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再現과 單純化의 調和를 통한 花鳥畵 연구

Title
再現과 單純化의 調和를 통한 花鳥畵 연구
Authors
이지선
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 동양화과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
동양에서는 인간을 자연과 일치되는 하나의 세계에 속한 존재라고 생각하여 자연과 그 일부분을 이루는 자기 자신을 표현하고자 회화의 주된 소재를 주로 자연을 통해 얻어왔다. 이러한 자연을 표현함에 있어서 새로운 형(形)의 세계를 발견하고 묘사하는 일은 계속 이어져 왔다. 회화는 단순한 대상의 모방이 아닌 주관에 의해 다시 구성되는 표현이기에 주관적 표현이 형태로 반영되게 된다. 이 과정에서 나타나는 대상의 재현과 단순화는 화면상의 필연성 또는 작가의 목적에 의해 작가가 지각하는 사물의 이미지를 묘사함에 있어서 거치게 되는 과정으로 회화에 있어서 중요한 기법 중의 하나라고 할 수 있다. 회화에서 형태 표현의 궁극적인 목표는 순수한 실제를 나타내는 것이라 할 수 있다. 실제의 표현은 순수한 조형을 통해 나올 수 있는데 이러한 관점에서 구체적인 형을 추구하되 그 대상의 구체적인 형상에서 대상이 갖고 있는 이미지를 주관에 의해 조형언어로 해석하여 화면 위에 새롭게 구성하는 작업은 의미 있는 일이라고 생각한다. 이와 같은 의미에서 본인은 작품을 제작함에 있어서 재현과 단순화의 기법을 통해 자연과 그 속에서의 자신을 표현하는데 주력하고자 했다. 본 연구는 재현과 단순화의 조화를 통한 화조화를 주제로 하여 동양회화에서의 대상의 재현과 단순화에 대해 알아보고 이를 기반으로 본인의 작품에 나타난 표현을 형태의 재현과 단순화를 중심으로 분석해보자 다음과 같이 글을 전개한다. 먼저 동양회화에서의 재현과 단순화의 의미에 대해 고찰한 후 중국화와 한국화 작품들을 예로 들어 작품에 사용된 다양한 기법들을 논하고 이어서 본인의 작품에 나타난 표현을 형태의 재현과 단순화 그리고 재현과 단순화의 조화로 나누어 서술하여 이 내용을 중심으로 개별 작품 분석을 해보고자 한다. 이와 같은 이론과 방법의 연구를 계기로 본인의 작품을 제작함에 있어서 재현과 단순화의 조화를 통한 화조화 표현의 가능성을 모색해 보고자 한다.; In the East, man has been thought as an existence which harmonizes itself with nature and so the main subject matters of painting have been borrowed from nature to express man s belonging to nature. And descriptions and discoveries of new worlds of form have been continued by the artists who wanted to express nature. As for the painting, it reflects the painter s subjectivity through subjective representation rather than simple imitation of the object. So the process of representation and simplification of the object is essential to describe the images of things and one of important pictorial techniques born by expressional necessity on canvas or the painter s intention. The ultimate aim of formative expression in painting is to represent the pure formation, and in this respect interpreting and reconstructing the images of the object into a formative language through subjectivity while pursuing concrete shapes seem a very meaningful working. From this perspective, the author of this study tried to focus on representing her existence in nature through representation and simplification techniques in her actual making of works. As a theoretical background, representation and simplification were investigated centering around the Eastern paintings of flowers and birds and the author s works based on this investigation were also analyzed mainly around those techniques. Therefore the meaning of representation and simplification in the Eastern painting was clarified at first and then various pictorial techniques in Chinese and Korean paintings were discussed. And finally works of the author were analysed centering around representation and simplification techniques and the harmony between representation and simplification. Based on these theoretical and methodological investigations, the expressional potentiality of the painting of flowers and birds through representation and simplification was explored.
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