View : 415 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author정현진-
dc.creator정현진-
dc.date.accessioned2016-08-26T02:08:15Z-
dc.date.available2016-08-26T02:08:15Z-
dc.date.issued1999-
dc.identifier.otherOAK-000000001686-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/194095-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000001686-
dc.description.abstract예술가의 창작은 대상을 통해 자신의 주관을 반영함으로써 현실을 살아가는 자신의 존재를 드러내는 행위이다. 살아가는 표현방식의 하나인 예술은 예술가의 가치관ㆍ감정ㆍ내면세계를 솔직하고 진실되게 표현해냄으로써 그것을 보는 감상자와의 교감을 통해 그 시대의 문화를 이어주는 중요한 역할로 자리하게 된다. 本考에서는 창작을 하게 하는 원동력이 예술가의 감각ㆍ감정ㆍ이성에서 우러나오는 ‘내적 필연성’에 있음을 설명하고, 회화에 있어 내적 필연성과 그를 통한 표현이 갖는 관계를 예술의 일반적인 회화원리에 입각하여 고찰해 보았다. 아울러 화가이자 이론가인 칸딘스키가 언급한 이 ‘내적 필연성’에 의한 표현이 동양 회화 사상에는 어떤 식으로 이론화되어 전해지고 있으며, 본인이 소재로 하고 있는 지극히 객관적인 대상인 ‘야경’이 그러한 이론과 어떠한 관련성을 지니고 작품으로 전개되고 있는지에 대해 살펴 보았다. 이러한 관련성을 구체적으로 알아보기 위해 방법적 배경에서는 동양회화의 원리 중 ‘횡권형식’과 ‘형상기억’에 대해 알아보고, 이의 의미를 되새겨 본인의 창작 작업에 어떻게 활용되고 있으며, 이러한 방법들을 토대로 본인이 작품에서 추구하고자 하는 바가 무엇인지 논해 보고자 하였다. 또한 본인의 작품 제작과 그의 분석을 통해 객관적 대상을 어떤 내적 필연을 가지고 선택하여 표현하였는지, 그리고 결과적으로 얻을 수 있는 것이 무엇이었으며, 앞으로 창작 작업에 보충해야할 바가 어떤 것인지에 대해 연구하고자 하였다. ; An artist s creation is an act that reveals his existence as a person in the realities of life by reflecting his own subjectivity through objects. Art as one expressional way of living depicts the creator s sense of value, feelings and inner world frankly and truly, thus begins to play an important role in linking the age s culture together through mutual sympathy with its appreciators. The author of the study compared Wassily Kandinsky s art theory with long transmitted pictorial thoughts of the East, investigate them to see whether the generative power of creation lies in "THE INNER NECESSITIES" come from artists sensitivity, feelings and reason, and to understand the general principles of painting, and finally examined in what way those principles are applied to her work, "Night Landscape". As a methodological background, recalling the "horizontal form(horizontally long painting technique)", a natural result from the spiritual thoughts of the East and the meaning of "Shape memorization" by which we can freely express our subjectivity rather than in simple forms or realistic representations, the author discussed the point where her creation and Eastern pictorial thoughts meet by making the most of them into her work. Artists should have eyes for the new, that is, eyes "looking into the heart" that can grasp and understand the true nature of object. The author was attracted at first by the visible harmony between the light and dark in the night landscape, one objective object we can easily see in our daily life, inwardly accepted it as a harmony between man and nature, and attempted to put it on canvas through her "inner necessities" to formalize according to her sensitivity and emotions. Expressing human figures and spaces we live in through an object must have no small influence upon the future creative activities.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅴ Ⅰ. 서 론 = 1 A. 연구목적 = 1 B. 연구내용 및 방법 = 1 Ⅱ. 본 론 = 3 A. 이론적 배경 = 3 1. 회화에 있어서 ‘내적 필연성’ = 3 2. 내적 필연성에 의한 표현 = 6 B. 방법적 배경 = 8 1. 횡권산수 = 8 2. 형상기억 = 11 Ⅲ. 작품제작 및 분석 = 13 Ⅳ. 결 론 = 25 참고문헌 = 27 ABSTRACT = 28-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3139996 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title객관적 대상을 통한 내면세계의 표현-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 동양화과-
dc.date.awarded1999. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE