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방송언어의 可聞性 연구

Title
방송언어의 可聞性 연구
Authors
이정원
Issue Date
1998
Department/Major
정보과학대학원 언론정보학전공
Publisher
이화여자대학교 정보과학대학원
Degree
Master
Abstract
방송언어는 음성언어이지만 방송대본을 기초로 하여 방송 프로그램 진행자가 말로 표현하는 것이므로 방송 대본의 가독성(可讀性)은 시청자들이 그 프로그램을 이해하는데 있어서 매우 중요하다. 교육 수준이 각기 다른 독자들에게 적합한 독서물을 결정할 수 있는 공식을 개발한 가독성 연구자들은 또 방송언어의 가문성(可聞性)을 측정하기 위해 가독성 공식을 이용할 수 있는지를 연구했다. 이 연구 결과는 가독성 공식이 가독성뿐만 아니라 가문성도 측정할 수 있다는 것을 보여준다. 이러한 기존의 연구를 바탕으로 본 연구는 우리 나라 방송 프로그램 녹취록의 가문성을 분석하여 시청자들이 이해하기에 적합한 수준인가를 살펴보았다. 본 연구의 연구 문제는 다음과 같다. 1. 우리 나라의 방송 프로그램에서 사용하는 방송언어의 가문성은 어느 정도인가? 2. 프로그램의 장르에 따라서 방송언어의 가문성에 차이가 있는가? 3. 방송 프로그램의 진행자에 따라서 방송언어의 가문성에 차이가 있는가? - 남녀 성별에 따른 가문성에 차이가 있는가? - 진행자가 언어 교육을 받은 전문 MC인지, 아니면 비전문 MC인지에 따라서 가문성에 차이가 있는가? 오늘날 가장 널리 이용되고 있는 공식으로 알려진 Flesch의 가독성 측정 공식을 이용하여 분석한 결과, 첫째, 우리 나라 방송 프로그램의 가문성은 다른 대중매체와 비교해 볼 때 높은 수준으로 나타났다. 또 흥미 점수도 높게 나타났다. 둘째, 프로그램의 장르에 따른 가문성은 큰 차이가 없었으나 흥미 점수는 연예오락 프로그램이 훨씬 높았다. 셋째, 남녀 진행자에 따른 가문성의 차이도 크게 나타나지 않았으나 흥미 점수는 차이가 있었다. 또 언어 교육을 받은 전문 MC와 비전문 MC 사이의 가문성도 큰 차이는 없었으나 흥미 점수의 차이는 있었다. ; Since the broadcast writing is expressed through the spoken words of a M.C. based upon a scenario, the readability is crucial for the audience in understanding of the program. Readability research originated with education researchers as early as 1888. Readability researchers have attempted to develop a quantitative formula that indicates whether written materials are appropriate for audiences with different educational backgrounds. Researchers have also tested the ability of readability formulas to predict "listenability" of broadcast writing - writing read aloud. This research shows that readability formulas predict listenability as well as readability. Considering this fact, this paper analyzes the listenability of the script of the Korean TV program as understood by the general audience. These are the main questions addressed in this paper: 1. How is the listenability of broadcast writings of Korean TVprograms? 2. Is there difference between the listenability of broadcast writings according to the TV program genre? 3. Is there difference of the listenability of broadcast writings according to the M.C.? - The difference according to the gender of the M.C. - The difference between speech trained M.C. and non-speech trained M.C. The results of the paper using the Flesch Reading Ease Formula - one of the most widely used readability formulas - are as follows: First, the listenability as well as the Human Interest of the Korean TV programs was high compared to the listenability of other mass media. Second, there was little difference between listenability according to TV program genre, but the entertainment program had much higher Human Interest than the cultural programs. Third, there was little difference of listenability according to the gender of the M.C., but some difference of Human Interest. As for the difference between M.C. with speech training and M.C. without speech training, there was also little differenc of listenability, but some difference of Human Interest.
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