 황금률·성서의 연대의식·무한책임의 문제를 인식하고, 그러한 정신을 반영해서 제도를 만들 때, 사회 속에 충만한 사랑의 정의가 실현될 수 있는 가능성을 본다.; The purpose of this study is to review John Rawls theory of justice and its basic view of human, and thereupon, prove that we can create a more humane society when the spirits of love, grace and responsibility are realized beyond the institutional justice. This study consists of the following chapters; After introducing the study in the first chapter, the roles of justice and the spirit of the modern justice theories are reviewed in the second chapter centering around Rawls theory. In our society as a cooperative body, there exist agreements and conflicts of interests. And the social systems specify people s rights and obligations, affecting people s perspective of life. Therefore, Rawls assumes an aboriginal situation where a fair agreement can be reached, and thereupon, suggests two principles of justice for a fair and just society, which are based on such traditional concepts as freedom, equality and fraternity; freedom is linked with his first principle, while the principle of equal opportunity is linked to his first and second principles, and fraternity is linked with his second principle. Then, on what view of human is his theory of justice assumed? How can his view of human be compared with the Christian view of human? In the third chapter, Rawls view of human and Christian view of human are discussed comparatively. Rawls view of human assumes that human are basically reasonable and indifferent to each other. Human are citizens free and equal, being capable morally. And as members for a social cooperation, human possess every requisite ability. Rawls says that his view of human is political. On the other hand, Christianity views human as creatures created in God s form. Nevertheless, human could not respond to God s love and eventually committed the Sin. However, God continues to love human. Thus, our Christians are obliged to respond to God s grace by living a responsible life. As discussed above, Rawls view of human and Christian view of human have some common points in that both views manifest human s rights, upholding human, and in that both of them champion that human s instinct or egoism should be controlled to be sublimed into the dimension of love your neighbors . However, Rawls view of human is fundamentally different from Christian view of human. The former is based on the ability of human reason, while the latter is based on God s grace. This study pays attention to such a difference. It may be essential to distinguish right from wrong and behave reasonably based on give-and-take spirit in order to realize and establish a reasonable justice in our society. In such a society we can expect a mutual trust among us. However, we cannot live on such a justice alone, because we are loved by God incessantly, being instructed by Him to "love your neighbors as yourselves". Unconditional love is everything, though. In order to maintain our society, we need a system. If we need a system, we should contain God s instruction of love therein. In the fourth chapter, God s love is reviewed beyond Rawls theory of justice based on the principles of freedom, equality and fraternity. First, the researcher reviewed the meaning of neighbors as partner of dialogue and ownership, with the question who are our neighbors? . Second, the researcher reilluminated our neighbors grace which we tend to neglect in our capitalist society. From the Christian viewpoint, God s grace is reviewed because He love us despite our Sin and mortality. When we are aware of God s grace, we will love our neighbors. In the last chapter, such aspects of the Christian doctrines as love your neighbors , Golden Rule declared on the sermon of mount , sense of solidarity in the Bible , Levinas s sense of unlimited responsibility , etc., are examined. After all, the researcher is awakened that we should not put up ourselves but should control ourselves and feel responsible unlimitedly for others and embrace them. All in all, we should be aware of the Christian love characterized by love your neighbors , Golden Rule declared on the sermon of mount , sense of solidarity in the Bible and unlimited responsibility , and thereby, create our system containing such a Christian love. Then, our society will be full of love, realizing the justice of love.
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