View : 67 Download: 0

부모간 양육태도, 출생순위, 형제자매 유무에 따른 친구관계와 인기도 차이

Title
부모간 양육태도, 출생순위, 형제자매 유무에 따른 친구관계와 인기도 차이
Authors
최유경
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 또래관계에 영향을 미치는 초기변인으로 부모의 양육태도 일치여부와 일치유형, 유아의 출생순위와 형제자매유무에 따라 또래관계에서 다른 개념적 구조를 지닌 친구관계와 인기도에 어떤 차이가 있는지를 살펴봄으로써 부모 및 형제자매 구성이 또래관계에 미치는 영향을 이해하고, 친구관계에 따라 인기도에 어떤 차이가 있는지를 살펴봄으로써 또래관계에 따른 두 개념의 의미를 이해하는데 연구의 목적이 있다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 부모의 양육태도 일치여부와 일치유형에 따라 유아의 친구관계는 어떤 차이가 있는가? 1-1. 부모의 양육태도 일치여부에 따라 유아의 친구관계는 어떤 차이가 있는가? 1-2. 부모의 양육태도 일치유형에 따라 유아의 친구관계는 어떤 차이가 있는가? 2. 부모의 양육태도 일치여부와 일치유형에 따라 유아의 인기도는 어떤 차이가 있는가? 2-1. 부모의 양육태도 일치여부에 따라 유아의 인기도는 어떤 차이가 있는가? 2-2. 부모의 양육태도 일치유형에 따라 유아의 인기도는 어떤 차이가 있는가? 3. 유아의 출생순위와 형제자매유무에 따라 유아의 친구관계와 인기도는 어떤 차이가 있는가? 3-1. 유아의 출생순위와 형제자매유무에 따라 유아의 친구관계는 어떤 차이가 있는가? 3-2. 유아의 출생순위와 형제자매유무에 따라 유아의 인기도는 어떤 차이가 있는가? 4. 유아의 친구관계에 따라 인기도는 어떤 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 전북 익산시에 위치한 2개 유치원과 2개 어린이집의 만 4, 5세 11학급의 유아 169명과 그 부모 338명이었다. 연구도구는 부모의 양육태도, 유아의 출생순위 및 형제관계 질문지, 친구관계 검사지와 인기도 검사지를 사용하였다. 수집된 자료들의 분석을 위하여 빈도, 백분율, χ²검증을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 부모의 양육태도 일치여부와 일치유형에 따라 유아의 친구관계는 차이가 있는 것으로 나타났다. 부모의 양육태도가 일치하는 집단의 유아들은 일치하지 않는 집단의 유아들에 비해 보다 많은 상호호혜적 친구관계를 맺고 있었으며, 가장 친한 친구가 없는 유아는 매우 드물었다. 다음으로, 부모의 양육태도가 애정적-자율적 태도로 일치하는 집단의 유아들이 애정적-통제적 양육태도로 일치하는 집단의 유아들에 비해 보다 많은 상호호혜적 친구관계를 맺고 있었으며, 가장 친한 친구가 없는 유아는 나타나지 않았다. 2. 부모의 양육태도 일치여부와 일치유형에 따라 유아의 인기도는 차이가 있는 것으로 나타났다. 부모의 양육태도가 일치하는 집단의 유아들은 인기아가 많았고 거부아와 양면성아가 적었으며, 부모의 양육태도가 일치하지 않는 집단의 유아들은 무시아가 많은 것으로 나타났다. 다음으로, 부모의 양육태도가 애정적-자율적 태도로 일치하는 집단의 유아들은 70% 이상의 유아들이 인기아였고, 거부아와 무시아가 적었으며, 애정적-통제적 태도로 일치하는 집단의 유아들은 거부아와 무시아가 많은 것으로 나타났다. 3. 유아의 출생순위와 형제자매유무에 따라 친구관계는 차이가 없는 것으로 나타났다. 4. 유아의 출생순위에 따라 인기도는 차이가 있는 것으로 나타났다. 출생순위에 있어서 외동이 아닌 집단의 유아들은 외동인 유아들에 비해 인기아와 거부아가 적고 무시아가 많았으며, 외동인 유아들은 인기아가 많으면서 동시에 거부아가 많은 양면성을 나타냈다. 그러나 형제자매유무에 따른 인기도는 차이가 없는 것으로 나타났다. 5. 유아의 친구관계에 따라 인기도는 차이가 없는 것으로 나타났다. ; The purpose of this study is to understand that the parental child-rearing attitude and the family structure influence upon the peer relation by investigating whether of friendship status and popularity having the different structure of conception in the peer relation show the difference according to the consensus of parental child-rearing attitude, its type, the birth order and sibling status of the young children as earlier variables that influences on the peer relation. And another purpose is understand the meaning of the two following conceptions by examining the difference between the friend status and the popularity. To achieve above purpose, the questionnaire were set up as follows: 1. Are there any difference in friendship status according to the consensus of parental child-rearing attitude and its type? 1-1. Are there any difference in friendship status according to the consensus of parental child-rearing attitude? 1-2. Are there any difference in friendship status according to the type of the above consensus? 2. Are there any difference in popularity status according to the consensus of parental child-rearing attitude and its type? 2-1. Are there any difference in popularity status according to the consensus of parental child-rearing attitude? 2-2. Are there any difference in popularity status according to the type of the above consensus? 3. Are there any difference in friendship status and popularity according to the birth order and the sibling status? 3-1. Are there any difference in friendship status according to the birth order and sibling status? 3-2. Are there any difference in popularity according to the birth order and sibling status? 4. Are there any difference in popularity according to the friendship status? The subjects of this study were 169 kindergarten and day-care children of 4 to 5 years old and 338 of their parents at two kindergartens and two day-cares located in Ik-San, Chollabuk-Do, Republic of Korea. The instruments of this study are the questionnaire of parental child-rearing attitude, birth order and sibling status. friendship status questionnaire and popularity questionnaire. These questionnaire data were analyzed by means of frequency, percentage and χ2 test. The result of this study is as follows: 1. This study showed that there ware differences in the friendship status between the consensus of the parental child-rearing attitude and its types. The children under the consensus of the parental child-rearing attitude kept more reciprocal friendship status than the children under none-consensus, and had rarely the no best friend. Next, the children under the affective-autonomous parental child-rearing attitude kept more reciprocal friendship status than the children under the affective-controlled according to the type of the consensus among the former group, hadn t no best friend. 2. There existed differences in popularity between the consensus of the parental child-rearing attitude and its type. The children under the consensus of the parental child-rearing attitude kept more popular and less rejected and less neglected. And there were many neglected children in the none -consensus group. Next, popular were 70% out of the children under the affective -autonomous parental child-rearing attitude and they weren t comparatively neglected and rejected. And there were many neglected and rejected children under the affective-controlled. 3. The birth order and the sibling status made no significant difference upon the friend status statistically. Then, there existed differences in popularity following the birth order. Less popular, less rejected and more neglected were the grouped children by sibling than the only children. It showed the both-sided that the only children were more popular and more rejected. But the sibling status made no significant difference upon popularity statistically. 4. There is no difference in popularity following the friendship status.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE