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MMORPG 리니지를 기반으로 한 온라인 커뮤니티 사이트 구축 방안에 관한 연구 : 리니지 커뮤니티(Lineage Community)를 중심으로

Title
MMORPG 리니지를 기반으로 한 온라인 커뮤니티 사이트 구축 방안에 관한 연구 : 리니지 커뮤니티(Lineage Community)를 중심으로
Authors
맹소희
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 정보디자인과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Due to development of network, Human Being can navigate from place to place through internet network like high way, meet and talk with new friends, have a date, enjoy online game and be shopping. All of daily life reappears on online stage in the same way. The development of computer makes it successful to popularize that gamers desire to play various game is converted to online commodity. Through Lineage game, which can be the most popular MMORPG (Massively Multiplayer On-Line Role Playing Game) game, researcher will get to understand realization of virtual society where gamers relate and communicate one another and make this new birth as the specific community based on web. The purpose of research is expanding activity of gamers who live and immersed in virtual society by giving virtual community based on web. For designing Lineage Community, researcher describes the bibliographical study about Virtual Society and present condition of representative online game Lineage . Also psychological investigation about Lineage users and bibliographical research will be added to get to understand feature of phenomenon. More, thought grasping general community character and analyzing representative community site, which is profitable in the domestic area, Lineage Community design direction is presented. In the present time, most productive Internet sites have offered specific own services. Considering this point, if Lineage Community is recognized as "specific community" to users for the future, the possibility of success can be very high. The reason is, first, the success stories exist as the community market in the domestic area. Seeing situation of domestic community market, there are many undeveloped parts. But the successful examples, which extract community to the market, have appeared one after another. For example, SayClub (Sayclub.com), which proves indirectly success possibility of specific community s, show the fact that strategic distinction or how Lineage Community is specific decide success or failure. Second, the community of Lineage game user already is formed in the game market. Thought this is latent good business like that, now no one has developed community related Lineage as a competitive commodity. Community related with Lineage already is wide spread. Exactly, in the Internet site, communities as well as fan site are wide spread every filed. Therefore, if existing Lineage fan sites and community are tied up by making goods, it will be the chance to guarantee many users easily. More and more Lineage Community will be predicted to take position firmly as the new conceptive community which is highly profitable. If then, what character do Lineage Community have as a special community? That is the fact that Lineage Community is new conceptive community, which is integrating fantasy, MMOPRG Lineage and Internet community. Through integrating community with RPG(Role Playing Game) concept, the relation of human beings is formed more deeply. As this is the concept like guild, "Blood Pledge" system will be offered to virtual community and "Avatar Service" will be given based on MMORPG Lineage, not general avatar, for describing user s character in the game. "Avatar Service" like that will be very familiar to Lineage gamers from now on. Last, new conceptive Lineage Community is strategic place of commodity development expected to have the effect like this. "Game Lineage" and "Lineage Community" hold specific model that has been in search of its own profit as helping each other and seek to refinement function that the gamers participate joyfully and delightfully out of game character being ruled by logic of force and violence and for the purpose of promising the different loyalty of many Lineage myth s customers of scattered on the web once more, Lineage brand strategy follows to be greatest.; 인류는 네트워크의 발전으로 마치 고속도로와 같은 인터넷 통신망을 통해 이곳 저곳을 항해하며 난생 처음 보는 친구들을 만나 토론도 하고, 데이트도 하고, 오락도 즐기고, 쇼핑도 할 수 있게 되었다. 일상의 모든 일들이 그대로 온라인상에서 재현되고 있는 것이다. 컴퓨터의 발전은 게이머들이 바라는 다양한 게임의 욕망을 온라인상의 상품으로 대중화시키는 데 성공시켰다. 국내 온라인 게임산업은 최근 3년간 급속히 성장하면서 경쟁력있는 지식산업으로 주목받고 있다. 본 연구에서는 그 중 가장 대중적이라 할 수 있는 MMORPG(Massively Multiplayer On-line Role Playing Game) 리니지(Lineage)를 통해 게이머들이 서로 커뮤니케이션하며 새로운 관계를 형성해가는 가상사회 구현에 대한 이해를 얻고 이를 웹 기반의 특화된 커뮤니티로 탄생시키고자 한다. 본 연구의 목적은 리니지라는 게임적 가상사회(Virtual Society)에서 생활하고 이에 몰입하고 있는 게이머들에게 웹을 기반으로 한 가상의 공동체(Community)를 제공함으로써 게이머들의 활동의 폭을 확장시키는 데에 있다. 리니지 커뮤니티 (Lineage Community)1)의 설계를 위해 본 연구자는 가상의 사회에 대한 문헌적인 연구와 국내의 대표적인 온라인 게임 리니지의 커뮤니케이션 현상들을 기술하고 그 특징에 대한 이해를 얻고자 문헌적인 조사와 리니지 사용자에 대한 심리적 조사를 병행할 것이다. 또한 일반적 커뮤니티의 특성을 파악하고 국내에서 수익을 창출하고 있는 대표적 커뮤니티 사이트에 대한 사례분석을 통해 리니지 커뮤니티의 설계방향을 제시하고자 한다. 현재 인터넷 사이트들 중에서 어느 정도 성과를 거두고 있는 사이트들은 대부분, 자신들만의 특화된(specific) 서비스를 제공하고 있다. 이러한 점을 감안해 향후 리니지 커뮤니티가 특화된 커뮤니티 로써 사용자들에게 인식 받게 된다면 그 성공 가능성은 매우 높다고 할 수 있다. 그 이유로는 첫째, 국내 커뮤니티 시장에서 검증된 성공사례를 찾아 볼 수 있다는 점이다. 국내 커뮤니티 시장 상황으로 보아 아직도 미개척된 부분이 많지만 이미 인터넷 시장형성을 통해 사업적 성공을 거둔 사례가 속출하고 있다. 예를 들어 세이클럽(SayClub.com) 같은 경우 이는 특화된 사이트의 잠재적 성공가능성을 간접적으로 증명한 것으로 리니지 커뮤니티의 전략적 차별성 또는 특화가 어떻게 구사되느냐에 따라 성공여부가 결정될 수 있다는 사실을 시사하고 있다. 둘째, 리니지 사용자들의 커뮤니티가 이미 성숙단계의 시장을 형성하고 있다는 점을 들 수 있다. 그러나 현재로서는 이처럼 잠재력이 뛰어난 사업임에도 불구하고 그 누구도 리니지와 관련된 커뮤니티를 경쟁력 있는 상품으로 개발하지 못하고 있다. 리니지와 관련된 커뮤니티 시장은 이미 넓게 확산되어 있다. 즉 인터넷 사이트에는 리니지와 관련된 팬 사이트 뿐 아니라 동호회 등의 각계 각층에 넓게 퍼져있다. 따라서 리니지 커뮤니티를 상품화하여 기존의 리니지 팬 사이트와 동호회들을 한데 묶을 수 있다면 많은 사용자들을 손쉽게 확보할 수 있는 계기가 될 것이다. 나아가 리니지 커뮤니티로 부터 높은 수익을 기대할 수 있는 신개념 커뮤니티 상품으로 확고히 자리잡을 것으로 예측된다. 그렇다면 특화된 커뮤니티로서의 리니지 커뮤니티는 어떠한 특징을 가지고 있는가. 리니지 커뮤니티는 판타지(Fantasy) + MMORPG 리니지 + 인터넷 커뮤니티(Internet Community)가 접목된 신개념 커뮤니티라는 사실이다. 커뮤니티에 RPG(Role Playing Game)의 개념을 접목시켜 가상의 공동체(Virtual Community)에서 인간관계를 좀 더 깊이 있게 형성할 수 있도록 한다. 이는 길드와 같은 개념으로서 혈맹(Blood Pledge) 이라는 시스템을 동호회 형식으로 제공할 것이고, 또한 게임에서의 캐릭터가 갖는 사용자의 정체성을 묘사하기 위해 일반적인 아바타(avatar)가 아닌 MMORPG 리니지를 기반으로 한 아바타 서비스를 제공할 것이다. 이와 같은 형식의 아바타 서비스는 향후 리니지 게이머들에게 매우 친숙해 질 것으로 기대한다. 마지막으로 신개념 커뮤니티인 리니지 커뮤니티는 다음과 같은 효과를 기대하여 상품개발의 전략적 요지로 삼는다. 게임 리니지 와 리니지 커뮤니티 모두가 상호이익을 추구하는 독특한 모델을 견지해 나간다. 그 동안 힘의 논리와 폭력으로 지배되어 온 게임의 속성을 벗어나 즐겁고 명랑하게 동참할 수 있는 순화기능을 추구한다. 또한 웹에 산재되어 있는 무수한 리니지 신화의 소비자들이 또 다른 형태의 충성(loyalty)을 기약할 수 있도록 리니지의 브랜드(brand) 전략을 극대화시켜 나간다.
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