View : 516 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.authorCattermole, Melissa-
dc.creatorCattermole, Melissa-
dc.date.accessioned2016-08-26T02:08:23Z-
dc.date.available2016-08-26T02:08:23Z-
dc.date.issued1999-
dc.identifier.otherOAK-000000001916-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/194103-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000001916-
dc.description.abstract교육에 대한 국제적 시각은 "모든 사람이 배움의 권리를 보장받는 것이다. "¹) "모든 어린이는 초등, 또는 중등 교육의 혜택을, 또 그 이상의 교육을 습득할수 있는 자에게는 그에따른 교육의 기회가 주어져야 하며"²), 이를 위해서는 적절한 방법을 통해 필요한 절차가 이루어 져야 된다. 유엔 난민 고등 판무관 (United Nations High Commissioner for Refugees: UNHCR) 과 그 외 전문적인 기관들의 가장 큰 의무는 제 3 세계의 대립후 상황 속에서 교육의 혜택을 제공함이다. UNHCR 과 그 외 기관들이 계속적인 후원을 함으로써 제 3 세계의 최근의 초기 단계와 번영으로의 과도기 단계의 틈을 메워줄 수 있는 다리 역할을 할 수 있을 것이다. 이 논문은 UNCHR 과 그 외의 기관들이 제 3 세계의 대립후 상황 속에서 교육의 복원을 위해 사용된 다양한 프로그램과 접근 방법을 분석하고 조사하고 있다. 이 연구를 위해 선별된 나라들은 내란 또는 극심한 정치적 대립에서 계기 가된 가장 최근에 있었던 주요. 난민 송환 운동과 연루된 나라들이다. 그 난민들의 본국은 다음과 같다; 소말릴렌드; 모잠비크; 캄보디아; 리베리아; 미얀마; 스리랑카; 앙골라 과거에는 UNCHR 과 그 외 전문기관들의 제 3 세계 교육 복원을 위한 중계역할이 Quick Impact Projects (QIPS) 의 초기단계상에서 학교 건설을 위한 단기적인 미 숙련 노동의 기회를 부여하는 일 정도로 아주 미흡한 것도 사실이다. 이것은 지속된 복원을 위한 틀을 쌓기에 부족하였고, 대립후의 과도기와 번영으로의 단계로 향한 제 3 세계의 운동을 극심하게 저지하기도 하였다. 아동 권리의 협정에서도 포함된 바와 같이 대립후 상황 안에서의 교육 혜택의 부여를 촉진하기 위해서 UNHCR 은 복원 초기단계에 있는 QIPS의 전통적 인 관념을 국가 교육 틀의 질적, 양적 요소들의 단면을 건의함으로써 넓힐 필요가 있다. 이렇게 새롭게 정의된 상호 협혁을 통한 QIPS의 상황이 국제 기구가 노력중인 복원의 초기 단계를 위한 효율적인 계획과 준비, 과도기 단계를 위한 촉진, 모든 이에게 교육의 혜택을 누릴 수 있게 하는 단계로 향한 목표를 실현하는데 긍정적인 역할을 수행할 것이다. ¹. United Nations, 1948, The Universal Declearation of Human Rights, Article 26, General Assembly Resolution 217, December, U.S. ². United Nations, 1989, The Convention on Rights of the child, Article 28, General Assembly Resolution 44-25, November, U.S. ; the international perspective on education is “Everyone has right to education…”¹ “The necessary steps should be taken to make primary, secondary education “…available and accessible to every child…, and make higher education available to all on the basis of capacity by every appropriate means.”² UNHCR and other developmental or specialized organizations have a major responsibility in providing educational assistance to Third World countries in post - conflict situations. This early and continuing support from UNHCR and other organizations will enable these States to adequately bridge the gap between the initial stages of reintegration and the transition stage moving progressively towards development. This thesis explores and analyses the various programs and approaches UNHCR and other agencies have used in education for reintegration in Third World post - conflict situations. The countries selected for this study include the most recent and major refugee repatriation movements triggered by civil war or severe political conflict The countries of origin of these refugees were; Somalilang; Mozambique; Cambodia; Liberia; Myanmar; Sri Lanka; Angola In the past I believe that UNHCR and other agencies’ intervention in Third World education for reintegration has been of limited a nature, providing the opportunity for only short - term unskilled labouring work on school buildings under Quick impact Projects (QIPS) in the initial stage of reintegration. This has not laid a sufficient framework for sustainable reintegration, and severely hindered Third World post conflict countries’ movement towards both the transitional and development phases. I argue that in promoting greater educational access and opportunity in these post conflict countries as defined under the Convention on Right of the Child, UNHCR needs to widen the ‘classical’ concept of the Quick impact projects in the early stages of reintegration, addressing a cress section of quantitative and qualitative components of the national educational framework. This new or redefined context of the QIPS via co - ordinate inter agency action will assist international organizations and agencies in effectively planning and preparing for the initial stages of reintegration, strengthening both movement towards the transitional phase and working towards the goal of educational access for all. ¹. United Nations, 1948, The Universal Declearation of Human Rights, Article 26, General Assembly Resolution 217, December, U.S. ². United Nations, 1989, The Convention on Rights of the child, Article 28, General Assembly Resolution 44-25, November, U.S.-
dc.description.tableofcontentsTABLE OF CONTENTS List of Abbreviations = (iv) Abstract = (vi) Acknowledgement(2) = (viii) I. INTRODUCTION = 1 A. Education Continuum for Reintegration = 3 B. About this Research and Methodology = 4 C. Definition of Education in Third World Post Conflict Countries = 5 II. POLITICAL OVERVIEW AND THE REFUGEE MOVEMENT = 7 A. Somaliland = 7 B. Mozambique = 10 C. Cambodia = 12 D. Liberia = 16 E. Myanmar = 20 F. Sri Lanka = 24 G. Angola = 27 III. EDUCATIONAL VARIABLES OF THE NATIONAL FRAMEWORK = 29 A. Educational Infrastructure = 29 B. Teacher Training Institutes = 35 C. Teacher Training and Certification under Ministerial Standards = 40 D. Educational Statistics and Data Collection = 46 E. Curriculum Development and Design = 49 F. School Gender Ratios/School Attendance and Cultural Elements = 54 G. Inter agency Co-operation = 60 H. Educational Resources = 65 I. Community Participation = 69 J. The Role of the Ministry of Education = 73 IV. POLICY RECOMMENDATIONS = 77 V. CONCLUSIONS = 83 Abstract in Korean = 86 References = 88 Appendix - 1 (Gender Information) = 91 Appendix - 2 (Quic impact project Information) = 92 Appendix - 3 (Maps) = 93-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent5066010 bytes-
dc.languageeng-
dc.publisher이화여자대학교 국제대학원-
dc.titleThe role of UNHCR and other agencies in promoting educational development in post-conflict situations-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major국제대학원 국제학과-
dc.date.awarded1999. 2-
Appears in Collections:
국제대학원 > 국제학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE