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dc.contributor.author이재정-
dc.creator이재정-
dc.date.accessioned2016-08-26T02:08:31Z-
dc.date.available2016-08-26T02:08:31Z-
dc.date.issued1999-
dc.identifier.otherOAK-000000001778-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/194155-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000001778-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 어머니의 소비자교육 인식과 유아의 경제개념 발달과의 관계를 알아보고자 하는데 있다. 이를 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 어머니의 소비자교육 인식은 어떠한가? 1-1. 어머니의 연령에 따른 소비자교육 인식은 차이가 있는가? 1-2. 어머니의 학력에 따른 소비자교육 인식은 차이가 있는가? 1-3. 어머니의 취업 여부에 따른 소비자교육 인식은 차이가 있는가? 1-4. 가정의 소득수준에 따른 소비자교육 인식은 차이가 있는가? 1-5. 유아의 연력에 따른 어머니의 소비자교육 인식은 차이가 있는가? 1-6. 유아의 성별에 따른 어머니의 소비자교육 인식은 차이가 있는가? 2. 유아의 경제개념 발달은 어떠한가? 2-1. 유아의 연령에 따른 경제개념 발달은 차이가 있는가? 2-2. 유아의 성별에 따른 경제개념 발달은 차이가 있는가? 2-3. 가정의 소득수준에 따른 경제개념 발달은 차이가 있는가? 3. 어머니의 소비자교육 인식과 유아의 경제개념 발달과는 상관관계가 있는가? 본 연구의 대상은 경기도에 위치한 두 곳의 유치원 만4세 유아와 그 유아의 어머니 각각 71명씩 71쌍과 만 5세 유아의 어머니 각각 89명씩 89쌍으로 총 160명이다. 어머니의 소비자 교육 인식을 알아보기 위해, 이기숙(1998)이 개발한 질문지를 사용하였으며, 유아의 경제개념 발달을 알아보기 위해 Laney(1995)가 개발한 질문지를 번안하여 사용하였다. 자료의 부석은 빈도와 백분율, 평균, 표준편차, t 검증, F검증과 Scheffe 사후검증, 상관분석에 의해 분석되었으며, SPSS 통계 프로그램을 사용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 어머니의 소비자교육 인식은 평균이 3.51(범위 1-5)로 대체로 높은 편이었다. 하위 영역별로는 ‘가치 교육’이 가장 높았으며, ‘시민의식교육’, ‘구매 교육’ 순으로 나타났다. 또한 어머니의 연령은 낮을수록, 어머니의 학력은 높을수록 어머니의 전체 및 하위영역별 소비자교육 인식은 높게 나타났으나, 유아의 성별에 따라서는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 유아의 경제개념 발달은 평균이 0.54(범위 1-5)로 중간 정도의 이해를 보였다. 하위 경제개념별로는 ‘보충과 대안’이 가장 발달하였으며, ‘자원과 생산’, ‘기회비용’, ‘화폐가치’, ‘교환가치’, ‘재화와 용역’, ‘희소성’의 순으로 나타났다. 연령에 따른 유아의 경제개념은 발달이 높게 나타났으며, 하위 경제개념별로 ‘화폐가치’, ‘기회비용’, ‘자원과 생산’, ‘보충과 대안’에 유의한 차이가 있었다. 셋째, 어머니의 전체 소비자교육 인식과 유아의 전체 경제개념 발달과는 유의한 상관관계가 있었다. 어머니의 전체 소비자교육 인식과 하위 경제개념발달과는 ‘기회비용’과 가장 높은 상관을 나타내었으며, ‘희소성’과 가장 낮은 상관을 가지고 있었다. 유아의 전체 경제개념 발달과 어머니의 하위 영역별 소비자교육 인식의 상관에서는, ‘시민의식교육’이 가자 dshv은 상관을 나타냈으며, ‘가치교육’, ‘구매교육’의 순으로 나타났다. 또한 어머니의 하위 영역별 소비자교육 인식과 유아의 하위 경제개념 발달과의 상관에서, ‘가치교육’은 ‘희소성’, ‘보충과 대안’과 높은 상관을 보여주었으며, ‘시민의식교육’은 나머지 개념, 즉 ‘화폐 가치’, ‘교환가치’, ‘기회비용’, ‘자원과 생산’, ‘재화와 용역’과 높은 상관을 보여주었다. ; The purpose of this study is to find out the correlation between mothers’ cognition on consumer education and children’s development of economic concept. For the above purpose, the research questions established in this study are as follows: 1. How is the mothers’ level of cognition on consumer education? 1-1. Is there any difference in mothers’ cognition on consumer education according to their age? 1-2. Is there any difference in mothers’ cognition on consumer education according to their education level? 1-3. Is there any difference in mothers’ cognition on consumer education according to their employment? 1-4. Is there any difference in mothers’ cognition on consumer education according to income? 1-5. Is there any difference in mothers’ cognition on consumer education according to children’s age? 1-6. Is there any difference I mothers’ cognition on consumer education according to children’s gender? 2. How is the level of children’s development of economic concept? 2-1. Is there any difference in children’s development of economic concept according to their age? 2-2. Is there any difference in children’s development of economic concept according to their gender? 2-3. Is there any difference in children’s development of economic concept according to income? 3. Is there any correlation between mothers’ cognition on consumer education and children’s development of economic concept ? The subjects of this study are 160 children and their 160 mothers, 71 pairs (mother & child) at 4 years old and 89 pairs at 5 years old, selected from two kindergartens located in Kyoung-Gi area. For the study of mother’s cognition on consumer education, Lee kii sook’s questionnaire(1998) was used and for children’s development of economic concept, modified Korean version of Laney(1995) was used. The collected data was statistically processed and analyzed by mean frequency, standard deviation, t-test, F-distribution (ANOVA) and Scheffe test, and Pearson’s biavarite correlation of the SPSS program. The results of this study are as follows: First, the average score of cognition on consumer education was 3.51 on the scale of 1-5. As to subscale, it was found ‘value education’ highest, then ‘citizenship education’, ‘purchase education’ in its descending order. It was found that lower the age, and higher the education, higher level of cognition on consumer education and yet there was no difference whether or not employed. Also, it was found that lower the income, and higher the children’s age, higher level of cognition on total and subtotal consumer education and there was no significant difference by children’s gender. Second, the average score of children’s development of economic concept was .54 on the scale of 0-1. As to subscale, ‘complements & substitutes’ the highest, and ‘goods & services,’ ‘opportunity cost,’ ‘monetary value’, ‘exchange value’, ‘scarcity’ in its descending order. Older aged children showed higher level of development of economic concept, yet there was no gender difference. Also, lower the income level, higher level of development of economic concept, there were significant difference. Third, there was, as a whole, significant correlation between mothers’ cognition on consumer education and children’s development of economic concept. Among the subscales, ‘opportunity cost’ showed the highest correlation to mother’s cognition on consumer education, ‘scarcity’ showed the lowest. Also, Among the mothers’ subscales, ‘citizenship education’ showed the highest correlation to the children’s development of economic concept, then ‘value education’, ‘purchase education’ in its descending order. Also, among the children’s subscales, ‘scarcity’, ‘complements & substitutes’ were highly correlated to ‘value education’ of mothers’ cognition on consumer education. And the rest of subscales, ‘monetary value’, ‘exchange value’, ‘opportunity cost’, ‘resource & production’ ‘goods & services’ were highly correlated to ‘citizenship education’ of other’s cognition on consumer education.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = vi Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 = 1 B. 연구의 목적 및 문제 = 4 Ⅱ. 이론적 배경 = 5 A. 어머니의 소비자교육 인식 = 5 1. 유아 소비자 교육 = 5 2. 어머니의 소비자교육 인식 = 7 3. 어머니의 소비자교육 인식에 영향을 미치는 관련 변인 = 10 B. 유아의 경제개념 발달 = 13 1. 경제개념의 발달단계 = 13 2. 유아 경제개념의 중요성 = 17 3. 유아 경제개념의 발달적 특징 = 20 4. 유아의 경제개념 발달에 영향을 미치는 관련 변인 = 31 C. 어머니의 소비자교육에 대한 인식과 유아의 경제개념 발달과의 관계 = 33 Ⅲ. 연구 방법 = 40 A. 연구 대상 = 40 B. 연구 도구 = 41 C. 연구 절차 = 44 D. 자료 분석 = 46 Ⅳ. 연구 결과 및 해석 = 48 A. 어머니의 소비자교육 인식 = 48 B. 유아의 경제개념 발달 = 54 C. 어머니의 소비자교육 인식과 유아의 경제개념 발달과의 관계 = 58 Ⅴ. 논의 및 결론 = 60 A. 논의 = 60 B. 결론 및 제언 = 68 참고문헌 = 70 부록 = 83 ABSTRACT = 104-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent5368887 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title어머니의 소비자교육 인식과 유아의 경제개념 발달과의 관계-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 유아교육학과-
dc.date.awarded1999. 8-
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일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
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