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발묵효과를 통한 수묵기법 연구

Title
발묵효과를 통한 수묵기법 연구
Authors
정효진
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 동양화과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
인간은 다양한 경험을 통하여 성숙해 간다. 여기에 인간은 본능적으로 자신의 생각이나 느낌을 전달하려는 표현의지를 갖게 되는데 그 중 직관과 다각적 사유를 통하여 미적인 형태에 가치를 두게 되는 것이 바로 예술이라 하겠다. 예술의 본질적 기초는 美感이며 아름다움을 표현하고자 하는 것이 예술의 목적이다. 여기서 말하는 아름다움, 美라는 개념은 beauty, beautiful만이 아니다. 快라는 개념으로 받아들여야 한다. 快란 미를 넘어서 괴로움까지 포함하는 포괄적인 개념으로써, 이러한 快 개념은 희극과 비극 둘 다 존재하는 것이다. 즉, 화가(그리려는 의지를 가진 자)가 그리고자 한 대상물에서 바든 느낌, 아름다움, 숭고 미, 괴로움이 다 포함될 수 있고 또한 그것이 표현되어져야 한다. 이러한 표현욕구의 발산이라는 측면에서 동ㆍ서양 예술의 출발점은 같으나 미술은 그 시대적 상황과 역사를 포함하고 있다는 점에서 동양미술의 특징은 차별화 된다. 그러므로 한 시대의 예술을 이해하기 위해서는 그 시대의 역자적 배경, 정치, 그리고 종교까지 살펴보는 것이 종합적으로 이해하는 통찰력 있는 사고라 할 수 있다. 종교적인 영향 역시 동ㆍ서양을 막론하고 그 영향이 지대하다 할 수 있는데 동양미술이 영향을 받았다고 이야기되어지는 儒家사상, 佛家사상 중 특히 禪사상, 老ㆍ莊子의 無爲自然을 근간으로 한 道家의 사상 중 깨달음을 목적으로 한 불교의 禪사상을 연구하여 동양예술의 정신성과 연결시키겠다. 동양회화의 특징은 紙ㆍ筆ㆍ墨을 하나로 하여 墨과 紙가 일체화되어 이루는 형상 자체가 어떤 사실적인 표현과는 거리가 먼 추상성을 내포하고 있기에 객관적ㆍ사의적이라 요약할 수 있다. 그러므로 먹의 재료적 특성을 먹의 정신성에서 찾고, 깨달음을 근거로 한 禪사상과 현대 동양화와의 연결성을 통해 寫意적인 동양미술을 분석하여 또한 발묵효과의 형성과정과 조형성에 대한 연구가 함께 되어질 것이며 이를 근거로 한 본인의 작품제작의 반성적 고찰이 이어질 것이다. 그리고 오랜 역사 속에서 자연과 일체화되어 그 표현자의 인성과 인격까지 포함하고 있는 동양미술은 자신만의 독특한 특성을 가지고 있으므로 전통을 거슬러 올라가 현대 동양화의 현시점을 재점검 해보는 작업이 현재 본인이 하고 있는 동양화 작품의 정체성을 확인시켜주는 좋은 기회라는 판단아래 이 논문을 쓰게 되었다. 수묵화도 이제 시대의 요구에 의해 현대적 해석이 보다 적극적인 입장에서 이루어져야 하며 수묵만이 가지는 재료적 장점을 이용한 현대적ㆍ실험적 자세를 지닌 현대 동양화의 장르가 더욱 다양화되어질 때이다. 이에 같이 발 맞추어 가야 함을 느끼며 완성을 향한 작업방향을 도모하고자 한다. ; We, Human Beings mature through various experiences. We have the strong will to express our own thought and feeling, and among other things, we value the form of beauty and strive to express it by means of intuition and the diversified thoughts. It can be referred to as Art . The essential basis of Art is the sense of Beauty, and the purpose of Art is to express it. Beauty means not only beauty or the beautiful in its literal sense, but also pleasure in this srticle. There exist hoth comedy and tragedy in this pleasure . In other words, an artist (a person who has the will to paint) should express the impression, beauty, sublimity and even anguish that he receives from the object he intends to paint in his work. Both the oriental and the western art start from the same point in that they both are the emission of the desire to express the sense of Beauty mentioned above. However, the oriental art is differentiated from the western art by the aspect that the former has the different situations of the age and history from the latter. Therefore, we should take the historical background, politics and even religion of an age into account to understand a work of art of the age with integrated view and keen insight. The religion influences greatly on regardless of the Orient and the West. In this artcle, the oriental spirit is closely related to Zen Buddhism which is considered as having given great influence on the oriental paintings along with Comfucianism and Taoism based on the free spirit of Lao-tzu and Changtzu. The distictive feature of the oriental paintings is that they come to involve the abstract removed from realities through the process that paper, brushes and ink are united like a single body and form a shape. As a result, they are intuitive and sketching ideas in a word. In this article, I will first of all analyze the oriental paintings by relating the modern oriental paintings to the Zen Buddhism which is based on the perception that the feature of chinese ink as a material is the spirt of it, and then study the process of chinese ink spreading on parer which happens inevitably due to the special quality of chinese ink and paper, and finally examine my own work reflectively on the basis of the analysis and the study right above. The oriental paintings have their own peculiar character that they have been unified together with nature all through the long history and involve even the painter s personality and character. Therefore it is significant to go back the tradition and review the point to which the modern oriental paintiongs have came up because by doing so, we can be ascertained and encouraged about the oriental painting work we are doing ourselves at the moment. That serves as a momentum for writing this article. Now it is the need of the times to interpret the chinese ink paintings in the modern sense and it s high time to make the oriental paintings be diversified in genre with the modern and experimental attitude taking advantage of the merits of the material that belong to the chinese ink paintings exclusively. As one of the youth who should keep pace with this new trend mentioned above, I intend to study the desirable directions of my own work not just to pursue the perfect expression but to go further to the completion
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